bmns

Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

BMW ConnectedDrive 3G - Vodafone van 3G naar 4G

Vodafone heeft aangekondigd dat op 1 januari 2020 3G zal worden uitgeschakeld en dat toestellen die geen 4G ondersteunen geen data verbinding meer kunnen maken: https://www.vodafone.nl/van3gnaar4g/

Echter veel BMW ConnectedDrive abonnementen maken gebruik van het Vodafone 3G netwerk. Wordt deze groep door Vodafone/BMW vergeten? Of wat wordt de situatie na 1 januari 2020 voor deze abonnementen?

Sorry voor onze late reactie! BMW maakt reeds gebruik van 4G in het meerendeel van de auto’s. Vodafone is in gesprek met BMW om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor auto’s met 3G aan boord. Zodra hierover meer bekend is zullen we onze klanten hierover informeren worden.


BMW levert in veel nieuwe auto's al 4G, maar er zijn nog ontzetten veel BMW's met 3G - die geen 4G kunnen. Vanaf Modeljaar 2012 t/m modeljaar 2017 zijn nieuwe BMW's geleverd met 3G. Het gaat om honderdduizenden BMW's die over 1 jaar allemaal de 3G ConnectedDrive verbinding dreigen kwijt te raken als er niet tijdig gehandeld wordt door BMW en Vodafone.

Tot op heden is er niets meer bekend gemaakt over de gevolgen voor BMW ConnectedDrive 3G en iedereen die nu de aanschaf van een gebruikte BMW overweegt kan zomaar voor de verrassing komen te staan dat het eventueel aanwezige ConnectedDrive over iets meer dan een jaar niet meer zal functioneren. Advies is om bij aanschaf van een gebruikte BMW hierover afspraken te maken met het verkopende autobedrijf.

Het is zeer teleurstellend dat BMW Nederland tot op heden hier nog geen enkele aandacht voor heeft gehad en trouwe BMW rijders niet informeert over de mogelijke impact. Het artikel van Vodafone is immer zeer duidelijk en laat geen onduidelijkheid bestaan indien er door BMW niet tijdig wordt gehandeld
8 Reacties 8
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Wij hebben je vraag intern doorgezet. Zodra we hierover een reactie krijgen, dan zullen we je dit laten weten.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Hoi @bmns,

De diverse modellen van BMW maken gebruik van verschillende connectiviteitsoplossingen. We raden je daarom aan om even contact hierover op te nemen met BMW. Zij als fabrikant hebben een beter beeld van de impact voor jullie als klant.
bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Sharon wrote:
Hoi @bmns,

De diverse modellen van BMW maken gebruik van verschillende connectiviteitsoplossingen. We raden je daarom aan om even contact hierover op te nemen met BMW. Zij als fabrikant hebben een beter beeld van de impact voor jullie als klant.


Ik heb de vraag specifiek gesteld voor BMW connectitiviteitsoplossingen (mooi scrabble woord) die momenteel gebruik maken van 3G. BMW Nederland is nog helemaal niet bezig met het verdwijnen van 3G van Vodafone in 2020. BMW Nederland verkoopt liever een nieuwe BMW dan dat men klanten oplossingen gaat aanbieden voor problemen buiten de core business (zoveel mogelijk auto's verkopen) vallen. ;(

