Sticky

Per 1 januari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

• 20 november 2017
  • 56 reacties
  • 14290 Bekeken

Op 1 januari 2020 stopt 3G
Vodafone heeft al zo’n 7 jaar een snel, stabiel en veilig 4G-netwerk, het 4e generatie mobiele netwerken. Het grootste gedeelte van onze Vodafone klanten gebruikt tegenwoordig 4G of 4G+. Dit biedt sneller, veiliger en stabieler mobiel internet en een betere belkwaliteit dan oudere netwerken. In 1 januari 2020 zetten we daarom vol in op 4G. Om daar ruimte voor te maken, gaan we stoppen met ons 3G-netwerk. Ons 2G-netwerk blijft wel bestaan: daarmee kun je sms’en en bellen.

Wat betekent dit voor jou?
Iedereen kan blijven bellen én sms’en. Als je geen gebruik maakt van mobiel internet of alleen via wifi, dan ga je niets merken van het wegvallen van het 3G-netwerk.
Wil je gebruik blijven maken van mobiel internet onderweg, bijvoorbeeld om foto’s te versturen en ontvangen, dan moet je verbonden zijn met het 4G-netwerk. Om het 4G-netwerk optimaal te kunnen benutten is het volgende nodig:
1. een 4G-toestel
2. een 4G-simkaart
3. de juiste telefoon-instellingen

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of ik al gebruik maak van 4G?
Zet je wifi even uit. Staat er 4G of LTE in je telefoonscherm? Dan hoef je niets te doen! Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met ons 4G-netwerk.

Is mijn telefoon geschikt voor 4G?
Op onze groeimeenaar4G.vodafone.nl-pagina kun je de 4G-toestel check doen om te zien of jouw telefoon geschikt is voor 4G. Onze medewerkers in de winkel en via de klantenservice weten ook welke toestellen geschikt zijn voor 4G.

Heb ik een nieuwe simkaart nodig?
Heb je een oude simkaart van meer als 10 jaar oud of heb je een oproep van Vodafone ontvangen dat een nieuwe simkaart nodig is? Bestel hem hier online of kom naar de winkel om gratis een 4G-simkaart op te halen. Onze medewerkers helpen je graag bij het plaatsen en activeren van je nieuwe exemplaar.

Moet ik iets wijzigen in de instellingen van mijn toestel als 3G komt te vervallen?
Het is mogelijk dat 4G uitstaat op jouw telefoon waardoor je geen verbinding kunt maken met ons 4G-netwerk.
Op deze pagina vind je meer informatie over het aanzetten van 4G. Onze medewerkers in de Vodafone winkel helpen je natuurlijk ook graag.

Wat kan ik met 4G-telefoon?
De kwaliteit van foto’s en video’s verbetert en ook het delen hiervan is gemakkelijker. Het bekijken van het laatste nieuws in de achtertuin, videobellen met vrienden of familie, tv-uitzendingen terugkijken, je route checken of parkeergeld betalen: 4G-apparaten kunnen steeds meer. 4G is sneller, veiliger en stabieler mobiel internet voor iedereen.
Heb je een 4G-telefoon? Dan kan je ook gebruik maken van Bellen over Wifi en 4G WiFi - VoLTE].

In mijn regio is momenteel een 3G-gebied. Kan ik dan straks geen internet meer gebruiken?
Alle 3G-regio’s krijgen per 1 januari 2020 een update naar 4G. Als je telefoon, simkaart en instellingen klaar zijn voor 4G, zal je telefoon automatisch overgaan naar 4G.

Wat gebeurt er met 2G?
Het 2G-netwerk blijft gewoon beschikbaar. Via het 2G-netwerk kun je blijven bellen en sms’en. Via 2G kun je ook internetten. Ook het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Heb ik een nieuw abonnement nodig om gebruik te maken van het 4G-netwerk?
Al onze abonnementen zijn omgezet naar 4G, een nieuw abonnement is dus niet nodig. Dit geldt overigens ook voor prepaid. Daarnaast heb je dus wel een 4G-telefoon, 4G-simcard en de juiste instellingen nodig om deze betere 4G-internet te ervaren!

Ik gebruik een MBB of M2M oplossing over 3G (bijv laptop, tablet, pinterminal, webcam, mifi-router) - Wat gebeurt hier nu mee?
Deze blijft werken tot januari 2020. Daarna kan deze via een Vodafone abonnement alleen nog data gebruiken via het 2G-netwerk of via een Wifi-verbinding. Voor sommige apparaten is dat prima. Vanaf 1 juli zijn er voor mobiel breedband klanten hotspots te bestellen via de 4G-toestellen shop. Bekijk meer informatie op: https://groeimeenaar4g.vodafone.nl/handset. Helaas hebben wij niet voor alle 3G-apparaten een alternatief, aangezien deze niet via Vodafone zijn aangeschaft.

Verbruik ik met 4G meer data?
De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet. Afhankelijk van je abonnement en dataverbruik maak je je 4G-gebruik zo duur als je zelf wilt. Overigens is het mogelijk om een ‘Beperkt Internet-Blox" te nemen om er voor te zorgen dat je geen onverwachte buiten bundel kosten gaat maken.

Heb je nog andere vragen? Kijk op groeimeenaar4g.vodafone.nl voor particulieren, of op stap over van 3G naar 4G voor zakelijk. Maar, je kunt natuurlijk ook altijd je vraag of comment onder dit topic plaatsen.

Verkorte link naar dit topic: http://voda.fo/ne/7cqnl

56 reacties

Ontvang geen 4G alleen 3G, reden onbekend en Vodafone weet het ook niet. Allerlei commentaren van klantenservice zoals: Mijn instellingen enz....Tablet is nieuw en 4G, geen enkel commentaar over slechte ontvangst van dit model.
Als 3g per 2020 vervalt ga ik dan automatisch over op 2G?
Hi @Hamel

Zodra er geen 3G is ga je automatisch over op 2G.
Wat je zou kunnen proberen is je simkaart van je telefoon in de tablet stoppen (Als je hiermee 4G ontvangt). Hiermee kun je uitsluiten of het daadwerkelijk aan de tablet ligt. Daarnaast mag je de simkaart van je tablet in het toestel stoppen. Op die manier kun je checken of de simkaart werkt.
Reputatie 7
Badge +5
Ik hoop daadwerkelijk dat het 4G bereik dan beter wordt. In grote delen van Twente is vaak alleen 4G buiten mogelijk, ondanks dat op jullie kaartje alles staat aangegeven als "4G binnen". Echt niet dus. Misschien maar weer eens even checken? Nu moet ik dus bellen via WiFi. Niet echt handig. Bij ons is het een beetje heuvelachtig, niet echt, maar wel hoogte verschillen en daardoor blijft het bereik waarschijnlijk achter. Maar omdat dit gebied dun bevolkt is, is er voor Vodafone weinig te verdienen. Waarom dan ook moeite doen voor die paar klanten...🤔
In het verleden dit regelmatig aangegeven bij Vodafone. Toen kwam de FemtoCell, die is eruit gedaan. En nu dus bellen via WiFi. Op een gegeven moment houdt het op. En overstappen maakt niks uit, KPN etc. hebben dezelfde problemen. Alleen proberen die nu een mast in de buurt te plaatsen. Wie weet kan Vodafone erbij op. Afwachten maar weer. The Future is Exciting...😂
Reputatie 6
@Ruud001,

Kun je mij een privébericht sturen met jouw postcode?

En @Hamel ;

Het lijkt erop alsof dit aan je simkaart ligt. In de winkel kun je gratis een simwissel laten uitvoeren. Zou je dit eens willen proberen? Mocht dit geen optie zijn, kan er ook via de klantenservice een nieuwe simkaart opgestuurd worden. We horen graag of dit uiteindelijk de oplossing was!
Reputatie 7
Badge +5
@Ruud001,

Kun je mij een privébericht sturen met jouw postcode?

En @Hamel ;

Het lijkt erop alsof dit aan je simkaart ligt. In de winkel kun je gratis een simwissel laten uitvoeren. Zou je dit eens willen proberen? Mocht dit geen optie zijn, kan er ook via de klantenservice een nieuwe simkaart opgestuurd worden. We horen graag of dit uiteindelijk de oplossing was!

Hoi Sharon,

een beetje laat, maar zojuist gedaan.😉
In de metro in Amsterdam tussen centraal en amstel is nu geen 4g. Komt dat wel?
Reputatie 7
Badge +17
Kijken via https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Klopt het niet of je blijft geen bereik houden, aldaar, dan zou ik dit melden en vragen of ze daar iets aan gaan doen. Dit kan via bovenstaande url, dan komt het op de juiste afdeling.

Succes en ik hoop dat ze je snel kunnen helpen 🙂
Reputatie 2
Badge +1

Aangezien dit midden in Amsterdam is zal Vodafone daar wel 4G plaatsen.
De 3G verbinding op dat traject is sowieso niet denderend.
Denk eerder dat er meer problemen gaan komen (hoop het niet) buiten de randstad.
ik ben vele jaren met 2 telefoons bij Vodafoon. 1 ervan is een iPhone 4 en die kan na 2020 niet meer wat ie kon. Ik moet dus als ik geen andere telefoon wil kopen over naar een andere telefoon-provider. Ik heb ook Ziggo. die moet ik dan ook wijzigen. Is dat klantenbinding?????
Reputatie 7
Badge +17
Hoi @wimmetsch
Waarom moet je naar een andere provider als je geen andere telefoon wilt kopen?
Je kan toch gewoon een SIM Only abonnement nemen of Prepaid bij Vodafone.

Als je Vodafone & Ziggo met elkaar combineert dan krijg je bij Vodafone korting en dubbel data en bij Ziggo kan je kiezen uit een TV pakket. Dus dat is je klantenbinding. Ga je weg bij Vodafone dan heb je verder geen combinatie meer en dan vervalt alles.
bedankt ga ik proberen maar mij werd verteld dat de telefoon het niet kan. verkeerde info dus
Reputatie 7
Badge +17
bedankt ga ik proberen maar mij werd verteld dat de telefoon het niet kan. verkeerde info dus
Dat ligt eraan welk toestel je hebt. Maar als je toch geen 4G meer kunt gebruiken dan kan je toch wel een nieuw toestel aanschaffen? iPhone 4 is overigens ook niet meer te updaten, dus altijd veel verstandiger om eens naar een ander toestel te gaan kijken.

De iPhone 4: die medio 2010 beschikbaar werd in de Benelux, beschikt niet over 4G-ondersteuning. Wel kun je via 3G en wifi internetten op dit toestel. Even een verwarring over je toestellen want je had het over 2 telefoons bij Vodafone en 1 daarvan kan je niet gebruiken, dat is dus die iPhone 4.

Vodafone stopt er in 2020 mee en voor KPN is het in 2022 gedaan. T-Mobile stelt dat 3G wordt uitgefaseerd, maar heeft nog geen exacte deadline. Ook andere providers zijn er mee bezig. 3G verdwijnt niet in één keer, maar beetje bij beetje wordt dit netwerk afgebouwd en compleet vervangen met 4G en later dus ook 5G.

Maar mijn advies, neem een nieuw abonnement met een nieuw toestel, zo blijft ook je toestel up to date en de juiste software behouden. Een 4 is eigenlijk wel aan vervanging toe!
Stopt Vodafone nou wel of niet met 2G internet (GPRS)?

Op jullie informatiepagina staat:
"Verschijnt er GPRS, 2G of 3G? Dan heb je een of meerdere van de volgende items nodig om buitenshuis te kunnen blijven internetten:"

Maar in een ander topic zegt een moderator:
"Het 2G netwerk bestaat nog steeds! Ik raad je dan wel aan om alle andere netwerken uit te schakelen zodat hij niet op 3G of 4G gaat."
Reputatie 7
Badge +17
Hoi @Sebbo
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Volgens mij gaat alleen het 3G netwerk eruit. 2G gebruikt Vodafone nog voor IoT. Eigenlijk zou je deze vraag het beste kunnen stellen aan de klantenservice van Vodafone. Maar ik heb zelf even op google gekeken en lees dat Vodafone stopt in 2020 met 3G maar verder gaat met 2G of 4G.

Ik ga er daarom dan ook vanuit dat het 2G netwerk voor je prepaid gewoon blijft werken. Maar ik zou toch even de klantenservice van Vodafone bellen en anders wachten tot een moderator je hier antwoord op kan geven?! Wil je nog even laten weten als je zelf het antwoord hebt gevonden, alvast bedankt!

Volgens Steven deze info:
2G ondersteunen wij zowel met prepaid als onze abonnementen. Hoe lang dit nog is, kan ik helaas geen antwoord op geven. Bij mij is op dit moment niks bekend over een uitfasering daarvan.

Ik hoop je hiermee alvast een beetje verder te hebben geholpen met je vraag.
Het 2G netwerk blijft bestaan @Energieboy @Sebbo.
Het 3G netwerk wordt uitgefaseerd.

De pagina die je doorstuurt gaat over sneller internet. Het 4G netwerk.
Nou ja zeg... je wordt dus geforceerd een nieuwe smartphone aan te schaffen terwijl je prima met 3G kunt internetten. KPN blijft 3G tot 2022 hanteren, denk dat ik maar overstap dan.
Reputatie 7
Badge +17
Nou ja zeg... je wordt dus geforceerd een nieuwe smartphone aan te schaffen terwijl je prima met 3G kunt internetten. KPN blijft 3G tot 2022 hanteren, denk dat ik maar overstap dan.
Ja, die keuze heb je gelukkig 😁
Maar ook daar gaan ze een x over en dan moet je toch. Kan je beter gelijk nu al een goed toestel nemen en dan zit je weer voor jaren goed. Weet je, ze doen het als provider toch nooit goed. Als ze te lang wachten is het niet goed, als ze te snel zijn, ook niet. Straks komt 5G er ook nog aan.

Maar wat je zegt, gelukkig kan je nog een keuze maken wat je doet. Zeker doen wat je zelf fijn vind!

