Sticky

Per 1 januari 2020 wordt 3G uitgefaseerd



Zes jaar geleden introduceerde Vodafone ‘4G’, de 4e generatie mobiele netwerken. Steeds meer Vodafone klanten gebruiken tegenwoordig dus ook 4G. Dit biedt hen sneller mobiel internet en betere belkwaliteit. Vodafone maakt hier steeds meer bandbreedte voor vrij. Als gevolg hiervan wordt het Vodafone 3G-netwerk per 1 januari 2020 uitgefaseerd. Zo kunnen we ook ruimte maken voor 5G. Het vrijgekomen 3G spectrum zal echter in eerste instantie gebruikt worden om de 4G dekking en capaciteit te verbeteren.

Fundering voor technologische innovaties
In 2020 zal het dataverbruik duizend keer hoger liggen dan in 2010, zo menen onderzoekers. Het aantal apparaten dat wereldwijd is aangesloten op het Internet of Things zal naar verwachting stijgen tot ruim 20 biljoen. Ter vergelijking: die teller staat nu op circa 6 biljoen apparaten, volgens cijfers van Gartner. Er is dus simpelweg meer netwerkcapaciteit nodig, maar tegelijkertijd moeten de snelheden van de internetverbindingen en de eisen voor het breedbandnetwerk omhoog. Vodafone maakt deze ontwikkeling mogelijk en legt de basis voor deze technologische innovaties. Het uitschakelen van het 2G- en 3G-netwerk is onderdeel van deze beweging.

Veelgestelde vragen

In mijn regio is momenteel geen 4G mogelijk. Kan ik dan geen internet meer gebruiken?
We werken er hard aan om de laatste dekkingsgaten weg te nemen. Door het afscheid van 3G ontstaat er juist meer ruimte voor het verbeteren van ons 4G-netwerk.

Wanneer verwachten jullie 5G te gaan gebruiken?
Vodafone streeft ernaar om 5G z.s.m. beschikbaar te maken voor haar klanten. We kunnen hier nog geen datum voor geven, aangezien de standaarden hiervoor nog moeten worden ontwikkeld. Bovendien moet nog vastgesteld worden dat 5G wereldwijd aan dezelfde vereisten voldoet.

Ik gebruik een m2m oplossing over 3G (bijv pinterminal, webcam, mifi-router) - Wat gebeurt hier nu mee?
Deze blijft functioneren tot januari 2020. Daarna kan deze via een Vodafone abonnement alleen nog data gebruiken via het 2G-netwerk of via een Wifi-verbinding (indien van toepassing). Als dit niet voldoende is, zal het toestel vóór die tijd geschikt gemaakt moeten worden voor 4G, of vervangen moeten worden door een 4G uitvoering.

Wat gebeurt er met 2G?
Het 2G-netwerk blijft gewoon beschikbaar, tot tenminste 2025. Enerzijds als backup voor bellen en SMS-en, anderzijds voor Machine-to-Machine (of Internet-of-Things) diensten. Vodafone heeft overigens ook Bellen over Wifi en 4G undefinedoWiFi - VoLTE] geïntroduceerd .

Moet ik iets wijzigen in de instellingen van mijn toestel als 3G komt te vervallen? Heb ik een nieuwe simkaart nodig?
Nee, het toestel zal automatisch gebruik (blijven) maken van 4G en 2G. Zie deze pagina voor toestelhulp. Of check op www.vodafone.nl/van3gnaar4g of je telefoon misschien sowieso al 4G ready is. Maar, zorg er dus in ieder geval voor dat je voor 1 januari 2020 een telefoon gebruikt die geschikt is voor het 4G-netwerk.

Heb ik ook een nieuw abonnement nodig om gebruik te maken van het 4G-netwerk?
Al onze abonnementen zijn inmiddels al omgezet naar 4G, een nieuw abonnement is dus niet nodig. Dit geldt overigens ook voor prepaid. Deze klanten kunnen nu al gebruik maken van alle mogelijkheden van ons sterke netwerk: snel mobiel internet en bellen met betere kwaliteit. Je hebt dus wel een 4G telefoon & 4G simcard nodig om deze betere ervaring te ervaren!

Kan ik wel nog 3G gebruiken in het buitenland? Als jullie 3G uitzetten, kan ik dan ook in het buitenland geen 3G meer gebruiken (roaming)?
Wij hebben geen invloed op buitenlandse netwerken. Zolang de netwerken in het buitenland 3G aanbieden, kun je hier gebruik van blijven maken.

Ik gebruik HSDPA/HSUPA in plaats van UMTS. Wordt dat ook uitgeschakeld?
Ja, HSDPA/HSUPA zijn namelijk varianten van 3G (UMTS).

In sommige andere landen (Japan, Amerika) is of wordt 2G uitgezet. Waarom bij ons 3G?
De overweging om 2G langer te continueren dan 3G komt voort uit de vele M2M toepassingen die gebruik maken van 2G. Deze situatie kan in andere landen anders zijn.

Ik heb een oud 2G/3G toestel. Kan ik nog wel 112 bellen en NL Alert berichten ontvangen als jullie 3G uitzetten? En als ik een smartphone heb?
Ja, dat kan. Deze diensten werken ook op 2G, zowel op je mobiele telefoon als op je smartphone.

Heb je nog andere vragen? Dan kun je deze hieronder stellen door een reactie te plaatsen.

Verkorte link naar dit topic: http://voda.fo/ne/7cqnl

5 reacties

Ontvang geen 4G alleen 3G, reden onbekend en Vodafone weet het ook niet. Allerlei commentaren van klantenservice zoals: Mijn instellingen enz....Tablet is nieuw en 4G, geen enkel commentaar over slechte ontvangst van dit model.
Als 3g per 2020 vervalt ga ik dan automatisch over op 2G?
Hi @Hamel

Zodra er geen 3G is ga je automatisch over op 2G.
Wat je zou kunnen proberen is je simkaart van je telefoon in de tablet stoppen (Als je hiermee 4G ontvangt). Hiermee kun je uitsluiten of het daadwerkelijk aan de tablet ligt. Daarnaast mag je de simkaart van je tablet in het toestel stoppen. Op die manier kun je checken of de simkaart werkt.
Reputatie 7
Badge +4
Ik hoop daadwerkelijk dat het 4G bereik dan beter wordt. In grote delen van Twente is vaak alleen 4G buiten mogelijk, ondanks dat op jullie kaartje alles staat aangegeven als "4G binnen". Echt niet dus. Misschien maar weer eens even checken? Nu moet ik dus bellen via WiFi. Niet echt handig. Bij ons is het een beetje heuvelachtig, niet echt, maar wel hoogte verschillen en daardoor blijft het bereik waarschijnlijk achter. Maar omdat dit gebied dun bevolkt is, is er voor Vodafone weinig te verdienen. Waarom dan ook moeite doen voor die paar klanten...🤔
In het verleden dit regelmatig aangegeven bij Vodafone. Toen kwam de FemtoCell, die is eruit gedaan. En nu dus bellen via WiFi. Op een gegeven moment houdt het op. En overstappen maakt niks uit, KPN etc. hebben dezelfde problemen. Alleen proberen die nu een mast in de buurt te plaatsen. Wie weet kan Vodafone erbij op. Afwachten maar weer. The Future is Exciting...😂
Reputatie 5
@Ruud001,

Kun je mij een privébericht sturen met jouw postcode?

En @Hamel ;

Het lijkt erop alsof dit aan je simkaart ligt. In de winkel kun je gratis een simwissel laten uitvoeren. Zou je dit eens willen proberen? Mocht dit geen optie zijn, kan er ook via de klantenservice een nieuwe simkaart opgestuurd worden. We horen graag of dit uiteindelijk de oplossing was!
Reputatie 7
Badge +4
Sharon schreef:

@Ruud001,

Kun je mij een privébericht sturen met jouw postcode?

En @Hamel ;

Het lijkt erop alsof dit aan je simkaart ligt. In de winkel kun je gratis een simwissel laten uitvoeren. Zou je dit eens willen proberen? Mocht dit geen optie zijn, kan er ook via de klantenservice een nieuwe simkaart opgestuurd worden. We horen graag of dit uiteindelijk de oplossing was!



Hoi Sharon,

een beetje laat, maar zojuist gedaan.😉

Reageer