Sticky

Is jouw telefoon geschikt voor 4G?

http://voda.fo/ne/7cqnl

Steeds meer Vodafone klanten gebruiken 4G. Dit biedt hen sneller mobiel internet en betere spraakkwaliteit. Daarom maakt Vodafone hier steeds meer bandbreedte voor vrij. Als gevolg hiervan gaan we het Vodafone 3G-netwerk vanaf begin 2020 uitfaseren.

Fundering voor technologische innovaties
In 2020 zal het dataverbruik duizend keer hoger liggen dan in 2010, zo menen onderzoekers. Het aantal apparaten dat wereldwijd is aangesloten op het Internet of Things zal naar verwachting stijgen tot ruim 20 biljoen. Ter vergelijking: die teller staat nu op circa 6 biljoen apparaten, volgens cijfers van Gartner. Er is dus simpelweg meer netwerkcapaciteit nodig, maar tegelijkertijd moeten de snelheden van de internetverbindingen en de eisen voor het breedbandnetwerk omhoog. Vodafone maakt deze ontwikkeling mogelijk en legt de basis voor deze technologische innovaties. Het uitschakelen van het 2G- en 3G-netwerk is onderdeel van deze beweging.

Veelgestelde vragen

In mijn regio is momenteel geen 4G mogelijk. Kan ik dan geen internet meer gebruiken? We werken er hard aan om de laatste dekkingsgaten weg te nemen. Door het afscheid van 3G ontstaat er juist meer ruimte voor het verbeteren van ons 4G-netwerk.

Wanneer verwachten jullie 5G te gaan gebruiken? Vodafone streeft ernaar om 5G z.s.m. beschikbaar te maken voor haar klanten. We kunnen hier nog geen datum voor geven, aangezien de standaarden hiervoor nog moeten worden ontwikkeld en vastgesteld die ervoor moeten zorgen dat wereldwijd 5G aan dezelfde vereisten voldoet.

Ik gebruik een m2m oplossing over 3G (bijv pinterminal, webcam, mifi-router) - wat gebeurt hier nu mee? Deze blijft functioneren tot januari 2020. Daarna kan deze via een Vodafone abonnement alleen nog data gebruiken via het 2G-netwerk of via een Wifi-verbinding (indien van toepassing). Als dit niet voldoende is, zal het toestel vóór die tijd geschikt gemaakt moeten worden voor 4G, of vervangen moeten worden door een 4G uitvoering.

Wat gebeurt er met 2G? 2G blijft gewoon beschikbaar, tot tenminste 2025. Enerzijds als backup voor bellen en SMS-en, anderzijds voor Machine-to-Machine (of Internet-of-Things) diensten. Vodafone heeft overigens ook Bellen over Wifi en 4G undefinedoWiFi - VoLTE] geïntroduceerd .

Moet ik iets wijzigen in de instellingen van mijn toestel als 3G komt te vervallen? Heb ik een nieuwe simkaart nodig? Nee, het toestel zal automatisch gebruik (blijven) maken van 4G en 2G. Zie deze pagina voor toestelhulp.

Kan ik wel nog 3G gebruiken in het buitenland? Als jullie 3G uitzetten, kan ik dan ook in het buitenland geen 3G meer gebruiken (roaming)? Wij hebben geen invloed op buitenlandse netwerken. Zolang de netwerken in het buitenland 3G aanbieden, kun je hier gebruik van blijven maken.

Ik gebruik HSDPA/HSUPA in plaats van UMTS. Wordt dat ook uitgeschakeld? Ja, HSDPA/HSUPA zijn namelijk varianten van 3G (UMTS).

In sommige andere landen (Japan, Amerika) is of wordt 2G uitgezet. Waarom bij ons 3G? De overweging om 2G langer te continueren dan 3G komt voort uit de vele M2M toepassingen die gebruik maken van 2G. Deze situatie kan in andere landen anders zijn.

Ik heb een oud 2G/3G toestel. Kan ik nog wel 112 bellen en NL Alert berichten ontvangen als jullie 3G uitzetten? En als ik een smartphone heb?
Ja, dat kan. Deze diensten werken ook op 2G. zowel op je mobiele telefoon als op je smartphone.

Indien je andere vragen hebt kun je deze hieronder stellen door een reactie te plaatsen.

1 reactie

ik tikte tot 2x toe mijn 15 cijfers IMEi in maar steeds geeft het aan foute IMEI hoe kan ik dan toch contact voor 4 G verkrijgen?

Reageer