Nou ja zeg... je wordt dus geforceerd een nieuwe smartphone aan te schaffen terwijl je prima met 3G kunt internetten. KPN blijft 3G tot 2022 hanteren, denk dat ik maar overstap dan.Ja, die keuze heb je gelukkig 😁
Maar ook daar gaan ze een x over en dan moet je toch. Kan je beter gelijk nu al een goed toestel nemen en dan zit je weer voor jaren goed. Weet je, ze doen het als provider toch nooit goed. Als ze te lang wachten is het niet goed, als ze te snel zijn, ook niet. Straks komt 5G er ook nog aan.

Maar wat je zegt, gelukkig kan je nog een keuze maken wat je doet. Zeker doen wat je zelf fijn vind!

Goh jij bent zo'n betweterig strebertje die hier likes wilt verzamelen. Jouw antwoord voegt niets toe aan mijn opmerking en laat enkel zien wat voor een zielig figuur je bent. Vandaar dat ik je rapporteer, omdat je enkel je postcount wilt opkrikken en likes wilt krijgen.
Reputatie 7
Badge +17
Pardon, doe eens normaal.
Je kent me niet eens dus oordeel niet uit onwetendheid. Het lijkt me verstandig om zelf eens in de spiegel te kijken voor je een oordeel hebt over een ander. Verder wens ik je heel veel succes en prima dat je me hebt gerapporteerd.

Ik wens je verder nog een hele fijne dag en zal je bericht met een like bevestigen. Heb jij tenminste ook een 👍 te pakken.
Graag geen verwijten naar elkaar maken @Energieboy en @Djasko.
Beide mogen jullie een andere mening hebben maar laten we het wel netjes houden.
Reputatie 7
Badge +17
Beide mogen jullie een andere mening hebben maar laten we het wel netjes houden.

Helemaal mee eens, maakt mij verder ook niets uit hoe iemand naar mij kijkt. Maar kom niet met onzin, daar hou ik niet van. Als ik een andere menig heb dat die van Djasko dan hoef ik niet gelijk een zielig figuur of een betweterig strebertje te zijn. Maar goed, ik zal het bericht maar als niet gelezen beschouwen, dan is het voor mij wel prima zo.

Maar een beetje normaal antwoord was wel op z'n plaats geweest.
Ook al ben je het niet met me eens, het kan anders.

Helemaal mee eens, maakt mij verder ook niets uit hoe iemand naar mij kijkt. Maar kom niet met onzin, daar hou ik niet van. Als ik een andere menig heb dat die van Djasko dan hoef ik niet gelijk een zielig figuur of een betweterig strebertje te zijn. Maar goed, ik zal het bericht maar als niet gelezen beschouwen, dan is het voor mij wel prima zo.

Maar een beetje normaal antwoord was wel op z'n plaats geweest.
Ook al ben je het niet met me eens, het kan anders.

Je geeft me informatie die ik niet nodig heb.
Laat me je reply ontleden.
"Maar ook daar gaan ze een x over en dan moet je toch. "
Oh ja joh? Gaan ze bij KPN ook eens over op enkel 4G? Gelukkig ben jij er om deze parels van wijsheid met mij te delen

"Kan je beter gelijk nu al een goed toestel nemen en dan zit je weer voor jaren goed."
Nee dus, wat beter is voor mij maak ik zelf wel uit. Het zou dus duidelijk moeten zijn dat ik juist niet een nieuw toestel wil aanschaffen, maar jij weet het wel beter he? Betweterig dus.

"Weet je, ze doen het als provider toch nooit goed. Als ze te lang wachten is het niet goed, als ze te snel zijn, ook niet. Straks komt 5G er ook nog aan."
Wat is dit voor slap gezever, je vertelt me niks nieuws, je vertelt dingen die de meeste mensen al weten.

Weet je wat jij moet doen? Een sollicitatiebrief naar Vodafone opsturen. Ik zit niet op iemand met de naam Energieboy te wachten, die niet bij Vodaphone werkt en overal op reageert, want als ik je profiel bekijk... pfff.

Succes met je hobby he.
@Energieboy @Djasko Ik wil jullie nogmaals verzoeken om jullie aan de huisregels van het forum te houden. Het is niet nodig om verwijten naar elkaar te maken en dit is dan ook niet toegestaan. Dit is tevens de laatste waarschuwing.
Uiteindelijk zal 3G bij alle providers verdwijnen. Wanneer dit is bij de andere providers, durf ik helaas niet te zeggen. Dit kun je beter bij hun navragen @Energieboy @Djasko

23-7 Edit: Het is mogelijk om je 3G toestel blijven te gebruiken. Je kunt hiermee nog bellen, sms-en wifi en 2G internet gebruiken.
Badge +1
Hoe snel zal de uitfasering gaan eigenlijk? Is het echt zo dat op 1 januari 's middags nergens meer 3G te vinden is van Vodafone of zal dit nog maanden duren vanaf dat moment?

Reageer