Sticky

Gemist telefoontje of een sms uit het buitenland? Bel nooit zomaar terug! [Wangiri-fraude]

• 21 januari 2016
  • 16 reacties
  • 33377 Bekeken

Reputatie 7

We krijgen regelmatig meldingen dat klanten gebeld worden door onbekende nummers uit het buitenland. Deze vorm van fraude is niet nieuw, maar de laatste tijd is deze fraude opvallend populair. Het werkt als volgt: je wordt gebeld (of ge-sms't) door een vreemd buitenlands nummer. Meestal gaat de telefoon slechts enkele seconden over. Je telefoon laat zien dat je een gemiste oproep of bericht hebt. De oplichters hopen vervolgens dat je ze terugbelt. Als je terugbelt naar het dure buitenlandse nummer krijgt de fraudeur een deel van de belkosten. Bel daarom vooral niet terug!

70390e55-1ebe-4717-85ab-e2aeac03d75a.png

Wangiri-fraude nummers
Ben je gebeld door één van deze nummers? Bel dan niet terug en blokkeer het nummer op je toestel.

Veelvoorkomende fraude: Wangiri fraude
Je wordt kort gebeld door een onbekend buitenlands nummer. Of je krijgt een sms van zo’n nummer. Je ziet de gemiste oproep of sms op je telefoon, bent nieuwsgierig en belt terug. En dat is nu precies het doel van de fraudeurs. Als je belt naar het dure buitenlandse nummer krijgen de oplichters een deel van de belkosten. Doe dit dus niet! Deze vorm van fraude heet Wangiri fraude. 

Wat wij hieraan doen
Helaas kunnen we deze vorm van fraude niet voorkomen. Fraudeurs gebruiken steeds nieuwe nummers. Wel monitoren we goed wat er gebeurt op ons netwerk. Sinds juli 2018 alleen al hebben we een lijst opgesteld met enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen naar aanleiding van Wangiri-klachten.

Melding
Ook voorzien we telefoongesprekken vanuit Nederland naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers van de melding: ''Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding''. We hopen hiermee de onnodige kosten voor onze klanten te beperken. Verder nemen we natuurlijk ook actie als klanten een verdacht nummer aan ons doorgeven.

Tips om onnodige kosten te voorkomen

• Wees alert!. Word je gebeld door een onbekend buitenlands nummer? Bel niet terug. Ook als je een sms hebt gekregen van een vreemd nummer. Reageer niet.
  • Blokkeer gesprekken vanaf onbekende nummers. Er zijn apps waarbij je kunt aangeven door welke nummers je niet gebeld wilt worden. Sommige telefoons bieden deze optie overigens ook standaard al aan via de instellingen.
  • Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens door, zoals je bankgegevens, je klantnummer, creditcardnummer, pincode en wachtwoorden

Heb je nog vragen of  opmerkingen hierover? Plaats dan een reactie onder dit topic! 

Verkorte link naar dit topic: https://vodafone.nl/act/c/wangiri

16 reacties

Beste Marc, Vodafone,

Is er niet gewoon een manier om in te stellen dat ik helemaal niet gebeld wil worden vanuit bepaalde netnummers of specifieke landen waar ik niemand ken?
Reputatie 6
Hoi @DLIN,

Dit is helaas niet mogelijk. Wanneer je gebeld wordt door nummers waar je niet van gediend bent, kun je ze wel meteen blokkeren via de instellingen van je telefoon.

Waar kan je de eventuele schade melden als je door middel van een “broekzak “gesprek per ongeluk zo’n nummer teruggebeld blijkt te hebben?

Heb het niet doorgehad, en dus ook niet de melding gehoord dat er naar het buitenland werd gebeld…..

Toen ik erachter kwam dat er per ongeluk terug was gebeld, heb ik het nummer direct geblokkeerd trouwens.

Geen idee wat de schade gaat zijn, maar ik vrees nu toch voor mijn rekening deze maand.

Beste Marc, Vodafone,

Is er niet gewoon een manier om in te stellen dat ik helemaal niet gebeld wil worden vanuit bepaalde netnummers of specifieke landen waar ik niemand ken?

Ja, dat zou je toch verwachten van Vodafone dat dat idd wel kan. In 1 keer van die rot buitenlandse telefoontjes af…..

Waar kan je de eventuele schade melden als je door middel van een “broekzak “gesprek per ongeluk zo’n nummer teruggebeld blijkt te hebben?

Heb het niet doorgehad, en dus ook niet de melding gehoord dat er naar het buitenland werd gebeld…..

Toen ik erachter kwam dat er per ongeluk terug was gebeld, heb ik het nummer direct geblokkeerd trouwens.

Geen idee wat de schade gaat zijn, maar ik vrees nu toch voor mijn rekening deze maand.

Ik heb hetzelfde gehad! Toen ik mijn mobiel uit m'n zak haalde, stond er een lopend gesprek in beeld van inmiddels al 8 minuten. Vanuit de Comoren. Door zo'n nummer was ik de laatste tijd al vaker gebeld. Uiteraard nooit opgenomen. Maar wat gebeurt er nu?? En wat moeten we doen? Ik hoop niet dat ik nu een enorme rekening krijg volgende maand...

Hoi@Ophelia@Moor en @Jorie 

We raden aan om altijd meteen de nummers te blokkeren in het toestel en evt aan ons door te geven. Wij kunnen dan controleren of ze al bekend zijn. Bij buitenlandse nummers plaatsen wij de melding dat dit hoge kosten met zich mee brengt. Indien je dat niet wilt, dien je op te hangen.
Helaas is het niet mogelijk om alle buitenlandse nummers van een bepaald land te blokkeren. Er zijn genoeg klanten met familie in het buitenland of eventueel zakelijke klanten met buitenlandse zakelijke relaties.

Ik heb jullie beide @Ophelia en @Jorie  een privébericht gestuurd. Ik beloof niks maar ik wil wel even meekijken naar de kosten.

Bij mij is het inmiddels opgelost! Hartstikke bedankt hiervoor ! 

Groeten, Jorie

Natuurlijk is het WEL mogelijk om alle buitenlandse nummers van een bepaald land te blokkeren….

Er bestaan zelfs apps voor zoals bijvoorbeeld Hiya.

Je stelt dan een blocklijst in d.m.v. bijv. het selecteren van de te blokkeren landennummers zoals +44 of +45 enz.

Een kind kan de was doen…

Helaas is dit voor ons als provider niet mogelijk @Moor.
Maar voor consumenten is dit een mooie oplossing! Dankjewel voor het aandragen.

Ik heb vandaag 2 telefoontjes gehad uit de Comoren. Een met nummer +269 3637049 en een met nummer +2693484653 met ongeveer 2 uur ertussen. Ik heb de nummer geblokkeerd, maar laat bij deze ook Vodafone weten dat deze nummers op de lijst moeten komen. groeten uit Limburg. 

Mijn oude vader (83) heeft ineens een hoge rekening van Vodafone. Uit specificatie blijkt dat hij met zijn mobiel precies 2 uur heeft gebeld met 26 693444215 voor €124.
Hij weet echter van niets.  Hoe kan dit?  Wat moeten we doen? :rage:

Oei, @Paul07! Dat is een hoge factuur. De kosten worden alleen in rekening gebracht als er ook daadwerkelijk gebeld is geworden en er een verbinding is geweest met de simkaart. Daarnaast wordt er ook van te voren aangegeven dat er naar het buitenland gebeld wordt en dat dit hoge kosten met zich mee brengt. 
Ik denk dat hij per ongeluk op bellen heeft geduwd of eventueel in zijn broekzak want anders is dit namelijk niet mogelijk. 
Laat je vader contact met ons opnemen zodat wij met hem mee kunnen kijken naar de factuur (ik beloof niks). We hebben jouw vader namelijk nodig voor de verificatie.
Je mag daarna het gesprek overnemen.

Groet,
Steven

Ik heb in ieder geval nu zijn Sim geblokkeerd voor bellen naar buitenlandse nummers. 
Gebeld naar de klantenservice en zij starten een onderzoek. 
De 2uur gespreksduur blijkt een beveiliging van Vodafone. Dan wordt gesprek automatisch verbroken. Vind 2uur veel te lang. Dit moet in mijn beleving veel korter (1uur.?). Zeker voor de ‘gevoelige landen’. Hoeveel procent van de telefoon gesprekken naar de Comoren zouden echte gesprekken zijn? En hoeveel procent oplichting?

Hier heeft Vodafone volgens mij een verantwoordelijkheid. 

Misschien wel een goed idee om de tijdsduur korter te zetten. Ik zal dit ook intern aankaarten vanuit hier. Of het aangepast kan worden naar een uur voor alleen gevoelige landen, durf ik niet te zeggen. De verantwoordelijkheid wat bij Vodafone ligt is het stukje bekend maken naar haar klanten. Vandaar dat dit ook hier op de community staat, website staat etc. Je geeft aan dat mijn collega’s een onderzoek zijn gestart. Laten we afwachten wat daar uit komt. Hadden ze daarin ook iets benoemt betreft de kosten @Paul07?  Namen ze dat ook mee in het onderzoek?

Nee, over kosten wilde ze geen uitspraak doen. Moeten eerst het onderzoek afwachten. 

Ik ben vandaag ook gebeld door twee verschillende nummers. Kan ik de nummers hier melden zodat jullie ze kunnen blokkeren, of moet ik dat op een andere manier doorgeven?

Reageer