Friesian

Gedreven Raadgever
  • 143Posts
  • 6Oplossingen
  • 57Likes

Hoe belangrijk is voor jou je gehoor?

Mensen met een mobiel kunnen luisteren naar muziek, gebeurt ook op festivals, dragen een headset/oortjes hebben een speaker. Maar telefoons geven een duidelijk te gebruiken advies om je gehoor te beschermen. Doe je dat wel of niet en hoeveel belang hecht je aan je gehoor? Of geef je er niks om dat je blijvende gehoorbeschadiging kunt oplopen? Gebruik je oordopjes die je beschermen ?
Dus hoeveel belang hecht je aan je gehoor?
10 Reacties 10
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Dat is een leuke vraag Friesian.

Reageer graag op je topic met betrekking tot dit onderwerp :).

Bij het bezoeken van festivals bijvoorbeeld of iets vergelijkbaars zorg ik er altijd voor dat ik me pluggers oordopjes mee heb om zo mijn gehoor te beschermen tegen het harde muziek. Deze muziek oordopjes zijn ook aangeraden door een beveiliger die bij het ADE podia's beveiligde (ze staat recht voor die harde speakers). Uiteindelijk worden de harde tonen gefilterd en blijft je gehoor beschermd. Na gebruik even schoonmaken met lauw water en ze kunnen nog zeker 100 keer mee. (Uiteindelijk is het dezelfde ervaring en ook helemaal top, schamen wat men vroeger deed absoluut niet nodig tegenwoordig).

Bij het gebruik van me mobiele telefoon vindt ik het vaak fijn om onderweg muziek op te hebben via me oortjes. Bij het overschrijden van een veilig volume toont mijn Samsung Galaxy S6 een melding aan dat te lang (ongeveer 2 uur) naar hard muziek luisteren je gehoord kan beschadigen. Zelf verander ik de volume bij bepaalde liedjes, op het ene liedje ben ik helemaal gek op en het andere is wat meer uitgewerkt.

Gehoortest gedaan en mijn oren zijn in topvorm! Je hebt maar 2 oren dus inderdaad ''hoeveel belang hecht je aan je gehoor''

Veiligheid voor je oren altijd voor 😉
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Goed onderwerp Friesian!

Ik moet zeggen dat ik er zelf vrij laks mee omga. Ik houd van muziek en vind het dus heerlijk om mijn muziek lekker hard te zetten. Bij feestjes sta ik vaak vrij vooraan bij de geluidsboxen. Niet echt verstandig 😉 Moet wel zeggen dat ik dan wél oordopjes gebruik.
Verder weet ik dat ik op dit moment heel goed hoor en (nog) nergens last van heb en dat wil ik graag zo houden!
En jij? Ben jij je er erg bewust van?
Friesian
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 143Posts
  • 6Oplossingen
  • 57Likes
Dankjewel SamsungExpert & Sietske

Jazekers, ook ik ben me bewust van de zorg voor je gehoor, mede door wat ik als geschiedenis meedraag.
Tijdens mijn werk tussen beren en gelten in de stal draag ik gehoorbescherming met ingebouwde radio die niet hard staat. Bescherming van buiten en van binnen.
Tijdens werk met hogedrukreiniger draag ik oordoppen, alsmede een vizier voor mijn ogen. Krijg tijdens het fietsen maar eens een vliegje in je oog. 🙂 om een vergelijking te maken.

Zo ook bij mijn telefoon, niet te hard bluetooth speaker....oordopjes of koptelefoon.

Dancefestival (3 daags) in mijn gemeente, eerste 2 jaar dat het er was op de huidige locatie, onmogelijk de stal in te gaan zonder bescherming.
Ik vroeg aan mijn ouders....hoe laat begint de muziek want door alle herrie (13 podia...tenten), zware bas, hoor ik niks. En dichtbij een PA doe je er goed aan om bescherming te dragen, eenmaal beschadigd gehoor herstelt niet meer.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Friesian

Interessant onderwerp! Ik ben me wel bewust van de gevolgen maar neem geen extra maatregelen zoals bijvoorbeeld oorbeschermers etc. Ik probeer wel afstand tussen speakers en boxen te houden op festivals en speakers. Soms staan deze namelijk veel te hoog waardoor je oren er bijna af trillen.

Overigens heb ik vroeger heel vaak alléén mijn rechter oordopje in gehad om muziek te luisteren. Ik merk nu dat het gehoor van mijn rechteroor hierdoor minder is dan mijn linkeroor.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Friesian, mijn telefoon geeft inderdaad een waarschuwing, daar ga ik niet overheen. Ik vind het namelijk belangrijk dat mijn gehoor nog lang goed blijft. Tijdens concerten neem ik tegenwoordig wel oordopjes mee. Ik heb het idee dat ondanks alle aandacht over dit onderwerp het aantal dB'en alleen verder zijn gestegen. Zelfs met goede oordopjes is het geluid soms nog hard, dat geeft wel te denken!
Friesian
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 143Posts
  • 6Oplossingen
  • 57Likes
@Allen bedankt voor de reacties. De 1e 2 jaar dat het gebeurde op de huidige locatie stond het 2e grote bouwwerk geprojecteerd op mijn stal. Echt de gordingen en golfplaten stonden met geweld te springen door de zware basdreunen en maakte daardoor een oorverdovend lawaai. Er zijn zelfs bezoekers uit Israël, Italië, Frankrijk, mexico geweest om wat te noemen, maar volgens mij kunnen ze het zelfs in die landen horen.
????
xsjlo

Stamgast
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Heel interesant onderwerp!.

Ik ga nooit naar concerten puur dat ik niet tegen dat witte licht kan, ik ga dan onderuit.

Ik luister we veel muziek, maar soms wel te hard, ondanks de medling van mijn A8.
Ik hoor nog steeds heel goed, alleen ik kan niet meer tegen gefluit van mensen op de muziek, dat is te schel..
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
xsjlo

Door dat gefluit van anderen ga je juist je eigen volume hoger zetten 😄

Overigens merk ik dat bij nieuwe toestellen zoals de iPhone X, het geluid nog luider is. Dus niet echt bevorderend voor je gehoor als je op max volume luistert.
xsjlo

Stamgast
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Hahahaha,
Nee hoor ik heb nu een jbl headset en ik hoor het gelukkig niet meer.
Voorheen vroeg ik of ze wilden stoppen met fluiten, ik kan er niet tegen.
Vriendje lief wil ookw el eens lekker meefluiten op de muziek. Ook dat is verleden tijd. het is mijn te schel.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik moet zeggen dat ik ook geregeld het geluid harder zet dan de waarschuwing op mijn telefoon.
Zeker nu met Spotify en ook nog eens de mogelijkheid om tijdens het werk muziek te luisteren.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic