Anton81

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Sinds Android 6 update op Samsung S5 val het Vodafone netwerk elke 5 minuten weg

Sinds onvegeer een week heb ik de Android 6.0 update ontvangen op mijn Samsung S5. Telefoon draait iets beter dan eerder, performance is wat beter.
Echter, elke 5 minuten heb ik dat het Vodafone netwerk uitvalt. Een vriend van mij ( ook Samsung S5/ Vodafone) had precies hetzelfde probleem.
Het probleem doet zich niet voor als hij met zijn auto de grens over rijdt, België in. Daar werkt de Samsung S5 prima. Eenmaal weer in NL op het Vodafone netwerk valt het netwerk elke 5 minuten weg.

Ons vermoeden is:
- dat alle Vodafone klanten met een Samsung S5 sinds de Android 6 update hier last van hebben.
- het probleem is extra goed zichtbaar als men in de auto zit (schakelen van netwerk paal tot paal)
- bij de update naar Android 6 zijn de Vodafone netwerk configuratie instellingen voor 4G corrupt geraakt

Oplossing:
1. Ga naar settings, More networks, Mobile networks
2. Zet network mode op: 3G/2G (auto connect)
3. problem solved!

Conclusie:
Ik betaal nu Vodafone voor 4G, maar ik kan het niet gebruiken. Hopelijk komt er snel een fix!
135 Reacties 135
Anonymous
Niet van toepassing
Het klopt inderdaad dat er issues zijn met de laatste update.
Je zou eens het toestel terug kunnen zetten naar fabrieksinstellingen in te zien of het dan opgelost is of inderdaad betreft de verbinding zolang op 2g en g zetten. Hopelijk komt er snel een fix
.

Anton81
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Bedankt voor je reactie Steven!
Naar fabrieksinstellingen heb ik nog net gedaan, wel system cash ge-wiped. Maar, daar zit het probleem niet.

Als ik 4G aan heb staan en ik zit op een NIET-Vodafone netwerk dan doet het probleem zich niet voor. Zoals ik al schreef, als ik met deze telefoon naar België ga werkt het prima.

Vodafone heeft de Android 6 update uitgestuurd naar alle Samsung S5 gebruikers. En deze update is er de oorzaak van dat gebruikers op het Vodafone netwerk problemen ondervinden als 4G ingeschakeld is.
Hierdoor ben ik genoodzaakt 4G uit te zetten als ik verbonden ben met het Vodafone netwerk.

Ik mag toch hopen dat Vodafone actief bezig is om dit probleem aan te pakken. Anders moet ik naar België verhuizen of overstappen naar een andere provider...
Anonymous
Niet van toepassing
Samsung zag eerst een nieuwe patch moeten uitbrengen. Het enige wat Vodafone heeft aangepast zijn de vf apps.
Anton81
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Steven, dan nog steeds lijkt het er op dat de Vodafone APN settings corrupt zijn geraakt door de update.

Mijn toestel staat nu als volgt ingesteld:
Name: Vodafone live!
APN: live.vodafone.com
Proxy: Not set
Port: Not set
Username: vodafone
Password: *
Server: Not set
MMSC: http://mmsc.mms.vodafone.nl
Multimedia message proxy: 192.168.251.150
Multimedia message port: 8799
MCC: 204
MNC: 04
Authentication type: PAP
APN type: default, mms, supl
APN protocol: IPv4
APN roaming protocol: IPv4
Turn: APN on/off: APN turned on
Bearer: Unspecified
Mobile virtual network operator type: None
Mobile virtual network operator value: Not set

Kun je mij laten weten of dat correct is?
Anonymous
Niet van toepassing
Het enige wat je aan moet passen is: APN type: default (de rest mag je weghalen daar)
Je instellingen kloppen verder !
Het enige wat je nog zou kunnen doen is bellen met Samsung hierover. Of eventueel langs een Samsung Service punt gaan.
karelkarel

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hetzelfde probleem.

Samsung S5
Update Android 6 achter de rug
Sindsdien onderbroken signaal

Kan Vodafone als provider hierin geen rol spelen richting Samsung? Wij worden nu als individuele klanten richting een grote molog gestuurd.
Anton81
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Hoi karelkarel, je bent de derde die zich gemeld heeft. Ik verwacht dat iedereen dit probleem heeft op het Vodafone netwerk. Dus de volgende combi: Vodafone/ Samsung S5/Android 6 update.
Vodafone heeft deze update er door gedrukt zonder eerst degelijke regressie testen uit te voeren. Dus eigenlijk zijn zij ook een beetje verantwoordelijk.

Goede nieuws is dat er een oplossing is. Dat staat in mijn eerste post in deze thread beschreven.

