1
Vraag
2
Reacties
baspijnenborg

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Whatsapp kan niet verzenden of ontvangen via 4G.

Hallo, ik heb een nieuwe Vodafone kaart en alles lijkt te werken behalve verzenden en ontvangen op Whatsapp via het mobiele netwerk (4G). Hoe kan dat? Hoe op te lossen? Groetjes

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
baspijnenborg
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo @Lycke Vodafone & @Energieboy ,

heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik heb een volledige backup van de iphone en whatsapp terug gezet en nu werkt het. Ik wil jullie bedanken voor de tijd, energie en snelle reacties en hulp! 
 

Groetjes Bas

Bekijk in context

15 Reacties 15
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @baspijnenborg 
Wat fijn dat je een nieuwe kaart hebt ontvangen maar minder is dat je nu geen whatsapp meer kan versturen of ontvangen. Er is geen verbinding tussen whatsapp en je simkaart, alleen je telefoonnummer.

Heb je je telefoon helemaal uitgezet en daarna weer aan? Dat zou je nog eens kunnen proberen om te doen. Werkt het overigens wel op Wifi of werkt het daar ook niet bij? Als dat het geval is dan zou je kunnen vragen of Vodafone je nummer een reset wil geven. Misschien dat daar iets mis is gegaan? Bel met de klantenservice van Vodafone

 

Wel rigoureus maar mogelijk, zeker als je weet dat het via reset niet is gelukt:
Wat je zou kunnen proberen is een backup te maken van je whatsapp, daarna te wissen en opnieuw te installeren en te registreren en weer je backup terug te zetten.

Hoe je een backup kan maken en het terug zetten kan je vinden op de website van whatsapp: https://faq.whatsapp.com/en/android/28000019/?lang=nl

Of via deze site: 
https://www.smartphone.nl/tips/whatsapp-backup-maken/


Ik hoop dat het lukt. Whatsapp gebruikt het internet en is geen onderdeel van Vodafone dus eigenlijk zou je daar dan eens op de site kunnen kijken of daar misschien nog een andere oplossing staat. Maar wie weet kom je met bovenstaande al een heel eind verder.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @baspijnenborg . Welkom hier! 

Zo te lezen gaat/ging het niet helemaal goed. Top dat je hier aan de bel getrokken hebt, want je hebt al een hoop tips van @Energieboy mogen ontvangen. Hoe gaat het nu? Is het gelukt? We horen graag van je! 

baspijnenborg
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi Lyke, Energieboy, 

Tot nu toe heeft de simkaart reset niet geholpen. Ik ga nu proberen Whatsapp te backuppen en terug te zetten. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groetjes Bas

baspijnenborg
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Kunnen jullie misschien hier eens naar kijken? Toegangspunten?

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Heb je dan alleen last met whatsapp of ook met andere internet apps? Je zou dan eens kunnen kijken of je APN instellingen goed staan. 

Kijk naar deze topic, vergeet het buitenland verhaal, en controleer of je APN gegevens goed staan: https://forum.vodafone.nl/buitenland-6/instellingen-mobiele-data-in-het-buitenland-roaming-299774

baspijnenborg
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo,

 

API instellingen staan goed. Heb ook Hollandsnieuwe, die werkt prima (zelfde instellingen). Het is alleen met Whatsapp, al het andere doet het prima! Heb Whatsapp opnieuw geïnstalleerd en zelfs dat helpt niet. Alle netwerk instelling gereset. Netwerk veranderd en weer terug. Niks lijkt te werken. Dus toch maar een nieuwe sim vragen bij Vodafone maar heb daar zelf geen hoop dat dat t probleem is. 

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Wat was de reden dat je uberhaupt een nieuwe SIM aanvroeg, @baspijnenborg . Ging dat om hetzelfde? 

Heb je wellicht een andere telefoon waar je deze SIM in kunt testen? 

En waar ik nog benieuwd naar ben; werkt whatsapp wel wanneer je overschakelt op de wifi? 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Het is en blijft wel vreemd. Als alles verder werkt dan ligt het zeker niet aan je simkaart. Dus wanneer er alleen een whatsapp probleem is, dan denk ik toch dat je bij whatsapp eens kan vragen wat er aan de hand is. Je kan ze namelijk ook mailen. 

Dus doet alles via 4G het prima, dan ligt het waarschijnlijk niet aan je simkaart. Als die het ook niet doen, andere apps, via 4G, en je test dat het via WiFi wel werkt, dan zou het aan je simkaart kunnen liggen. 

Zou dit toch eerst eens testen, zoals Lycke ook schreef. 

baspijnenborg
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo, ik heb getest. De sim 4G met Whatsapp werkt wel in een andere telefoon met dezelfde apn instellingen. Snappen jullie het nog?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Nee, ik snap het niet meer…. Heb je nu je eigen simkaart in een ander toestel gedaan en werkt het daar nu wel in?

Even denken:
1- Vodafone simkaart, van jezelf, zit in je eigen telefoon, met 4G werkt whatsapp? JA / NEE
2- Vodafone simkaart, van jezelf, zit in je eigen telefoon, met 4G werken andere apps? JA / NEE
3- Vodafone simkaart, van jezelf, zit in je eigen telefoon, met Wifi werkt whatsapp? JA / NEE
4- Vodafone simkaart, van jezelf, zit in je eigen telefoon, met Wifi werken andere apps? JA / NEE

1- Vodafone simkaart, van jezelf, zit in een ander z’n telefoon, met 4G werkt whatsapp? JA / NEE
2- Vodafone simkaart, van jezelf, zit in een ander z’n telefoon, met 4G werken andere apps? JA / NEE
3- Vodafone simkaart, van jezelf, zit in een ander z’n telefoon, met Wifi werkt whatsapp? JA / NEE
4- Vodafone simkaart, van jezelf, zit in een ander z’n telefoon, met Wifi werken andere apps? JA / NEE

Dan is het misschien een beetje duidelijker, want nu snap ik niet meer wat je getest hebt 🙂
Als je nu problemen hebt met 4G in je eigen toestel en niet in die van iemand anders, dan ligt het waarschijnlijk aan je toestel en dan zou ik een bakcup maken, fabrieksinstellingen en kijken wat er dan gebeurd. 

Als je nu problemen hebt met 4G in je eigen toestel en ook in die van iemand anders, met je eigen SIMkaart, dan ligt het aan je SIMkaart en zou je een nieuwe kunnen aanvragen of even langs een Vodafone winkel gaan.

Als je nu geen problemen hebt met je Wifi in je eigen toestel, (welk toestel dan ook) dan ligt het aan je SIMkaart en dan zou je een nieuwe kunnen aanvragen of even langs een Vodafone winkel gaan.

Als je nu ook problemen hebt met je Wifi in je eigen toestel, dan zou je een bakcup kunnen maken en terug gaan naar fabrieksinstellingen en kijken of het dan wel weer werkt.


Ja, mooier kan ik het niet maken eigenlijk en ben ik uitgedacht 😞
Want als het bij de ander wel werkt maar niet op je eigen telefoon, dan is daar toch iets mis mee?!?

baspijnenborg
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Het antwoord op de bovenste vraag 1 is nee.

Alle andere antwoorden zijn ja.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
baspijnenborg wrote:

Het antwoord op de bovenste vraag 1 is nee.

Alle andere antwoorden zijn ja.

Heel erg vreemd is dit! Want als alles werkt via 4G en alleen whatsapp niet, dat zou haast niet moeten kunnen. Maar je test is duidelijk en ik zou haast zeggen, nu is het aan Vodafone om hier naar te kijken. Ik ben een beetje uitgedacht, om eerlijk te zijn 

@Lycke Vodafone misschien nog een idee? Toch iets voor Whatsapp of zit er toch een foutje bij Vodafone of toch in het toestel? Hmmm, zeg het maar 🙂

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Nog een gekke vraag…. Maar heeft whatsapp in je toestel wel toegang tot 4G?
Ik kan bv met mijn iPhone, dacht ik, bij de instellingen van whatsapp mobiel data uitzetten of in de instellingen van het toestel. Is dat misschien nog een idee om naar te kijken? Hmmm, vraag me niet waar je het kan vinden 🙂

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Wat voor telefoon heb je, @baspijnenborg . Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het iets anders is dan een instelling en denk graag nog even verder met je mee. 

baspijnenborg
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo @Lycke Vodafone & @Energieboy ,

heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik heb een volledige backup van de iphone en whatsapp terug gezet en nu werkt het. Ik wil jullie bedanken voor de tijd, energie en snelle reacties en hulp! 
 

Groetjes Bas

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic