Sticky

Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

• 20 november 2017
  • 114 reacties
  • 30330 Bekeken

Vodafone heeft al zo’n 7 jaar een snel, stabiel en veilig 4G-netwerk, het 4e generatie mobiele netwerken. Het grootste gedeelte van onze Vodafone klanten gebruikt tegenwoordig 4G of 4G+. Dit biedt sneller, veiliger en stabieler mobiel internet en een betere belkwaliteit dan oudere netwerken. Vanaf 4 februari 2020 zetten we daarom vol in op 4G. Om daar ruimte voor te maken, stoppen we met ons 3G-netwerk. Ons 2G-netwerk blijft wel bestaan: daarmee kun je sms’en en bellen. 

Wat betekent dit voor jou?
Iedereen kan blijven bellen én sms’en. Als je geen gebruik maakt van mobiel internet of alleen via wifi, dan ga je niets merken van het wegvallen van het 3G-netwerk.
Wil je gebruik blijven maken van mobiel internet onderweg, bijvoorbeeld om foto’s te versturen en ontvangen, dan moet je verbonden zijn met het 4G-netwerk. Om het 4G-netwerk optimaal te kunnen benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Hoe je dit kunt checken lees je hieronder. 

Hoe weet ik of ik al gebruik maak van 4G?
Zet je wifi even uit. Staat er 4G of LTE in je telefoonscherm? Dan hoef je niets te doen! Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met ons 4G-netwerk.

Is mijn telefoon geschikt voor 4G?
Met de 4G-toestel check zie je of jouw telefoon geschikt is voor 4G. Onze medewerkers in de winkel en via de klantenservice weten ook welke toestellen geschikt zijn voor 4G.

< Doe de 4G -toestelcheck >

Heb ik een nieuwe simkaart nodig?
Heb je een oude simkaart van meer als 10 jaar oud of heb je een oproep van Vodafone ontvangen dat een nieuwe simkaart nodig is? Bestel hem hier online of kom naar de winkel om gratis een 4G-simkaart op te halen. Onze medewerkers helpen je graag bij het plaatsen en activeren van je nieuwe exemplaar.

Moet ik iets wijzigen in de instellingen van mijn toestel als 3G komt te vervallen?
Het is mogelijk dat 4G uitstaat op jouw telefoon waardoor je geen verbinding kunt maken met ons 4G-netwerk.
Bekijk hoe je je toestel 4G-ready maakt. Onze medewerkers in de Vodafone winkel helpen je natuurlijk ook graag.

Wat kan ik met een 4G-telefoon?
De kwaliteit van foto’s en video’s verbetert en ook het delen hiervan is gemakkelijker. Het bekijken van het laatste nieuws in de achtertuin, videobellen met vrienden of familie, tv-uitzendingen terugkijken, je route checken of parkeergeld betalen: 4G-apparaten kunnen steeds meer. 4G is sneller, veiliger en stabieler mobiel internet voor iedereen.
Heb je een 4G-telefoon? Dan kan je ook gebruik maken van Bellen over Wifi en 4G WiFi - VoLTE.

Ik woon in een 3G-gebied. Kan ik dan straks geen internet meer gebruiken?
Alle 3G-regio’s krijgen per 4 februari 2020 een update naar 4G. Als je telefoon, simkaart en instellingen klaar zijn voor 4G, zal je telefoon automatisch overgaan naar 4G.

Wat gebeurt er met 2G?
Het 2G-netwerk blijft gewoon beschikbaar. Via het 2G-netwerk kun je blijven bellen en sms’en. Via 2G kun je ook internetten. Ook het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Heb ik een nieuw abonnement nodig om gebruik te maken van het 4G-netwerk?
Al onze abonnementen zijn omgezet naar 4G, een nieuw abonnement is dus niet nodig. Dit geldt overigens ook voor prepaid. Daarnaast heb je dus wel een 4G-telefoon, 4G-simkaart én de juiste instellingen nodig om dit betere 4G-internet te ervaren!

Ik gebruik een MBB of M2M oplossing over 3G (bijv laptop, tablet, pinterminal, webcam, mifi-router) - Wat gebeurt hier nu mee?
Deze blijft werken tot februari 2020. Daarna kan deze via een Vodafone abonnement alleen nog data gebruiken via het 2G-netwerk of via een Wifi-verbinding. Voor sommige apparaten is dat prima. Vanaf 1 juli zijn er voor mobiel breedband klanten hotspots te bestellen via de 4G-toestellen shop. Bekijk meer informatie op: https://groeimeenaar4g.vodafone.nl/handset. Helaas hebben wij niet voor alle 3G-apparaten een alternatief, aangezien deze niet via Vodafone zijn aangeschaft.

Verbruik ik met 4G meer data?
De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet. Afhankelijk van je abonnement en dataverbruik maak je je 4G-gebruik zo duur als je zelf wilt. Om geen onverwachte kosten buiten je bundel te maken, raden we je BloX Beperkt Internet aan. 

Heb je nog andere vragen? Kijk op groeimeenaar4g voor particulieren, of op stap over van 3G naar 4G voor zakelijk. Maar, je kunt natuurlijk ook altijd je vraag of comment onder dit topic plaatsen.

www.vodafone.nl/act/c/3G stopt

114 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Dat zullen inderdaad dezelfde toestellen zijn als bij ons @Megapaul @D-2010 

Per vandaag kunnen wij met ons hollandsnieuwe abonnement wifi-bellen en bellen over 4G. Dit met een best wel oud toestel; de Samsung Galaxy S6. Even getest allemaal en werkt prima! Ook hier zien wij Vodafone in het scherm staan als wifi-bellen aanstaat.

Ik vind het een teleurstellende ontwikkeling dat Vodafone stopt met 3G. Ik woon in Amersfoort-Vathorst en heb buitenshuis vaak maar een streepje 4G dekking. Dit zorgt regelmatig voor haperende telefoon- en internetverbindingen. Er is door bouwactiviteiten een mast weggehaald en daardoor een achteruitgang van dekking. Hierover heb ik al contact gehad met de klantenservice. Het is zoals het is en Vodafone kan geen toezegging doen dat die nog terugkomt. 

Als 3G niet meer beschikbaar is om op terug te vallen dan is 2G wel een stap terug in de tijd. Waarom zorgt Vodafone niet eerst voor goede 4G dekking op de plekken waar die echt onvoldoende is voordat de vorige techniek ontmanteld wordt?

Dat zullen inderdaad dezelfde toestellen zijn als bij ons @Megapaul @D-2010 

Reputatie 2
Badge +3

@Steven is er ergens ook een lijst terug te vinden welke telefoons ondersteuning krijgen voor 4g en wifi-bellen bij hollandsnieuwe? 

Waarschijnlijk zullen dit dezelfde toestellen zijn als bij Vodafone. Hollandsnieuwe = (budget) Vodafone. 

Reputatie 1
Badge +1

@Steven is er ergens ook een lijst terug te vinden welke telefoons ondersteuning krijgen voor 4g en wifi-bellen bij hollandsnieuwe? 

De uitrol van Bellen over Wi-fi/4G voor Hollandsnieuwe & Prepaid klanten is inmiddels gestart. Binnenkort kunnen alle klanten, met een geschikt toestel, hier gebruik van maken @Hansw 

Badge

@Sharon  Klopt helemaal. Heb wel het sterke vermoeden dat ik nu met 2G bel. Geen icoontje meer qua netwerk als ik bel voorheen 3G zichtbaar tijdens bellen nu niks meer dus zie eerdere topics hiervoor met @RuudNL en @Megapaul .

Reputatie 6

@Hans.W concreet is jouw vraag dus nu nog of hollandsnieuwe overgeschakeld is naar bellen via 4G? En zo niet, wanneer dit wel gaat gebeuren? 

Badge

@Megapaul @RuudNL  Bedankt heren had inmiddels gegoogeld en idd apple ios 13 geeft geen 2G netwerk icoontje meer aan. Vandaar dat ik ook al commentaar ontving in mijn naaste omgeving dat de spraakkwaliteit van mijn 2G verbinding tijdens bellen stukken minder is. Zij ervaren een holle klank niet te verwarren met echo. Afijn nu is Hollandsnieuwe cq Vodafone aan zet om Hollandsnieuwe klanten zo snel mogelijk over te zetten naar 4G Volte en Vowifi. We zijn nu fors achteruit gegaan met bellen qua kwaliteit waarbij de concurrent Simyo Kpn wel 4G Volte al een aantal maanden aanbied. Intern bij Vodafone en waarschijnlijk ook Hollandsnieuwe is al bekend hoe of wat maar wat ik begreep van mod @Sharon mag er nog niks naar buiten gebracht worden. Beetje jammer dit wat hiervoor nu exact de reden is ik weet het niet kan helaas niet in de 🔮 van Vodafone kijken. Ik zag ergens in deze topic een tweet voorbij komen waarbij een Hollandsnieuwe helpdesk medewerker zei dat er 4G volte beschikbaar zou zijn per januari 2020. Helaas klopt deze info dus niet.

Reputatie 2
Badge +3

Bij 2G bellen zie je geen icoon staan. 

Bij bellen over 3G /4G blijft het icoontje wel staan je kan dan namelijk ook tijdens een gesprek het mobiele internet gebruiken.

Kortom als je geen icoon ziet staan tijdens het bellen dan bel je over 2G.

Badge

@RuudNL Dan zou er toch een 2g icoontje moeten verschijnen voorheen 3g bij Hollandsnieuwe. 

Reputatie 5
Badge +7

Als het 4G-logootje verdwijnt dan bel je waarschijnlijk via 2G.

Badge

Hier in Ede Gelderland 3g afgekoppeld. Zo te zien heeft Hollandsnieuwe nu ook 4g bellen. Zie tijdens gesprekken uiteraard geen 3g meer waar Hollandsnieuwe alleen voor bellen gebruik maakte maar ook geen 2g zichtbaar tijdens bellen. Alleen 4g is zichtbaar op de iphone 7 voor data en bellen. Tijdens bellen verdwijnt het 4g icoontje beeindig je het gesprek zie je gelijk 4g staan. Het icoontje 2g komt tijdens bellen niet in beeld neem dus aan dat Hollandsnieuwe nu ook is overgeschakeld naar 4g bellen. Kan @Sharon of @Steven dit bevestigen.

Reputatie 5
Badge +7

Okee, ik begrijp dat het wel goed geregeld is, maar dat er wel een mogelijkheid is dat je toch niet 112 kunt bellen op een plek waar straks alleen 4G is, bijvoorbeeld als je diep in een kantoorpand zit. Het lijkt me toch goed als dit ook snel via VoLTE kan.

Reputatie 6

@RuudNL en @Megapaul 

Ik heb antwoord op jullie vragen: 

“Hoe zit het eigenlijk met de bereikbaarheid van 112 voor mensen die geen VoLTE op hun telefoon hebben op locaties met small cells op plekken waar geen of zeer slechte 2G-dekking is?”

Ook in geval van zeer slechte dekking is een 112 gesprek toch vaak nog mogelijk. Als er zelfs helemaal geen 2G-dekking is geldt : net zoals andere operators dit ook oplossen geldt op plekken waar geen dekking is, dat het 112 gesprek dan afgehandeld zal worden door de operator, die er wel dekking heeft.

“En hoe zit dat bij buitenlanders die ook niet via 4G kunnen bellen op plekken zonder 2G en 3G?”

Zij zullen 112 bellen over 2G, of door een andere operator, in het geval er toch geen dekking is

“Want als je telefoon niet kan bellen via 4G en er alleen 4G is dan is er wel degelijk een probleem volgens mij, als je telefoon geen VoLTE ondersteunt of als je als buitenlander roamt op Vodafone. Dit zal overigens maar op weinig locaties voorkomen omdat er meestal wel 2G is.

Op een aantal locaties is er wellicht wel 2G/3G van een andere provider. Mar zelfs dan zou het een probleem kunnen zijn, omdat de software van telefoons over het algemeen maar 1x probeert te bellen, zelfs bij 112. Zit de telefoon al op een 4G-netwerk ingelogd dan zal de telefoon op dat netwerk (via 2G/3G) proberen 112 te bellen. Mislukt dat, bijvoorbeeld omdat die provider op die locatie geen 2G/3G dekking heeft, dan geeft de telefoon een foutmelding en moet je mogelijk een ander netwerk zoeken of de simkaart eruit trekken om wél met 112 te kunnen bellen. Dit is in feite een softwareprobleem van de telefoon. Hetzelfde gebeurt als je je telefoon (bijv. met een app) instelt op LTE Only. Je kunt dan ook 112 niet meer bellen en moet de instelling handmatig terugzetten voordat je 112 weer kunt bereiken.”

Nee, de software blijft het 112 proberen op te zetten, ook als je van operator moet wisselt. Je hoeft niets handmatig te doen. Het toestel zoekt zelf de verbinding. Bijvoorbeeld: toestellen schakelen zelfs “flightmode” uit op het moment, als je 112 belt. Uiteraard zijn er afhankelijkheden van de toestelsoftware. Maar ook de toestelfabrikanten hebben niet stil gezeten en de 112 bereikbaarheid optimaal gemaakt.

Reputatie 7
Badge +21

Is 3g vandaag  helemaal uitgeschakeld? 

Nee, vanaf morgen 4 februari is er geen 3G meer op het Vodafone netwerk beschikbaar. Vandaag is dus de laatste dag.

3G is in Delft gewoon nog te gebruiken (5 feb 2020 @ 11:25). Blijkbaar heeft Voda het nog niet afgeschakeld.

Dit wil zeggen dat ze dit langzaam gaan afsluiten. Volgens andere berichten heeft Vodafone laten weten dat eind februari 2020 alle 3G is uitgeschakeld. Dus het kan goed zijn dat je in Delft nu nog 3G hebt maar dat het morgen, of pas eind februari wel is afgesloten.

Dus… Vodafone heeft 1 maand de tijd genomen om alles uit te zetten!
Het 3G-netwerk van VodafoneZiggo moet eind februari volledig uitgeschakeld zijn.

Nee, vanaf morgen 4 februari is er geen 3G meer op het Vodafone netwerk beschikbaar. Vandaag is dus de laatste dag.

3G is in Delft gewoon nog te gebruiken (5 feb 2020 @ 11:25). Blijkbaar heeft Voda het nog niet afgeschakeld.

Badge +1

Badge

Badge +1

Helaas niet @Vodnlru. Zodra ik meer weet, dan laat ik dit weten.

Top dat zou fijn zijn!

Reputatie 6

@RuudNL  en @Megapaul 

De vraag is uitgezet bij onze technici. 

Reputatie 2
Badge +3

Als Vodafone op een bepaalde plek geen bereik heeft dan gaat je 112 call over een ander netwerk KPN of T-Mobile.

Edit het gaat dus over 112 bellen via 4G.

Ben ook wel benieuwd hoe dit dan zit. 

Reputatie 5
Badge +7

Zo makkelijk is het dus niet in de situaties die ik aangeef, want als je telefoon niet kan bellen via 4G en er alleen 4G is dan is er wel degelijk een probleem volgens mij, als je telefoon geen VoLTE ondersteunt of als je als buitenlander roamt op Vodafone. Dit zal overigens maar op weinig locaties voorkomen omdat er meestal wel 2G is.

Op een aantal locaties is er wellicht wel 2G/3G van een andere provider. Mar zelfs dan zou het een probleem kunnen zijn, omdat de software van telefoons over het algemeen maar 1x probeert te bellen, zelfs bij 112. Zit de telefoon al op een 4G-netwerk ingelogd dan zal de telefoon op dat netwerk (via 2G/3G) proberen 112 te bellen. Mislukt dat, bijvoorbeeld omdat die provider op die locatie geen 2G/3G dekking heeft, dan geeft de telefoon een foutmelding en moet je mogelijk een ander netwerk zoeken of de simkaart eruit trekken om wél met 112 te kunnen bellen. Dit is in feite een softwareprobleem van de telefoon. Hetzelfde gebeurt als je je telefoon (bijv. met een app) instelt op LTE Only. Je kunt dan ook 112 niet meer bellen en moet de instelling handmatig terugzetten voordat je 112 weer kunt bereiken.

Ik wacht het antwoord van de Vodafone-technici even af.

Reputatie 7
Badge +21

Hoe zit het eigenlijk met de bereikbaarheid van 112 voor mensen die geen VoLTE op hun telefoon hebben op locaties met small cells op plekken waar geen of zeer slechte 2G-dekking is?

Je kan het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als je met je mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart. Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken. Meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-alarmnummer-112-bel

Overige info zal Vodafone je moeten vertellen, daar kan ik je niet mee helpen. 

Reputatie 5
Badge +7

Hoe zit het eigenlijk met de bereikbaarheid van 112 voor mensen die geen VoLTE op hun telefoon hebben op locaties met small cells op plekken waar geen of zeer slechte 2G-dekking is?

En hoe zit dat bij buitenlanders die ook niet via 4G kunnen bellen op plekken zonder 2G en 3G?

Zouden jullie dat eens bij de technici willen navragen?

Reageer