Sticky

Per 1 januari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

• 20 november 2017
  • 63 reacties
  • 17568 Bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

Badge +1
Hoe snel zal de uitfasering gaan eigenlijk? Is het echt zo dat op 1 januari 's middags nergens meer 3G te vinden is van Vodafone of zal dit nog maanden duren vanaf dat moment?
Goede vraag @vluggejapie
Ik ga het voor je navragen. Zodra ik een reactie krijg, zal ik het laten weten @vluggejapie
@Djasko @Energieboy

Andere providers gaan ook 3G uitfaseren:
· In januari 2022 zet KPN het 3G netwerk uit (https://www.kpn.com/beleef/mobiel/de-toekomst-van-4g.htm).
· T-mobile zetten 3G in november 2020 uit (https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten).
Klanten zijn niet verplicht om over te stappen naar een 4G-toestel, hij/zij kan via zijn 3G apparaat blijven sms’en, bellen, wifi en 2G-internet gebruiken.

Wil je overstappen naar een 4G toestel? Check dan nu of je je abonnement kan verlengen. Niet verlengbaar? Dan is Vodafone Next of een los toestel via de groeimeenaar4G.vodafone.nl wellicht iets voor jou.

Daarnaast is een tweedehands 4G telefoon ook prima. Test het wel eerst op een goede werking i.v.m. de juiste 4G-branden/frequenties.

Wil je geen nieuw toestel en is data verbruik via WiFi genoeg voor jou? Migreer dan kosteloos naar een Start S, zodat je niet voor data betaald, die je niet (meer) gebruikt.
Reputatie 7
Badge +17
23-7 Edit: Het is mogelijk om je 3G toestel blijven te gebruiken. Je kunt hiermee nog bellen, sms-en wifi en 2G internet gebruiken.
Dat is goed nieuws voor sommige mensen ☺️😉👍
Bedankt voor het melden.
Op 1 januari zal het 3G netwerk verdwijnen @vluggejapie Dit wordt op dat moment uitgezet. Indien je op dat moment op het 3G netwerk een data sessie hebt lopen, wordt deze niet afgebroken. Zodra de sessie gestopt is, kun je geen 3G meer gebruiken.
Voor zakelijke klanten zoals ziekenhuizen zullen in het begin de 3G masten blijven werken. Zodat zij intern en extern bereikbaar zijn.
Badge +1
Op 1 januari zal het 3G netwerk verdwijnen @vluggejapie Dit wordt op dat moment uitgezet. Indien je op dat moment op het 3G netwerk een data sessie hebt lopen, wordt deze niet afgebroken. Zodra de sessie gestopt is, kun je geen 3G meer gebruiken.
Voor zakelijke klanten zoals ziekenhuizen zullen in het begin de 3G masten blijven werken. Zodat zij intern en extern bereikbaar zijn.

Bedankt Steven voor het uitzoeken! Oke goed om te weten, dus het wordt softwarematig vanaf die datum beperkt voor consumenten. Is dit bevestigd door de netwerkafdeling?

Ik heb ook een zakelijke Vodafone sim, zal daar 3G wel van blijven werken? Er hangen veel Vodafone picocells in het gebouw waar ik werk namelijk. Goed om te weten: ik werk niet in een ziekenhuis 🙂
Dit is bevestigt @vluggejapie.
Het kan zijn dat bepaalde corporate klanten die niet 4G ready zijn wellicht op hun kantoor 3G-zendmast behouden. Voor hoe lang, durf ik helaas niet te zeggen.
Badge
Betekend dat ook MVNO aanbieders geen 3G ontvangen na 1 januari 2020?. Gaan deze allemaal over naar 4G data en volte 4G. Kan toch niet de bedoeling zijn dat de MVNO aanbieders van 3G bellen naar 2G bellen gaan. Heb zelf HollandsNieuwe 100% dochter van Vodafone. Prima 4G data bellen over 3G.
Badge
Leuke MVNO lijst met bijbehorende MNO providers. https://www.providerlijst.nl/telefonie/alle-telefoonproviders.html Volgens mij goed bijgewerkt.
Voor zakelijke klanten zal ook 3G volledig uitgeschakeld worden: alle 3G apparatuur gaat uit inclusief zakelijke inpandige oplossingen, tunnels, ziekenhuizen, winkelcentra etc. Dit betekent dat de Picocells ook stopgezet worden @vluggejapie
HI @Hans.W

Het uitschakelen van 3G geldt ook voor alle MVNO’s op het Vodafone netwerk, dus ook voor Hollandsnieuwe.
Alle hollandsnieuwe simkaarten zijn 4G geschikt, daarnaast hebben klanten kosteloos de upgrade gehad naar 4G internet. Een Hollandsnieuwe klant heeft straks dus alleen nog een 4G toestel nodig om van snel 4G internet en VoLTE te kunnen genieten. Voor meer informatie over het uitschakelen van 3G bij Hollandsnieuwe ga naar: https://www.hollandsnieuwe.nl/3g

We werken samen met Hollandsnieuwe achter de schermen om VolTe ook voor Hollandsnieuwe klanten beschikbaar te krijgen.
Badge +2
Ik lees hier: "De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet."

Dit is niet het hele verhaal....
Veel websites (zoals bijvoorbeeld de NPO) geven bij een betere verbinding ook automatisch een hogere beeldkwaliteit door.
Soms kun je hier zelf geen keuze in maken. Je kunt dan dus niet zelf terugschakelen naar een lagere kwaliteit om het verbruik te beperken.
Een eventueel hoger dataverbruik met 4G heb je dus niet altijd zelf in de hand!
@AriedeBeuker dat klopt! Maar zodra jij de video als gebruiker de video aanklikt, ga je daar mee akkoord omdat je gaat streamen.
Echter bij het bezoek van website of apps etc. klopt de zin "De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet."
Websites laden sneller in op 4G maar verbruiken evenveel data als op 3G.
Badge +2
Dat is dus precies hetgeen niet helemaal waar is. Er zijn veel (video) websites, die zodra ze bij jou een bepaalde minimumsnelheid detecteren, je een hogere kwaliteit aanbieden. Aanbieden is eigenlijk het woord niet. Ze drukken je een hogere kwaliteit door de strot, want je kunt niks kiezen of aanvinken.
Jullie zin als zodanig klopt dan ook wel, maar zoals ik zei: Het is niet het hele verhaal.

Als ik bijvoorbeeld op een laptop (dus via de website) naar de NPO kijk, dan kan ik de kwaliteit niet kiezen. (vroeger wel overigens)
Ik heb daarom een programma'tje geïnstalleerd, dat voor bepaalde soorten van gebruik mijn snelheid bewust afknijpt, zodat ik toch een lagere kwaliteit krijg en dus minder datagebruik heb. Ik kan als ik dat heel ver afknijp, nu een uur NPO kijken voor ca. 150 MB. De middelste kwaliteit is ca. 750 MB.
Als ik die maatregel niet neem, en ik krijg dus de hoogste kwaliteit, dan is dat zelfs 1200MB.
Je kunt dus, wanneer je overgaat van 3G naar 4G, toch ineens veel meer data kwijt zijn, zonder dat je voor je gevoel iets anders doet . Dat is mijn punt.

Ook bij Ziggogo kun je zelf de kwaliteit niet kiezen. Wel in de app overigens, maar niet als je via de website kijkt.
Eventueel hogere kosten zijn dus niet alleen omdat "men meer gebruik maakt van het internet", maar ook omdat men (soms) gedwongen wordt tot hoger dataverbruik.

Uiteraard is het feit dat dit tegenwoordig niet meer instelbaar is een nalatigheid van de NPO en Ziggo.
Ik heb het wel eens aangekaart, maar ze begrijpen de vraag niet eens.....
Deze websites staan natuurlijk los van het uitfaseren van 3G. Dit is een keuze van de desbetreffende bedrijven. Dit is niet iets wat wij vanuit hier bepalen.

Ik ben wel meteen in gesprek gegaan met mijn collega's van Ziggo hierover.
Het instellen van de afspeelkwaliteit (resolutie/bitrate) is namelijk op zowel de website als in de app niet in te stellen. Wat in de app wel is in te stellen is de kwaliteit van de downloads. Je kunt namelijk, net als bij Netflix, bepaalde movies en series downloaden en daarvan kun je de kwaliteit bepalen.

Meer hierover lees je hier.
Badge +2
Tof dat je hetbij Ziggo gemeld hebt.
Bij de app die ik van Ziggo gebruik (Ik zit op Android) is OOK de kwaliteit van de stream instelbaar!
Ik kan kiezen tussen Laag - Medium - Hoog en Automatisch. Dit valt onder de instellingen van je mobiele verbinding. Ik denk dat het belangrijk is, dat je dit ook op de website in kan stellen.
Er zullen best meer mensen zijn, die via een wat groter scherm willen kijken, maar toch afhankelijk zijn van een mobiele verbinding. Zelfs de lage kwaliteit is op een laptopscherm nog heel redelijk. Zeker als het om nieuwsprogramma's gaat waar de beeldkwaliteit niet zo belangrijk is.

Overigens kan ik (zoals jij al zei) ook de kwaliteit van de downloads instellen met de keuzes: hoog en laag.

Als je hierover toch kontakt hebt met Ziggo, laat ze dan ook eens kijken naar de ondertiteling via de NPO (voor slechthorenden) Deze werkt via de App perfect, maar als je via de website kijkt moet je om de paar minuten de ondertitels opnieuw starten omdat ze dan wegvallen. En als je niks hoort, dan heb je dan natuurlijk ook niet meteen in de gaten 🙂 Ik heb me er onlangs bij de Tour de France nog aan zitten ergeren....
Ik heb dat probleem op alle PC's en laptops en in alle mogelijke browsers.
Ik heb het al eens bij Ziggo aangekaart, maar helaas geen reaktie gekregen.

Dank voor de moeite overigens!
Mag ik je vragen om daarvoor een topic bij Ziggo aan te maken @AriedeBeuker
Dan kunnen zij dit oppakken.
Badge +2
Ja hoor, dat ga ik proberen. Is ook beter natuurlijk.
Kun jij wel even voor mij kijken of jij ook die tream-instellingen op jouw app hebt?
(Als je die app tenminste zelf gebruikt)
Misschien zit er wel verschil in de versie van Apple en Android, of heb ik een oudere versie.
Als je dat nog even door zou willen geven.... Daar ben ik wel benieuwd naar!
Ik ga eens kijken voor je. Ik heb de laatste variant en ik zie via de instellingen van Ziggo Go bij App voorkeuren het volgende @AriedeBeuker

Badge +2
Ja, zo heb ik het ook. Bedankt!
Reputatie 5
Badge +7
Ik heb ook nog een vraag hierover: op meerdere plekken wordt gesuggereerd dat 2G alleen nog gebruikt kan worden voor bellen en sms'en. Wordt data op 2G voor gewone gebruikers (non-M2M) inderdaad uitgeschakeld dan?
Badge +2
Volgens mij blijft dat gewoon werken, als GPRS (of eventueel EDGE).
Ik denk dat men opgeschreven heeft dat het alleen voor bellen en SMS gebruikt kan worden, omdat voor de meeste gebruikers 2G voor dataverkeer natuurlijk toch al bijna onbruikbaar is, vanwege de lage snelheid.
Ik denk niet dat het dataverkeer echt afgeschakeld gaat worden. Dus een Whatsapp tekstje of iets dergelijks zal nog wel lukken denk ik.
Maar zeker weten doe ik het niet.
Ik gebruik zelf ook nog wel eens de teletekst app, als ik alleen 2G heb. (verbruikt ook bijna niks)
@RuudNL het 2G netwerk blijft werken zoals het altijd heeft gewerkt. Alleen 3G wordt uitgeschakeld.
Reputatie 2
Badge +1
We werken samen met Hollandsnieuwe achter de schermen om VolTe ook voor Hollandsnieuwe klanten beschikbaar te krijgen.

@Steven
Is hier toevallig al wat meer over bekend? En dan zowel voor VoLTE en VoWifi voor Hollandsnieuwe klanten?
Mijn ouders hadden een femtocell, wat niet meer werkt, mijn moeder heeft Vodafone dus Vowifi en VoLTE.
Mijn vader zit bij Hollandsnieuwe nu dus rot bereik alleen die zal overstappen naar een andere provider want Vodafone is voor hem totaal niet interessant .

Ik hou trouwens mijn hart vast met het uitzetten van 3G per 1 januari, want er komt meer belasting op het 4G netwerk en Vodafone heeft op veel plekken nog geen 4G+ beschikbaar. In mijn woonplaats (Wognum) is Vodafone de enige provider die geen 4G+ heeft. (Tele2 / T-mobile en KPN hebben dit allang beschikbaar) Zelfs op de dekkingskaart van april 2020 nog geen 4G+ .

Overigens wil de dekkingskaart na in of uit zoomen vaak niet goed laden, soort browser maakt niet uit.
Badge
@Megapaul

https://www.4gmasten.nl/kaart/

Op deze site kun je zien waar de masten staan per provider. Op de landkaart kun je rechtsboven plaats of postcode invullen. Vodafone heeft de mast in Wijzend staan met maar 1 frequentie 806 mhz. Tele 2 en TMobile zitten in dezelfde mast maar met meerdere frequenties misschien zit het daarin. Kpn heeft een mast in Wognum staan ook met meerdere frequenties. Heb zo,n vermoeden dat Vodafone deze mast nog moet updaten cq uitbreiden met meerdere frequenties. Misschien dat @Steven hier iets meer over kan vertellen. Overigens de rest vd masten van Vodafone in de omtrek buiten Wijzend om hebben wel meerdere frequenties.

Reageer