1
Vraag
2
Reageer en help mee
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Je ergste nachtmerrie, toestel defect en nu?

Het is je ergste nachtmerrie: je bent op vakantie en je telefoon valt op hard beton of in het water... Het is natuurlijk altijd vervelend als zoiets gebeurt. Ik wil jullie wat tips geven wat je in dat geval het beste kan doen.

Mijn verhaal
Mijn telefoon viel tijdens mijn vakantie. Ik zag tot mijn verbazing dat er geen barst was ontstaan. Het waren meer haarscheuren. Misschien vraag je wel af wat zijn haarscheuren? Eigenlijk heel simpel! Het zijn dunne lijntjes die door je beeldscherm heen lopen. Maar ze zitten niet op het scherm maar meer in het scherm, je zult merken dat je toestel op sommige hoeken deze haarscheurtjes duidelijk laat zien en op andere plekken minder of niet.

Wat is belangrijk om te doen?
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je het toestel netjes oppakt.  Pas op met gebroken glas dat in je hand kan komen! Verwijder de restjes glas voorzichtig van het scherm. Ga niet met ducktape aan de slag! Gewoon met wat simpel plakband af en toe even erop en eraf zodat de resten glas blijven plakken. Doe het niet te vaak en niet te lang.

Je bent gewoon in Nederland
Mocht je in Nederland zijn, dan kan je het toestel ter reparatie aanbieden.  Helaas zal dit wel wat gaan kosten. Reparatieprijzen variëren van €100,- t/m €350. Een Samsung Galaxy S4 zal tussen de €200,- en €250,- liggen, omdat aan het scherm vastgeplakt zit. Het moederbord moet dan ook vervangen worden.
Heb je een verzekering aangesloten bij je abonnement? Bekijk dan meer informatie over deze procedure: Verzekering 

Wat als je op vakantie bent?
Mocht je op vakantie zijn en zie je enige haarscheuren en loslatend glas: ga dan zeker niet ermee knutselen! 
Je zult vast ergens een soort van Telecom zaakje vinden (ligt er helemaal aan in welk land je bent). Wist je dat de meeste Vodafone branded toestellen worden geleverd met een screenprotector? Dit wordt niet gedaan door de fabrikant zelf, maar kijk eens of er enige screenprotectors in die buitenlandse zaak liggen die matchen met je toestel! Als je dan toch gaat bellen met je kapotte toestel, dan hou je in ieder geval niet het gebroken glas tegen je oren aan.

En nieuw toestel kopen?
Die optie is altijd mogelijk. Stel je voor dat een reparatie €200,-  gaat kosten. Maar je kan ook kiezen voor een nieuw toestel? Bedenk dan eerst wat handiger is. Je kan altijd nog kiezen voor een reparatie. Let op: je bent het toestel dan wel meestal minimaal 2 weken kwijt. 


Wat te doen bij waterschade?
Bij waterschade wordt het een lastig verhaal. Je reparatie is dan erg gecompliceerd want vocht en water hebben het binnenste van het toestel overhoop gehaald. Je kan je toestel dan beter gewoon laten vervangen door een nieuwe.
Maar mocht dit nog redelijk weinig waterschade zijn, dan zijn hier een aantal tips what to do!

  • Zorg ervoor dat je het toestel goed droogt met een theedoek (droog)
  • Zoek een kom en gooi er rijst in (je gaat het zonde vinden maar rijst kost je 3 euro en je mobiel misschien 500 euro). Een afgesloten bak met rijst is het beste. Rijst onttrekt vocht. 
  • Haal de batterij eruit en overige, leg alles los in de bak met rijst! Dus de batterij leg je erin, de achterkant ook, en voorkant en je simkaart los!
  • Laat het allemaal 48 uur drogen. De rijst zal dan het meeste vocht opnemen. Je kunt ook speciale rijstzakken kopen voor tablet, telefoon en overige formaat. Je mag het toestel ook langer dan 48 uur in het rijst laten liggen.
  • En zet het toestel gelijk uit wanneer deze uit het water komt en ga deze ook niet opladen!

Ik ben wel benieuwd bij wie dit eens is overkomen en hoe ging jij er mee om? Was je in paniek zoals de vele andere of dacht je van noooooooooooo! Viel de schade bij je mee of tegen?

1 Reactie 1
dennisje

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Edit moderator: Lees aub de huisregels door voordat je iets plaatst:


  • Zorg ervoor dat je post logisch is en aanvullende waarde heeft voor het topic. Plaats geen nutteloze kanttekeningen of opmerkingen die niet bijdragen aan de discussie of de oplossing
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic