Laurens1901

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Abonnement stilzwijgend doorlopen terwijl prijzen dalen

Je kent dat wel: toestel functioneert naar behoren, overstappen is gedoe - weet je wat: ik behoud Sim-only.

Inmiddels ben je bijna een jaar verder en wat blijkt: je betaalt pakweg 30% meer dan de huidige abonnementsprijzen. 
Je attendeert een medewerker hierop en krijgt verlenging van je contract voorgesteld.
 

Whut whut whut? Ben ik nou gek?! Ik betaal een jaar lang steevast een derde meer en als respons mag ik me voor “verkrijgen van hogere korting” vastleggen voor 1 a 2 jaar? Heel bijzonder. Ik ben toch gewoon klant met een stilzwijgende verlenging? Het voordeel daarvan, net als bij flexibel energie, is toch dat je juist van een prijsdaling mag profiteren? 
Als klant sinds 2012 voelde dit niet alleen erg wrang, maar bijzonder knullig. Ik kan dus alleen minder gaan betalen als ik me vastleg?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Laurens1901 

 

Welkom op de community. Als ik het goed begrijp heb je een vrij oud abonnement wat stilzwijgend doorloopt omdat je de einddatum bereikt hebt.

Op het moment dat je het abonnement afsloot, ben je akkoord gegaan met de tarieven van toen. Dit veranderd verder niet. Tegenwoordig hebben we andere abonnementen en natuurlijk andere tarieven.

 

De abonnementen van vroeger kun je ook niet vergelijken met nu. Dit zelfde geldt voor de prijzen. Daarnaast kun je flexibele energie niet vergelijken met een abonnement bij een provider. Dit is appels met peren vergelijken.

 

Ik kan voor je kijken wat er mogelijk is als ik het abonnement migreer naar een nieuwere variant. Kun je de gegevens aanvullen in je profiel en mij een seintje geven? Ik beloof niks maar kijk graag hiervoor met je mee.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Laurens1901 

 

Welkom op de community. Als ik het goed begrijp heb je een vrij oud abonnement wat stilzwijgend doorloopt omdat je de einddatum bereikt hebt.

Op het moment dat je het abonnement afsloot, ben je akkoord gegaan met de tarieven van toen. Dit veranderd verder niet. Tegenwoordig hebben we andere abonnementen en natuurlijk andere tarieven.

 

De abonnementen van vroeger kun je ook niet vergelijken met nu. Dit zelfde geldt voor de prijzen. Daarnaast kun je flexibele energie niet vergelijken met een abonnement bij een provider. Dit is appels met peren vergelijken.

 

Ik kan voor je kijken wat er mogelijk is als ik het abonnement migreer naar een nieuwere variant. Kun je de gegevens aanvullen in je profiel en mij een seintje geven? Ik beloof niks maar kijk graag hiervoor met je mee.

Laurens1901
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Steven,

Hartelijk dank voor je reactie en dank voor je aangeboden hulp. Chique dat je mee hebt willen denken buiten gebaande paden. Ik heb inmiddels wel voor een andere optie gekozen, maar dat ligt buiten jouw reactie.

Gezien de 8 jaar klantrelatie, sluit ik graag af met het volgende:

Wanneer je een abonnement afsluit voor een x-periode, dan ga je wederzijdse verplichtingen aan. Als die periode stopt, zijn er enkele opties: verlengen of stoppen of niks doen - wat stilzwijgend verlengen betekent. Wanneer in die periode tarieven ten gunste van de afnemer dalen - iets wat vaker niet, dan wel voorkomt - dan zou mijn suggestie zijn dat Vodafone hier gepaste actie in onderneemt als onderdeel van hun service. Doe je namelijk niets, zoals in mijn geval is geweest, dan blijft de klant met een vervelend gevoel achter én op een vervelend gevoel wordt een overeenkomst niet verlengd.  In de periode dat je “verlengbaar” bent, word je gebombardeerd met belletjes. Wanneer tarieven ten aanzien van het voorgaande contract dalen, hoor je niks. Als klant sinds 2012 schoot de houding van jouw collega (geen antwoord geven op gestelde vragen, geen enkele vorm van begrip of empathisch vermogen tonen, slechts commercieel tot een oplossing willen komen) daarom volstrekt verkeerd. Ik heb daarom ook mijn abonnement inmiddels elders ondergebracht.

Zoals appels geen peren zijn, betreft het allebei fruit. Zoals Vodafone geen Essent is, kan van elkaars dienstverlening voldoende worden opgestoken. Die kruisbestuiving is vaak goud waard. Toeval wil dat of je nu data bundels of energie bundels afneemt, je beiden van masten gebruik maakt voor iets niet-tastbaars namelijk beltegoed en elektriciteit. Een mandarijn is geen sinaasappel, maar parten hebben veel gemeen.


Stilzwijgend klanten meer laten betalen voor generieke dienstverlening - immers, stroom van een andere aanbieder werkt in de praktijk ook hetzelfde - is niet meer van deze tijd. Een trouwe, betalende klant Is misschien intern minder waard dan een nieuwe, maar je klandizie aan boord houden eigenlijk een koud kunstje: behandel ze niet alsof ze vanzelfsprekend zijn en draai ze geen poot uit. 

Mijn dank aan de medewerkers die mij in onvoorziene situaties goed geholpen hebben in de afgelopen jaren: ook dat mag gezegd worden. Er is wel eens eerder iets opgelost op een wijze waar “petje af” voor op z’n plaats is. Je blijft niet voor niks betalende klant. 
 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @Laurens1901 . Je hebt een Red essential abonnement waarvoor je 22 euro per maand betaalt, toch? Dat is nog steeds de prijs van een Red Essential abonnement, namelijk (i.c.m. Ziggo) https://www.vodafone.nl/abonnement/mobiel/sim-only?icmp=ic170130-shophome-simonly-cta&duration=24&su... . Ik begrijp dus niet helemaal over welke prijzen/abonnementen je het nu precies hebt. 

Laurens1901
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Lycke,

Ik heb jouw collega Loek van alle documentatie voorzien met betrekking tot tariefstelling, korting, huidige tariefstelling en het hiaat hiertussen - bij het kenbaar maken van mijn verontwaardiging, nog voordat ik me tot dit forum gericht heb. 
Ik ben daarnaast geen klant bij Ziggo. De kosten voor mijn abonnement zijn geraamd, inclusief de laatste verhoging volgens CBS op €37,55 (exclusief korting)

Voor vragen ben ik bereikbaar op het bekende telefoonnummer.

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Op de MyVodafone omgeving van het e-mailadres in je profiel hier zie ik facturen van (zo'n) 22 euro. De laatste 22,15. Dus ik weet niet of het om een ander mailadres/account gaat? Maar meer dan dit kan ik momenteel in elk geval niet inzien. Wat is de hoogte van jouw laatste betaling aan Vodafone op je afschriften? 

Laurens1901
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dag Lycke,

zo blijven we bezig. Wat willen we hiermee verder bereiken? Behalve elkaars tijd verdoen..? Waar hebben we zicht op?

in voorgaande berichten heb ik duidelijk uiteengezet welk probleem en welke discrepantie mijn opzegging tot stand heeft gebracht. Dat intern niet alle gegevens inzichtelijk zijn lijkt me een intern verbeterpunt. Alle correspondentie is namelijk in jullie bezit en ik ben inmiddels 3 contactpersonen verder die op elkaars vergaarde informatie geen zicht hebben.

Ik stel voor dat je of telefonisch contact met me opneemt of (beter nog) de volledige uiteenzetting mét documentatie bij jouw collega achterhaalt, zodat ik hetzelfde verhaal niet nogmaals hoef te doen. 
Het probleem is namelijk inderdaad dat wat ik betaal voor een abonnement ná verrekening van korting a €15,40 Op hetzelfde neerkomt. Dat is dus fictieve korting - waarvoor ik aan de bel trok - om een contractverlenging gepresenteerd te krijgen. 
kortom: jullie schetsen een beeld wat niet klopt en reageren ongepast. 
nogmaals: ik ben bereikbaar, maar volgens mij hebben jullie eerst wat intern huiswerk door te spitten voor een constructief gesprek. Succes. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@Laurens1901 kun je de gegevens in je profiel aanvullen? Dan kunnen wij met je meekijken naar eerdere documentatie en naar hetgeen wat mogelijk is.
Geef je mij een seintje als alles aangevuld is? 
 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic