4G op het Vodafone netwerk

  • 28 augustus 2013
  • 168 reacties
  • 100499 Bekeken

Hi allemaal,

Vodafone is jaren geleden begonnen met de uitrol van 4G. We hebben ons best gedaan om alle informatie rondom deze techniek overzichtelijk voor jullie op een rijtje te zetten in deze post. Mocht je na het lezen van deze post nog vragen hebben, stel deze dan gerust!

Wat is het?
Eerst was er 2G, daarna 3G en nu al een tijdje 4G, maar wat houdt dit nou eigenlijk in? 4G staat voor 'vierde generatie' van het mobiel internet. De snelheid is meestal sneller dan van je wifi thuis en je kunt hiermee theoretische snelheden halen van wel 225 Mbps (via https://#4G+). De snelheid van het 4G netwerk is dus een stuk hoger dan de snelheid van het huidige 3G netwerk. Je bent op die manier minder afhankelijk van een wifi netwerk om te kunnen videobellen en gamen.

In praktijk biedt het 4G netwerk de volgende voordelen ten opzichte van het 3G netwerk:
  • Hogere snelheden - met name op de uplink verbinding
  • Betere dekking binnen- én buitenshuis door het gebruik van de 800 MHz frequentie
  • Minder vertraging bij interactieve toepassingen
Wat heb je nodig?
Om van 4G gebruik te kunnen maken heb je drie dingen nodig:
  • Een geschikt toestel dat 4G ondersteunt op de relevante frequenties (800 of 1800 MHz). Dit 4G toestel moet door de toestelfabrikant zijn toegelaten op ons netwerk
  • Een abonnement dat 4G netwerktoegang biedt. Deze toegang is bij alle Red abonnementen inbegrepen. Bij verschillende oudere abonnementen, is het mogelijk om 4G toegang bij te kopen
  • Je moet je bevinden in het 4G dekkingsgebied
Waar vind je meer informatie?
Naast de informatie die je terugvindt op deze pagina met betrekking tot 4G, kun je meer informatie vinden op onze website. Zodra er meer informatie bekend is zal dit op onze website worden vermeld.

Wanneer wordt 4G beschikbaar op jouw locatie?
Hier kun je vinden waar we momenteel al 4G dekking aanbieden. We werken er namelijk ook in de rest van Nederland aan om het netwerk aan te passen aan de nieuwe standaard.

Waar moet je op letten?
Net als bij 3G, moet je ook bij 4G zelf goed in de gaten houden, hoeveel data je gebruikt, ten opzichte van je bundel. Er zijn uiteraard handige hulpmiddeltjes voor:
- Hier kun je een schatting maken van je dataverbruik.
- Bij de nieuwe abonnementen krijg je een sms als je bundel bijna op is,
- Je kunt ook je verbruik bijhouden via de My Vodafone app of via de website.

Het kan ook voorkomen dat je internet direct na aansluiten van de 4G BloX of Vodafone Red niet werkt. Zet je toestel dan uit en aan. Kijk voor informatie hierover op http://voda.fo/ne/essak.

Wat is 4G+
4G+ is een uitbreiding op het 4G netwerk, waarmee je nog sneller gebruik kunt maken van mobiel internet. 4G+ ondersteunt datasnelheden tot 225 Mbps waarmee je moeiteloos video's kunt kijken wanneer je onderweg bent. Op onze website kun je meer lezen over 4G+. Ook vind je daar de technische details terug.

Heb je vragen over 4G? Stel ze dan in een reactie op dit topic!

168 reacties

De crewmember vertelde mij het volgende:
via instellingen het tab Mobiele netwerken geopend.
hier heb ik de netwerkoperator aan moeten passen naar een andere aanbieder zoals T-mobile. ( let wel op dat de netwerkmodus ingesteld staat op 4G/3G/2G)
zodra ik de melding kreeg dat ik niet aangemeld kon worden de keuze weer terugzetten in Vodafone.
hierna heb ik mijn telefoon uitgezet en opnieuw opgestart. Vervolgens was mijn probleem opgelost.
ik hoop dat dit voor meer mensen helpt.
Reputatie 7
Badge +15
Hoi 

Het verbruik van data op je toestel heeft te maken hoe jij je toestel gebruikt. Door deze goed in te stellen kun je al heel wat data besparen http://forum.vodafone.nl/t5/Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bundel-te-blijven/m-p/51304#M7727
Betreft het 4g raad ik je de volgende link aan: http://forum.vodafone.nl/t5/Ons-Netwerk/4G-op-het-Vodafone-netwerk/td-p/89890
Je gaat nu sneller internet gebruiken (upload en download snelheid) waardoor je iets meer gaat gebruiken en zeker als je een nieuwere smartphone hebt. Of je huidige bundel geschikt is kan ik natuurlijk vanuit hier niet over oordelen. Je zou het altijd eerst kunnen uitproberen om te zien hoeveel data je nodig hebt. Daarna zou je eventueel het abonnement kunnen laten migreren door de klantenservice of als het goedkoper is om met bloxen te werken.

Reputatie 7
Badge +15
Hey 

Controleer eens de instellingen via http://handleidingen.vodafone.nl
Let daarbij op dat mobiele data aan moet staan en bij netwerkmodus LTE/WCDMA/GPRS (4G, 3G en 2G) moet aan gevinkt zijn. Beschikt het toestel niet over LTE/4G dan natuurlijk alleen WCDMA/GPRS (3G en 2G). Is het een zakelijk account/nummer probeer dan eens de office.vodafone.nl ipv de live.vodafone.com. Gebruikersnaam en wachtwoord is vodafone.

U kunt ook handmatig een ander netwerk selecteren via netwerk operators of aanbieders. Vervolgens zet u hem daarna weer terug op het Vodafone netwerk. Hierdoor meldt de simkaart zich opnieuw aan op het netwerk.

Mocht dit niet geholpen hebben raad ik u aan om een kruistest uit te voeren. Dit betekent dat uw simkaart in een ander merk en type toestel moet en een werkende simkaart in uw toestel. Dit kunt u doen in een Vodafone winkel. Mijn collega's helpen u daar graag verder. Mocht het aan de simkaart liggen dan krijgt u een nieuwe simkaart in de winkel of via de klantenservice.

Ik raad u ook eens aan om de dekking te controleren in uw omgeving via: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Tevens kunt u contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen zien hoe de simkaart is aangemeld op het netwerk, of er een blokkade opstaat etc.
Zie voor meer informatie tevens: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Nieuws/Eerste-hulp-bij-Netwerkproblemen/td-p/255897
Via deze link kunt u alle stappen doorlopen en een onderzoek laten plaatsen. Dit kan tevens ook via de klantenservice.
Dit is blijkbaar een bekend probleem, wel 2G en 3G maar geen 4G (bij nieuwe abonnementen, wijzigingen etc.). Het gerucht gaat dat dit mogelijk wordt opgelost met de wijzigingen dit weekend (maar geen zekerheid natuurlijk :-().

Bel anders even met 1201 (keuze 2 en daarna 3) vertel dit, en laat een case aanmaken. Dan is het in ieder geval bekend.

(Tot nu toe is mijn kennismaking met Vodafone - ben sinds maandag over - dramatisch .. zowel nummerbehoud als nu dit weer ..)
Dankzij de medewerker van de Vodafone Network Crew is het probleem bij mij uiteindelijk opgelost.
Reputatie 7
Hoi @patrisio,

Voordat je de simkaart kunt gebruiken moet deze eerst worden geactiveerd. Kijk op deze site voor meer informatie over het activeren. Via deze site kun je de simkaart ook laten activeren.
Reputatie 7
cugwmui, LTE is only another name for 4G. There is no difference. It is not possible to change this.
Reputatie 5
Badge +6
Je zou op die locatie inderdaad al 4G moeten kunnen ontvangen. Hoe oud is je simkaart? Sommige hele oude simkaarten kunnen de 4G snelheid niet aan.
Reputatie 5
@basdewolf

Kijk even op My Vodafone, BloX en Voordeelbundels. Staat daar de 4G toevoeging bij? Zo niet, neem even contact op met de klantenservice dan kan het aangezet worden. De contactmogelijkheden vind je op de volgende pagina: Klantenservice

Dat geldt trouwens voor iedereen, 4G moet aanstaan in My Vodafone anders kun je het niet gebruiken.


Hi Mark,

Het klopt inderdaad dat de maximum snelheden per abonnement kunnen verschillen. Red Super is het snelst en hiermee kun je dus ook de hoogste snelheden van 50 Mbps download / 25 Mbps upload. Bij de andere abonnementen waarop je de 4G bundel kunt toevoegen ligt de maximum theoretische snelheid iets lager en kun je maximaal 30 Mbps download / 15 Mbps upload halen.
Reputatie 6
Graag gedaan. De dekking zal sowieso nog uitgebreid worden dus dat komt goed :)

We geven wat je gedaan hebt wel als tips. Zo'n reset kun je bijvoorbeeld idd afdwingen door je toestel uit&aan te zetten, netwerkinstellingen opnieuw op te halen (bij een iPhone) of een andere netwerkprovider (bv de vrienden van Ali B of onze parachutespringers 😉 :D) te selecteren en weer terug te switchen naar het oude vertrouwde VodafoneNL netwerk.
Negen van de tien keer is dat genoeg, en soms is dan nog een reset door de klantenservice nodig.

Maar dat staat nog niet heel duidelijk beschreven. Ik ga eens een elegante manier verzinnen om dat ergens te noteren. Toevoegen aan de eerste post van dit topic lijkt me wel een mooie manier toch?
Reputatie 6
Hallo Jordy, kijk aub even naar de post hierboven. Beantwoord dat je vraag? :)
Reputatie 3
Hallo Zara,

Het heeft in dit geval waarschijnlijk te maken met je toestel. Ik begrijp dat je de IPhone 5 hebt. Deze ondersteund in tegenstelling tot de 5 S/C alleen de zogenaamde 1800MHz frequentie. Vodafone gebruikt deze frequentie alleen in drukke gebieden momenteel (kan in de toekomst ook in Den Bosch uitgerold worden). Momenteel is er in Den Bosch alleen de 800MHz actief. En laat deze je toestel helaas niet ondersteunen.

Dat is waarschijnlijk de reden waarom je toestel geen verbinding maakt met het 4G netwerk.

Check voor meer info dekkingskaart:https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml . Deze heeft een "layer" waar je de huidige 1800MHz gebieden mee kunt filteren. Toepasselijk de "4G voor IPhone 5" genoemd. Daar kan je toestel wel op het 4G netwerk.

Groeten,
Flow
Reputatie 2
Als je hier kijkt:

https://www.vodafone.nl/4g/

Daar staat enige informatie over de 4G dekking
Reputatie 6
Beste @chantal078 ,

Jammer genoeg zijn de vodafone medewerkers hier ook weerniet van op de hoogte.

Maar ik zal u het antwoord maar geven dan, u verbuikt met 3G evenveel mb's met een handeling als op 4G.
"Het voordeel van 4G data het vele male sneller is, is helaas voor u een nadeel."

Bij deze uitspraak krijg ik vaak verontwaardige gezichten, maar uit onderzoek blijkt dat mensen meer internet gaan gebruiken omdat het sneller is. Zo zie je veel gebruikers die zeggen; "het is sneller als op wifi, dus zet mijn wifi nooit meer aan". Dan ga je inderdaad meer verbuiken.
Daarnaast kan 4G youtube filmpjes veel sneller in laden, daardoor kan u er voor kiezen om youtube filmpjes in HQ te kijken. Dit verbruikt dan ook meer data.
Ook het inladen van pagina;s gaat zoveel sneller, dat u sneller veel pagina;s voorbij gaat in de zelfde tijd als vroeger. Wat ook weer leid tot meer data verbruik.

U moet dus zelf beoordelen of u zich in kan houden, maar het blijkt dat circa 90% van de mensen dit niet kan. Dus ik zou aanraden een grotere data bundel te nemen.


hallo,

sinds maart 2013 ben ik in het bezit van een iPhone 5.icm met Vodafone RED. Inmiddels heb ik deze geupdate naar ios 7.
En volgens de vodafone dekkingskaart zou ik in Den Bosch over een 4g verbinding moeten beschikken.
Op mijn toestel heb ik via instelllingen 4g aangezet. Mijn gsm inmiddels meerdere malen uit en aan gezet. Maar voor alsnog blijft er alleen 3G op mijn scherm staan.
Zie ik nu iets over het hoofd?

Hallo,

Ik heb mij laten vertellen dat het dataverbruik met een 4g verbinding zo'n 60% hoger ligt dan hetzelfde verbruik met een 3g verbinding, en dat ik voor hetzelfde verbruik dus een veel grotere databundel moet hebben. Kan iemand mij vertellen of het 4g netwerk echt zoveel meer mb's kost dan het 3g netwerk, en of een veel grotere bundel dus echt noodzakelijk is?

alvast bedankt!!
Thanks @NetwerkFreak & @Arina

Ik verbruik nu tussen de 250-500 mb per maand (met 3g). Dan denk ik dat het verstandig is om in te zetten op 1-1,5 Gb per maand?? Is het trouwens mogelijk om de databundel tussentijds te verhogen of verlagen nadat ik een abo heb afgesloten?
Hallo,

Ik kreeg hetzelde smsje dat er 4g beschikbaar is.
Ik heb een HTC one maar ik heb geen flauw idee hoe ik 4G erop krijg....
iemand tips?

gr Klazina
Vandaag gebeld door Vodafone na 4G gesmst te hebben aan 8888, met de vraag of ik wilde overstappen op een RED abonnement i.v.m. 4G (iPhone 5). Prijs blijft in ieder geval gelijk.
Ze zeiden dat 4G bij mijn postcode 6161 beschikbaar is, wat het ook is als ik de kaart bekijk, echter is hier waarschijnlijk een 800MHz ipv een 1800MHz. Dit vind ik wel een beetje jammer... Ze zeggen ja dit is beschikbaar maar het werkt dus niet...
Waarschijnlijk ligt de fout niet bij Vodafone maar bij Apple iPhone 5, dat deze op 800MHz niet werkt.
Toch jammer.
Wanneer komt er een 1800MHz in deze omgeving?

Groeten Thijsvandijk
Ik heb een Samsung Galaxy S4 Active (GT-I9295). Het toestel zou LTE Cat. 3 voor 4G aan moeten kunnen. Heb alle laatste updates er op staan maar kan nog steeds geen LTE selecteren. Waar kan dit aan liggen?
Een Vodafone RED met 4G heb ik. Dus het zou moeten werken. Maar niet dus.
Op dit moment Android 4.2.2. Kies geeft ook aan dat ik de laatste versie heb.
Hallo,

Ik kom er net achter dat ik waarschijnlijk nooit verbinding heb gehad met het 4g netwerk terwijl ik al geruime tijd een HTC One en een Vodafone RED (essential D) contract heb. Dus ik heb 2 vragen:

- Heb ik via mijn contract recht op 4g?
- Zo ja, hebben jullie enig idee waarom ik dan geen verbinding heb met 4g?

Mijn HTC One is up to date en zou volgens de netwerkinstellingen automatisch met LTE moeten verbinden.

Gr Bas
Ik woon in Utrecht waar als het goed is gewoon 4g moet zijn. Zit 4g standaard bij RED essential D of moet ik daar nog iets voor doen?

Reageer