Ik begrijp hieruit dat er helemaal geen contact is tussen Vodafone en BMW hetgeen weinig goeds betekent voor alle BMW eigenaren die een ConnectedDrive abonnement via het 3G netwerk van Vodafone hebben. Iedereen die nu de aanschaf van een gebruikte BMW overweegt kan zomaar voor de verrassing komen te staan omdat het geen enkele aandacht heeft bij Vodafone en BMW zodat dat het eventueel aanwezige ConnectedDrive via 3G over iets meer dan een jaar niet meer zal functioneren. Advies is om bij aanschaf van een gebruikte BMW hierover afspraken te maken met het verkopende autobedrijf.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Wij leveren inderdaad alleen het simkaartje en of het netwerk. Voor de levering etc. gaat het helaas via BMW. Daar hebben wij verder geen inzicht in.
Zover ik weet duurt het gelukkig nog even voordat 3G verdwijnt maar ik begrijp je hierin wel. Jammer om te lezen dat zij hier geen oplossing in hebben.
bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven wrote:
Wij leveren inderdaad alleen het simkaartje en of het netwerk. Voor de levering etc. gaat het helaas via BMW. Daar hebben wij verder geen inzicht in.
Zover ik weet duurt het gelukkig nog even voordat 3G verdwijnt maar ik begrijp je hierin wel. Jammer om te lezen dat zij hier geen oplossing in hebben.


Jammer te lezen dat er geen echt partnerschap tussen Vodafone en BMW bestaat. Vodafone heeft haar straatje schoongeveegd en BMW doet niets. Ik begrijp het wel. Automotive is niet in staat adequaat te reageren op innovaties. Zit niet in hun DNA. Dat Vodafone hier heel rigide op reageert en geen oplossingen voor heeft is en zelfs geen communicatie hierover voert met BMW is zeer te betreuren. De klant is de dupe zoals in heel veel situaties waar partijen geen echte samenwerking kennen. ;( ;( ;(

Uit dit soort situaties blijkt de echte waarde van bedrijven die in persartikelen zich toch echt andere profileren.

https://www.vodafone.com/business/news-and-insights/blog/gigabit-thinking/bmw-chooses-vodafone-as-its-m2m-platform-supplier-2012-03-05
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik snap je reactie maar in dit geval is BMW de aanbieder en zij leveren de software voor de auto's. Hier staan wij helaas buiten. Wij leveren letterlijk alleen het netwerk hiervoor. Een alternatief hiervoor is Wi-Fi hotspot voor in de auto. Meer lees je hier: https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/extra-opties/smartlife/smart-mobility/smart-car/
bmns
topicstarter
Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven wrote:
Ik snap je reactie maar in dit geval is BMW de aanbieder en zij leveren de software voor de auto's. Hier staan wij helaas buiten. Wij leveren letterlijk alleen het netwerk hiervoor. Een alternatief hiervoor is Wi-Fi hotspot voor in de auto. Meer lees je hier: https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/extra-opties/smartlife/smart-mobility/smart-car/

Is een onjuiste bewering. Waar kan ik vinden door welke automerken de oplossing van Vodafone wordt ondersteund zodat diensten geintegreerd in de auto, zoals real time traffic via de oplossing van Vodafone kunnen werken.

en de waarde hiervan?

BMW is collaborating with Vodafone in certification and technical implementation procedures at the state-of-the-art Vodafone Test & Innovation Centre. The Test & Innovation Centre will be testing and certifying the hardware in various network scenarios and standard international network infrastructures so that BMW can maximise the availability of the ConnectedDrive services and optimise connection quality.

https://www.vodafone.com/business/news-and-insights/blog/gigabit-thinking/bmw-chooses-vodafone-as-it...
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik ben aan het zoeken voor je of ik daarover iets meer kan vinden. Maar om eerlijk te zijn vind ik hier bijna geen informatie over terug. Dit is sowieso een link van een aantal jaar terug.
Ik heb op deze pagina bovenin gezocht en er komen wel een aantal merken naar boven en de desbetreffende IoT toepassingen.Gezocht op "car", "ConnectedDrive" en "BMW". Ik zie ook dat dit artikelen zijn vanuit Vodafone Group.

Ik raad je aan om eens het contactformulier in te vullen over BMW en het ondersteunen van het netwerk. Vanuit hier kom ik hier verder geen informatie over tegen. Je zou hem eventueel hier ook nog kunnen stellen https://iot.vodafone.nl/internet-of-things/contact
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic