1
Vraag
2
Reacties
Bakkie25

Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Oneplus 8 en 5G - gaat dit werken?

Goedemidag,

Neemt Vodafone de Oneplus 8 serie op als geregistreerd toestel om ook van het 5G netwerk gebruik te kunnen maken?

Graag uw reactie

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Reactie OnePlus Nederland: "Op dit moment worden de testen uitgevoerd, maar we durven niet te zeggen hoe lang het duurt voordat het 5G-netwerk compatibel is en wanneer de  software-update gereed is. We laten het uiteraard weten wanneer het gereed is."

Reactie Vodafone: "We zijn met OnePlus in gesprek. Er is een software-update nodig en deze wordt momenteel getest. Zodra een succesvolle validatie is uitgevoerd, is hiervoor een oplossing te verwachten. Dat moment is weliswaar nabij, maar de timing is nog niet bekend. Vervolgens dient OnePlus deze dan via een software-update ter beschikking te stellen."

Bron: https://androidworld.nl/nieuws/5g-telefoons-5g-netwerk/

Bekijk in context

24 Reacties 24
Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Bakkie25 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Er is nog niet zoveel informatie over 5G en Vodafone. Deze gaat vanavond laat online en dan zal er in de loop van de tijd wel meer informatie binnen komen. Vodafone verkoopt op dit moment twee toestellen die geschikt zijn voor 5G. De Samsung Galaxy S20 is verkrijgbaar in vier 5G varianten: S20 5G, S20+ 5G, S20 Ultra 5G, óf de Oppo Find X2 Pro. Niet elk toestel is namelijk geschikt voor 5G. De techniek is wel in een sneltreinvaart aan het ontwikkelen. Daarom verwachten wij de komende maanden meer 5G-geschikte toestellen te introduceren.

Via de Toestelchecker kun je zelf zien of een toestel al geschikt is voor 5G. 

Meer info over 5G en Vodafone, lees hier:
https://forum.vodafone.nl/vodafone-nieuws-57/vodafone-start-met-5g-in-nederland-301158#post328228

Mila2029

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hier ook een vodafone gebruiker met een Oneplus 8 pro (5G) toestel. Helaas is die toestelchecker beperkt tot de toestellen die Vodafone levert (dat weet ik ook uit m'n hoofd: Samsung, Samsung, Samsung en Samsung en Oppo) 

Vodafone is straks 5g ready, de Oneplus 8 serie is dat ook bij voorbaat, nu een nieuwe sim aangevraagd via klantenservice want 5g komt niet voor in mijn instellingen (enkel 2g, 3g, 4g) maar ik heb deze sim al jaren dus krijg voor de zekerheid een nieuwe.

Zou achterlijk zijn als je een 4g toestel gisteren kocht van merk "x" en je Vodafone abbo werkte opeens niet meer want Vodafone verkoopt geen merk "x". Als ze dat gaan doen raken ze klanten kwijt. Gelukkig was het met voLTE te omzeilen want dit soort fratsen neigt naar merken benadelen in belang van Samsung, Apple en Oppo.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Nou @Mila2029, een toestel zal echt niet zomaar opeens niet meer werken op het netwerk van Vodafone. Je hebt een nieuwe simkaart aangevraagd omdat deze ouder is geworden maar dat wil nog niet zeggen dat wanneer de nieuwe binnen is dat je dan wel op 5G kan. Als je toestel nu 4G aan kan dan blijf je echt nog lang gebruik kunnen maken van het Vodafone netwerk, dus dat is het probleem niet. Kan je toestel nu ook 5G aan dan zou ik gewoon nog even geduldig wachten.

Vodafone heeft net 5G aangekondigd en natuurlijk is het dan logisch dat ze eerst hun eigen verkoop merken gereed maken om die te gebruiken op het netwerk van 5G. Maar geloof me, ze zullen heus wel gelijk verder gaan met het uitbreiden van andere toestellen, dat komt wel. Vodafone laat je niet in de kou en dat zou ook klanten verlies betekenen, dat doen ze niet!

Geef het gewoon nog even de tijd want misschien is er bij jou in de buurt nog wel helemaal geen 5G morgen en dan heb je er nog niets aan. Het komt, gewoon even geduldig wachten. Overigens vergeet je nog dat Vodafone ook Apple verkoopt en die komen dit jaar ook met een 5G toestel 

Fijne avond in ieder geval #BlijfThuis #BlijfGezond!

Mila2029

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Uiteraard besef ik dat het nog allemaal in de kinderschoenen staat en dat alles rustig (en zelfs sneller dan verwacht) ontwikkelt en uitrolt en dat 4g nog voor een lange tijd prima functioneert.

Het is alleen dat ik van mening ben dat als je betaald voor een 5g-ready abonnement, je toestel technisch geschikt is voor 5g en even ervan uitgaande dat ik dekking zou hebben. (Purmerend=Randstad), niets mij meer in de weg zou moeten staan. Ik zou het dan een kwalijke zaak vinden als (geen idee of dat ook echt zo is) Vodafone het toestel niet toe zou laten op het 5g netwerk, puur omdat Vodafone deze zelf niet levert. Het voelt dan alsof ik gestraft zou worden omdat ik mijn huiswerk heb gedaan bij het kiezen van een Android toestel.

Tot voor kort was er namelijk maar 1 keuze als je Android toestellen over een iPhone prefereert en de nieuwste generatie wilde hebben en dat is Samsung. Echter heeft Samsung voor Europa een slechtere versie van hun Galaxy lijn met een Exynos chipset aan boord dan buiten Europa, die een Snapdragon 865 aan boord heeft. Ondanks dat Samsung ontkent dat er in de praktijk verschillen te merken zijn, is er genoeg bewijs te vinden dat naast benchmarks er werkelijk veel verschil is in accuduur, temperatuur en stabiliteit, met name als het eea intensief en langere tijd wordt belast (zoals games) , zelfs de camerasensor is anders die alles berekent. Als kers op de taart betaalt men in Europa ook nog eens meer voor de slechtere variant dan erbuiten. Maar ik dwaal af. 

Nu is er enkel een Oppo aan het Vodafone assortiment toegevoegd die eindelijk 'wel' een Snapdragon 865 aan boord heeft, maar die is veel te duur. Misschien expres om Samsung niet te benadelen in de verkoop?! Een goedkopere Oneplus of Xiaomi naast Samsung leggen met betere specs benadeelt Samsung waarschijnlijk.

Om een lang verhaal kort te maken, er is een reden waarom iemand met een Vodafone abonnement elders een toestel aanschaft om het Vodafone abonnement te verlengen, omdat Vodafone geen betaalbaar alternatief heeft voor de Oppo. Nu is de Oneplus 8 serie van hetzelfde moederbedrijf als Oppo, maar deze is wel goedkoper (nog steeds prijzig met minimaal 899 voor de pro in mijn geval).

Dus omdat ik geen Samsung of Oppo wil, mag ik (mogelijk) niet op het netwerk ondanks dat ik er wel voor betaal aan Vodafone, alsof men me zo hebt geprobeerd te dwingen. Misschien is dat helemaal niet zo en heb ik gewoon toegang wanneer m'n nieuwe sim binnenkomt of misschien ligt het toch aan m'n locatie , maar wou gewoon even m'n punt verduidelijken dat ik er met m'n pet niet bij kan als Vodafone opzettelijk 5g toestellen buiten hun assortiment nog even blokkeert, ik hoop dan ook dat dat niet zo is 

iPhones vind ik even off topic, gezien die tot september geen 5g telefoons heeft en mogelijk niet eens telefoons aan Nederland gaat leveren in september met 5g aan boord, waardoor men mogelijk na een jaar weer een nieuw toestel moet aanschaffen 

Groetjes en goede gezondheid gewenst,

Timo

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Bedankt voor je uitgebreide reactie terug, i like that! 
Wil toch nog even reageren op dit stukje: Het is alleen dat ik van mening ben dat als je betaald voor een 5g-ready abonnement, je toestel technisch geschikt is voor 5g en even ervan uitgaande dat ik dekking zou hebben. 

Daar zet ik deze info even tegenover:
Vodafone wil deze technologie direct beschikbaar stellen voor haar klanten. Dit is de reden dat 5G voor alle bestaande en nieuwe klanten Red (Pro) klanten direct beschikbaar is in hun abonnement, zonder meerprijs. Heb je geen Red abonnement? Start klanten kunnen vanaf 29 april via My Vodafone zelf 5G activeren op hun abonnement voor € 2,- per maand extra. 

Zoals je ziet, je hoeft er dus niets extra’s voor te betalen als je een Red abonnement hebt. Heb je een Start abonnement dan zou ik nu nog geen 5G activeren, zeker niet als je telefoon het wel kan maar Vodafone het met die telefoon niet zou doen (klink nu een beetje vreemd, maar je snapt me wel). Dus je hebt niets extra’s hoeven te betalen voor 5G (misschien zat het wel in de prijs verhogingen de afgelopen keren, maar je hoeft dus niet iets extra’s te betalen, mits je een Red abonnement hebt). 

En ga er maar vanuit dat als het straks helemaal klaar is en Vodafone het goed op orde heeft, dat je dan ook met je toestel daarvan gebruik kan maken. Want wat je zegt, of eigenlijk wil zeggen, het zou natuurlijk vreemd zijn dat je alleen met een Vodafone 5G toestel, die alleen Vodafone verkoopt, daar gebruik van zou kunnen maken. Dan raken ze zeker heel veel klanten kwijt. 

Ik zie in het lijstje, op deze pagina, wel de OnePlus 7 Pro 5G, dan moet die van 8 ook wel komen.

Mila2029

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Oke oke, ik moet toegeven (grrr) dat ik bij nader inzien niet 'extra' betaal voor 5g met m'n Red abonnement.

Maar.. het zou toch heeeel gemeen zijn van meneer Vodafone als ik moet wachten 😄

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Mila2029 wrote:

Oke oke, ik moet toegeven (grrr) dat ik bij nader inzien niet 'extra' betaal voor 5g met m'n Red abonnement.

Maar.. het zou toch heeeel gemeen zijn van meneer Vodafone als ik moet wachten 😄

 

HAHAHA…. het komt wel goed.
Misschien wil @Lycke Vodafone een goed woordje voor je doen en vragen of ze ook de Oneplus 8 pro (5G) toestel willen testen en/of in de lijst willen zetten. Wel positief hoe je reageert, daar hou ik wel van! 

Breez

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik en ook andere die ik ken gebruiken de (nieuwe) OnePlus 8. Wij zijn blij dat Vodafone 5G heeft en zitten ook in het dekkingsgebied. Echter, de OnePlus 8(pro) krijgt geen 5G binnen. Het zou heel fijn zijn als Vodafone ook 5G voor OnePlus toestellen technisch in orde maakt!

Ik lees graag een reactie van Vodafone.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Breez. Een warm welkom op de Vodafone Community. 

Leuk om te lezen dat je staat te popelen om gebruik te gaan maken van ons 5G-netwerk! Met een Red (Pro) abonnement heb je automatisch 5G. Wanneer je ook een geschikt 5G-toestel hebt, kom je automatisch op het 5G-netwerk. In de meeste gevallen is dit direct. Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij activatie tot maximaal 24 uur kan duren:

  • Wanneer je een 5G (DSS geschikt) toestel bij een derde partij koopt zoals Mediamarkt. Het toestel moet dan eerste herkend worden in ons netwerk waarna het geactiveerd wordt. 
  • Wanneer je je simkaart hebt gebruikt in een 4G-toestel en daarna weer in een 5G-toestel. Het toestel moet dan opnieuw herkend worden in ons netwerk waarna het geactiveerd wordt.

    De vraag is nu natuurlijk of jouw toestel, OnePlus 8, al 5G-ready is! Dit toestel staat niet vermeld in onze checker op deze pagina. Ik heb jouw vraag dan ook intern uitgezet. Zodra ik een update heb, dan hoor jij uiteraard weer van mij! 
emielpb

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ook hier een oneplus 8 pro eigenaar die nieuwsgierig is! Ik zie overigens wel dat bij updates van het Oxygen OS van OnePlus zelf er steeds support voor 5G wordt toegevoegd in bepaalde werelddelen. Kan het zo zijn dat OnePlus dus support vanuit hun kant nog moet toevoegen voor het Vodafone NL 5G gebruik?

Mila2029

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Zojuist op Twitter vernomen dat Vodafone en Oneplus contact hebben hierover om het mogelijk te maken dus er schijnt echt aan gewerkt te worden. Ik moest zelf trouwens handmatig updaten naar Oxygen 10.5.5 (niet dat dat geholpen had) want de laatste update zag de interne updater (nog) niet. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Breez, @emielpb en @Mila2029 
Yes, toevallig was deze vraag ook binnen gekomen via Twitter. Ik heb de volgende informatie ontvangen. 

De OnePlus 8 ondersteunt 5G. Of hier ook 2 verschillende varianten voor komen (zoals het geval is bij de OnePlus 7 in de checker), is (nog) niet bekend. Dit aspect kan het beste worden gecontroleerd via de fabrikant zelf. 
De OnePlus 8 pro is inderdaad geschikt voor 5G maar we zien nog wel wat probleempjes. We zijn druk bezig met OnePlus om de laatste foutjes eruit te krijgen.

Mila2029

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Cecilia Vodafone wrote:

Hi @Breez@emielpb en @Mila2029 
Yes, toevallig was deze vraag ook binnen gekomen via Twitter. Ik heb de volgende informatie ontvangen. 

De OnePlus 8 ondersteunt 5G. Of hier ook 2 verschillende varianten voor komen (zoals het geval is bij de OnePlus 7 in de checker), is (nog) niet bekend. Dit aspect kan het beste worden gecontroleerd via de fabrikant zelf. 
De OnePlus 8 pro is inderdaad geschikt voor 5G maar we zien nog wel wat probleempjes. We zijn druk bezig met OnePlus om de laatste foutjes eruit te krijgen.

Top! Zover ik weet is er de Oneplus 8 en de Oneplus 8 pro  🙂 bedankt voor alle moeite (alvast)

 

Breez

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Mila2029,

Voor jouw informatie: De OnePlus 8 als de OnePlus 8 Pro hebben allebei 5G.  Maar nu nog Vodafone

Mila2029

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Goedemorgen @Cecilia Vodafone , 

Is er heel misschien voorzichtig een indicatie te geven over het tijdsbestek dat het oplossen van de 'probleempjes' in beslag kan nemen. Moet ik dan geduldig denken aan dagen of weken of is het afhankelijjlk van een softwareupdate van hun zijde(oneplus). Misschien is deze info even onbekend maar nooit geschoten is altijd mis.

Alvaat bedankt

Energieboy
Expert
Expert
  • 11782Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Sorry @Mila2029 maar speciaal voor jou doen ze er nog minimaal een half jaar over om alleen jouw toestel aan te sluiten   

Grapje hoor! Ik hoop dat ze het snel voor je aansluiten 

Mila2029

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Energieboy wrote:

Sorry @Mila2029 maar speciaal voor jou doen ze er nog minimaal een half jaar over om alleen jouw toestel aan te sluiten   

Grapje hoor! Ik hoop dat ze het snel voor je aansluiten 

Hahahaha, nou lekker dan 😛

Mila2029

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Oneplus zwijgt (vanaf begin al niet thuis) en Vodafone houdt het vaag, niet specifiek en heb geen idee waar de bal eigenlijk ligt. misschien moet ik een petitie starten.

willemutr

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Gewoon zorgen dat de juiste carrier update uitrolt naar de telefoon en Vodafone moet zorgen dat het netwerk open staat…..

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic