Sticky

Per 1 januari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

  • 20 november 2017
  • 63 reacties
  • 17568 Bekeken

Op 1 januari 2020 stopt 3G
Vodafone heeft al zo’n 7 jaar een snel, stabiel en veilig 4G-netwerk, het 4e generatie mobiele netwerken. Het grootste gedeelte van onze Vodafone klanten gebruikt tegenwoordig 4G of 4G+. Dit biedt sneller, veiliger en stabieler mobiel internet en een betere belkwaliteit dan oudere netwerken. In 1 januari 2020 zetten we daarom vol in op 4G. Om daar ruimte voor te maken, gaan we stoppen met ons 3G-netwerk. Ons 2G-netwerk blijft wel bestaan: daarmee kun je sms’en en bellen.

Wat betekent dit voor jou?
Iedereen kan blijven bellen én sms’en. Als je geen gebruik maakt van mobiel internet of alleen via wifi, dan ga je niets merken van het wegvallen van het 3G-netwerk.
Wil je gebruik blijven maken van mobiel internet onderweg, bijvoorbeeld om foto’s te versturen en ontvangen, dan moet je verbonden zijn met het 4G-netwerk. Om het 4G-netwerk optimaal te kunnen benutten is het volgende nodig:
1. een 4G-toestel
2. een 4G-simkaart
3. de juiste telefoon-instellingen

Veelgestelde vragen


Hoe weet ik of ik al gebruik maak van 4G?
Zet je wifi even uit. Staat er 4G of LTE in je telefoonscherm? Dan hoef je niets te doen! Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met ons 4G-netwerk.

Is mijn telefoon geschikt voor 4G?
Op onze groeimeenaar4G.vodafone.nl-pagina kun je de 4G-toestel check doen om te zien of jouw telefoon geschikt is voor 4G. Onze medewerkers in de winkel en via de klantenservice weten ook welke toestellen geschikt zijn voor 4G.

Heb ik een nieuwe simkaart nodig?
Heb je een oude simkaart van meer als 10 jaar oud of heb je een oproep van Vodafone ontvangen dat een nieuwe simkaart nodig is? Bestel hem hier online of kom naar de winkel om gratis een 4G-simkaart op te halen. Onze medewerkers helpen je graag bij het plaatsen en activeren van je nieuwe exemplaar.

Moet ik iets wijzigen in de instellingen van mijn toestel als 3G komt te vervallen?
Het is mogelijk dat 4G uitstaat op jouw telefoon waardoor je geen verbinding kunt maken met ons 4G-netwerk.
Op deze pagina vind je meer informatie over het aanzetten van 4G. Onze medewerkers in de Vodafone winkel helpen je natuurlijk ook graag.

Wat kan ik met 4G-telefoon?
De kwaliteit van foto’s en video’s verbetert en ook het delen hiervan is gemakkelijker. Het bekijken van het laatste nieuws in de achtertuin, videobellen met vrienden of familie, tv-uitzendingen terugkijken, je route checken of parkeergeld betalen: 4G-apparaten kunnen steeds meer. 4G is sneller, veiliger en stabieler mobiel internet voor iedereen.
Heb je een 4G-telefoon? Dan kan je ook gebruik maken van Bellen over Wifi en 4G WiFi - VoLTE].

In mijn regio is momenteel een 3G-gebied. Kan ik dan straks geen internet meer gebruiken?
Alle 3G-regio’s krijgen per 1 januari 2020 een update naar 4G. Als je telefoon, simkaart en instellingen klaar zijn voor 4G, zal je telefoon automatisch overgaan naar 4G.

Wat gebeurt er met 2G?
Het 2G-netwerk blijft gewoon beschikbaar. Via het 2G-netwerk kun je blijven bellen en sms’en. Via 2G kun je ook internetten. Ook het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Heb ik een nieuw abonnement nodig om gebruik te maken van het 4G-netwerk?
Al onze abonnementen zijn omgezet naar 4G, een nieuw abonnement is dus niet nodig. Dit geldt overigens ook voor prepaid. Daarnaast heb je dus wel een 4G-telefoon, 4G-simcard en de juiste instellingen nodig om deze betere 4G-internet te ervaren!

Ik gebruik een MBB of M2M oplossing over 3G (bijv laptop, tablet, pinterminal, webcam, mifi-router) - Wat gebeurt hier nu mee?
Deze blijft werken tot januari 2020. Daarna kan deze via een Vodafone abonnement alleen nog data gebruiken via het 2G-netwerk of via een Wifi-verbinding. Voor sommige apparaten is dat prima. Vanaf 1 juli zijn er voor mobiel breedband klanten hotspots te bestellen via de 4G-toestellen shop. Bekijk meer informatie op: https://groeimeenaar4g.vodafone.nl/handset. Helaas hebben wij niet voor alle 3G-apparaten een alternatief, aangezien deze niet via Vodafone zijn aangeschaft.

Verbruik ik met 4G meer data?
De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet. Afhankelijk van je abonnement en dataverbruik maak je je 4G-gebruik zo duur als je zelf wilt. Overigens is het mogelijk om een ‘Beperkt Internet-Blox" te nemen om er voor te zorgen dat je geen onverwachte buiten bundel kosten gaat maken.

Heb je nog andere vragen? Kijk op groeimeenaar4g.vodafone.nl voor particulieren, of op stap over van 3G naar 4G voor zakelijk. Maar, je kunt natuurlijk ook altijd je vraag of comment onder dit topic plaatsen.

Verkorte link naar dit topic: http://voda.fo/ne/7cqnl

63 reacties

Reputatie 2
Badge +1

@Megapaul

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

 

Thanks for the additional information. 

I'm very exited how it will be in the future.

 

 

@Vodafone is it possible to send me a message when they start the construction for site S07873?

regards Paul

Reputatie 2
Badge +1

@Megapaul

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

 

Thanks for the additional information. 

I'm very exited how it will be in the future.

 

@Megapaul 

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

Reputatie 2
Badge +1

@Sharon Ja ik begrijp dat de mast rechtsboven op de kaart al in december de upgrade krijgt, daar ben ik blij mee. Alleen door hun antwoord heb ik vervolgvragen, men zegt dat er 2 sites gepland worden, waar en wanneer?

Of komt de 2e site in de mast rechtsonder op de kaart? (wat nu nog een KPN only mast is) 

 

Reputatie 6

Hoi@Megapaul

Ik heb de volgende reactie ontvangen: 

To cover Wognum, there are two sites planned. The one closer to the mentioned zipcode is S00817 (on the upper right). This site is already in the construction phase and will be finished in December.

Site will be upgraded with L18 and L21. Currently the site has 2G (G9), 3G (U21) and  4G (L8). 


Is jouw vraag hiermee beantwoord?  

Reputatie 6
Ik heb zelf net 2 weken verlof gehad, maar buiten dat heb ik sowieso nog steeds geen reactie op mijn vraag. Ik heb zojuist nogmaals om uitleg gevraagd @Megapaul.
Reputatie 2
Badge +1
@Megapaul I'm on it! Zodra ik nieuws heb, hoor je van me.

@Sharon inmiddels zijn we 2 weken verder had je al iets gehoord?
Reputatie 6
@Megapaul I'm on it! Zodra ik nieuws heb, hoor je van me.
Reputatie 2
Badge +1
@Sharon Bijna, wanneer komt de upgrade op mast op postcode 1688JG, deze staat in Nibbixwoud maar zorgt voor de dekking in Wognum.
Ik had eerder 23 maart 2020 gehoord via de network crew. Dan zou er namelijk 4G 1800 en 2100 bijkomen.
Of komt dit nou al gelijk met het uitzetten van 3G?
Reputatie 6
@Megapaul

Ja! Toevallig gisteren reactie gekregen van ons Netwerk team. De ambitie voor het live zetten van VoLTE (4G Bellen) en VoWiFi is eind dit jaar of begin volgend jaar. Echter, er is nog geen officiële lanceerdatum bekend hiervoor.

Wat betreft je vraag over de 4G dekking: Wanneer 3G wordt uitgeschakeld wordt het vrijgekomen spectrum per direct ingezet voor 4G, er zal dus meer capaciteit vrijkomen voor 4G. Klanten die nu gebruik maken van het 3G netwerk zijn grotendeels klanten met een 3G toestel, non-4G simkaart of die 4G hebben uitgeschakeld in hun telefooninstellingen. Deze klanten vallen terug naar 2G. Het 2G netwerk zal dus drukker worden, op 4G komt er ruimte bij.

Beantwoordt dit jouw vragen?
Reputatie 2
Badge +1
@Sharon had je al een terugkoppeling gehad?
Reputatie 6
Hoi @Hans.W en @Megapaul,

Ik heb deze kwestie intern uitgezet. Zodra ik antwoord heb, zal ik dit delen in het topic.
Reputatie 2
Badge +1
@Hans.W Dank voor je reactie,

Ik ben bekend met de site 4Gmasten.nl en zoals antennekaart.nl kijk regelmatig wat de veranderingen zijn alleen die ene mast slaat Vodafone blijkbaar over met als nog een paar andere masten in de omgeving.
Ga je naar Hoorn toe dan hebben ze wel meerdere frequenties in een mast zitten. Maar bijvoorbeeld langs het treintraject Hoorn - Zaandam kogerveld weer niet.
Badge
@Megapaul

https://www.4gmasten.nl/kaart/

Op deze site kun je zien waar de masten staan per provider. Op de landkaart kun je rechtsboven plaats of postcode invullen. Vodafone heeft de mast in Wijzend staan met maar 1 frequentie 806 mhz. Tele 2 en TMobile zitten in dezelfde mast maar met meerdere frequenties misschien zit het daarin. Kpn heeft een mast in Wognum staan ook met meerdere frequenties. Heb zo,n vermoeden dat Vodafone deze mast nog moet updaten cq uitbreiden met meerdere frequenties. Misschien dat @Steven hier iets meer over kan vertellen. Overigens de rest vd masten van Vodafone in de omtrek buiten Wijzend om hebben wel meerdere frequenties.
Reputatie 2
Badge +1
We werken samen met Hollandsnieuwe achter de schermen om VolTe ook voor Hollandsnieuwe klanten beschikbaar te krijgen.

@Steven
Is hier toevallig al wat meer over bekend? En dan zowel voor VoLTE en VoWifi voor Hollandsnieuwe klanten?
Mijn ouders hadden een femtocell, wat niet meer werkt, mijn moeder heeft Vodafone dus Vowifi en VoLTE.
Mijn vader zit bij Hollandsnieuwe nu dus rot bereik alleen die zal overstappen naar een andere provider want Vodafone is voor hem totaal niet interessant .

Ik hou trouwens mijn hart vast met het uitzetten van 3G per 1 januari, want er komt meer belasting op het 4G netwerk en Vodafone heeft op veel plekken nog geen 4G+ beschikbaar. In mijn woonplaats (Wognum) is Vodafone de enige provider die geen 4G+ heeft. (Tele2 / T-mobile en KPN hebben dit allang beschikbaar) Zelfs op de dekkingskaart van april 2020 nog geen 4G+ .

Overigens wil de dekkingskaart na in of uit zoomen vaak niet goed laden, soort browser maakt niet uit.
@RuudNL het 2G netwerk blijft werken zoals het altijd heeft gewerkt. Alleen 3G wordt uitgeschakeld.
Badge +2
Volgens mij blijft dat gewoon werken, als GPRS (of eventueel EDGE).
Ik denk dat men opgeschreven heeft dat het alleen voor bellen en SMS gebruikt kan worden, omdat voor de meeste gebruikers 2G voor dataverkeer natuurlijk toch al bijna onbruikbaar is, vanwege de lage snelheid.
Ik denk niet dat het dataverkeer echt afgeschakeld gaat worden. Dus een Whatsapp tekstje of iets dergelijks zal nog wel lukken denk ik.
Maar zeker weten doe ik het niet.
Ik gebruik zelf ook nog wel eens de teletekst app, als ik alleen 2G heb. (verbruikt ook bijna niks)
Reputatie 5
Badge +7
Ik heb ook nog een vraag hierover: op meerdere plekken wordt gesuggereerd dat 2G alleen nog gebruikt kan worden voor bellen en sms'en. Wordt data op 2G voor gewone gebruikers (non-M2M) inderdaad uitgeschakeld dan?
Badge +2
Ja, zo heb ik het ook. Bedankt!
Ik ga eens kijken voor je. Ik heb de laatste variant en ik zie via de instellingen van Ziggo Go bij App voorkeuren het volgende @AriedeBeuker

Badge +2
Ja hoor, dat ga ik proberen. Is ook beter natuurlijk.
Kun jij wel even voor mij kijken of jij ook die tream-instellingen op jouw app hebt?
(Als je die app tenminste zelf gebruikt)
Misschien zit er wel verschil in de versie van Apple en Android, of heb ik een oudere versie.
Als je dat nog even door zou willen geven.... Daar ben ik wel benieuwd naar!
Mag ik je vragen om daarvoor een topic bij Ziggo aan te maken @AriedeBeuker
Dan kunnen zij dit oppakken.
Badge +2
Tof dat je hetbij Ziggo gemeld hebt.
Bij de app die ik van Ziggo gebruik (Ik zit op Android) is OOK de kwaliteit van de stream instelbaar!
Ik kan kiezen tussen Laag - Medium - Hoog en Automatisch. Dit valt onder de instellingen van je mobiele verbinding. Ik denk dat het belangrijk is, dat je dit ook op de website in kan stellen.
Er zullen best meer mensen zijn, die via een wat groter scherm willen kijken, maar toch afhankelijk zijn van een mobiele verbinding. Zelfs de lage kwaliteit is op een laptopscherm nog heel redelijk. Zeker als het om nieuwsprogramma's gaat waar de beeldkwaliteit niet zo belangrijk is.

Overigens kan ik (zoals jij al zei) ook de kwaliteit van de downloads instellen met de keuzes: hoog en laag.

Als je hierover toch kontakt hebt met Ziggo, laat ze dan ook eens kijken naar de ondertiteling via de NPO (voor slechthorenden) Deze werkt via de App perfect, maar als je via de website kijkt moet je om de paar minuten de ondertitels opnieuw starten omdat ze dan wegvallen. En als je niks hoort, dan heb je dan natuurlijk ook niet meteen in de gaten 🙂 Ik heb me er onlangs bij de Tour de France nog aan zitten ergeren....
Ik heb dat probleem op alle PC's en laptops en in alle mogelijke browsers.
Ik heb het al eens bij Ziggo aangekaart, maar helaas geen reaktie gekregen.

Dank voor de moeite overigens!
Deze websites staan natuurlijk los van het uitfaseren van 3G. Dit is een keuze van de desbetreffende bedrijven. Dit is niet iets wat wij vanuit hier bepalen.

Ik ben wel meteen in gesprek gegaan met mijn collega's van Ziggo hierover.
Het instellen van de afspeelkwaliteit (resolutie/bitrate) is namelijk op zowel de website als in de app niet in te stellen. Wat in de app wel is in te stellen is de kwaliteit van de downloads. Je kunt namelijk, net als bij Netflix, bepaalde movies en series downloaden en daarvan kun je de kwaliteit bepalen.

Meer hierover lees je hier.
Badge +2
Dat is dus precies hetgeen niet helemaal waar is. Er zijn veel (video) websites, die zodra ze bij jou een bepaalde minimumsnelheid detecteren, je een hogere kwaliteit aanbieden. Aanbieden is eigenlijk het woord niet. Ze drukken je een hogere kwaliteit door de strot, want je kunt niks kiezen of aanvinken.
Jullie zin als zodanig klopt dan ook wel, maar zoals ik zei: Het is niet het hele verhaal.

Als ik bijvoorbeeld op een laptop (dus via de website) naar de NPO kijk, dan kan ik de kwaliteit niet kiezen. (vroeger wel overigens)
Ik heb daarom een programma'tje geïnstalleerd, dat voor bepaalde soorten van gebruik mijn snelheid bewust afknijpt, zodat ik toch een lagere kwaliteit krijg en dus minder datagebruik heb. Ik kan als ik dat heel ver afknijp, nu een uur NPO kijken voor ca. 150 MB. De middelste kwaliteit is ca. 750 MB.
Als ik die maatregel niet neem, en ik krijg dus de hoogste kwaliteit, dan is dat zelfs 1200MB.
Je kunt dus, wanneer je overgaat van 3G naar 4G, toch ineens veel meer data kwijt zijn, zonder dat je voor je gevoel iets anders doet . Dat is mijn punt.

Ook bij Ziggogo kun je zelf de kwaliteit niet kiezen. Wel in de app overigens, maar niet als je via de website kijkt.
Eventueel hogere kosten zijn dus niet alleen omdat "men meer gebruik maakt van het internet", maar ook omdat men (soms) gedwongen wordt tot hoger dataverbruik.

Uiteraard is het feit dat dit tegenwoordig niet meer instelbaar is een nalatigheid van de NPO en Ziggo.
Ik heb het wel eens aangekaart, maar ze begrijpen de vraag niet eens.....

Reageer