Als het binnen een maand niet opgelost wordt stap ik over.
Anonymous
Niet van toepassing
Het enige wat ik hierin nog kan vragen is om contact op te nemen met de klantenservice. Zij kunnen een onderzoek plaatsen voor jullie zodat dit geescalleerd kan worden naar Samsung vanuit Vodafone.
Let er wel op dat terug zetten naar fabrieksinstellingen al uitgevoerd moet zijn.
Het geen wat we dan daarbij nodig hebben is het volgende:

  • type toestel
  • software versie
  • baseband versie
  • kernel versie
  • probleemomschrijving
Rick_Blaine

Stamgast
  • 124Posts
  • 0Oplossingen
  • 31Likes
Anton81 ik lees dit topic net en ik voel wel enige raakvlakken met dit topic waar ik mijn belevenissen met mijn S5+ heb vermeldt. Maar even een linkje hier, misschien levert het wat op

http://forum.vodafone.nl/t5/Samsung/Samsung-Galaxy-S5-Marshmallow/m-p/264012
Anton81
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Bedankt Rick_Blaine. In die thread zijn nog meer mensen met precies hetzelfde probleem.

Wat ook mooi is dat daar nogmaals geschreven is dat een factory reset niet werkt!

Steven, er zijn nu zoveel klanten met dit probleem kun jij dit probleem op de kaart krijgen bij Vodafone 》Samsung?
Ik zal de info waarom je gevraagd hebt later hier posten (nu even druk)
Anonymous
Niet van toepassing
Dit dient aangemeld te worden bij de technische dienst. Zij weten van het probleem met Samsung af. Echter om dit aan te melden zijn de systemen in en daar kan ik niet in vanuit hier + dan heb ik ook je mobiele nummer etc nodig. Die worden hier niet gecommuniceerd ivm met jullie privacy.
Rick_Blaine

Stamgast
  • 124Posts
  • 0Oplossingen
  • 31Likes
Anton81 ik rij net Nederland weer in en het is meteen weer bal, ik had die link met locatie nog niet gelegd maar hier in Limburg begint het weer met wegvallen van de dataverbinding, onderweg in Frankrijk en België niks van gemerkt. Het is een drama, hoevaak er van dit soort problemen zijn na een major update. Je zou bijna denken dat Samsung aandelen heeft in Apple...
Steven- heeft het voor mij nog zin om me te melden bij Vodafone met mijn ont-branded S5 met Scandinavische Rom erop? 😉 Denk het niet, hè? Ik had al melding gemaakt bij Samsung via hun chat.
Anonymous
Niet van toepassing
Helaas niet meer ????

Anton81
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Steven- zoals beloofd hierbij alle informatie die nodig is om dit probleem op te lossen. Normaal krijg ik betaald voor deze werkzaamheden. Ik zou dit het liefste schriftelijk aanbieden bij de klantservice.

Deivce type:
Samsung Galaxy S5

Model number:
SM-G901F

Software version:
6.0.1

Baseband version:
G901FXXU1CPE1

Kernel version:
3.10.40-7582628
dpi@SWDD5606#1
Tue May 3 20:06:57 KST 2016

Remarks:
Did factory reset, did wipe the system cash.

Problem description
Since Vodafone pushed an Android update to the Samsung S5 users, the device disconnects from the Vodafone network at the moment switching from 4G to lower bandwidth is needed (in case there is no 4G network coverage). For example, when using the device in the car every now and then the device is disconnected from the network, which is very annoying because a result of that is the GPS signal is out for about 15 seconds as well. Furthermore it is not possible to establisch a phone call when the phone is disconnected.
When driving accros the border (to Belgium) the problem is gone, because in that case the device is not on the Vodafone NL network.
All customers with the following combination - Vodafone NL/ Samsung S5/ Android 6 update - are facing this problem.
A temporary solution is
1. Go to settings, More networks, Mobile networks
2. Set network mode to: 3G/2G (auto connect)
The latter solution is not communicated to the customers. Furthermore, when appling the workaround the customer is not getting where he paid for, 4G coverage in case its available.
Anonymous
Niet van toepassing
Top dat je het hier post! Echter zoals ik al aangaf kan ik vanuit hier helaas niet in de systemen om het onderzoek aan te maken. Dit dien je via de klantenservice te doen (lees hiervoor ook eens de forumregels door. Hier staat duidelijk beschreven dat wij niet in de systemen kunnen.

Rick_Blaine

Stamgast
  • 124Posts
  • 0Oplossingen
  • 31Likes
Ook hier:
Voor het gemak maar even een linkje naar de klantenservice email pagina: https://www.vodafone.nl/e-mail/

😉
Anton81
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
, ik heb nogmaals een mail gestuurd via het linkje dat jij hier postte. Nu zou ik binnen 5 dagen een reactie moeten krijgen. Ik zal die reactie ook hier posten.

Anton81
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Steven- Rick_Blaine Ik heb contact gehad met de klantenservice. Zie onder. Ik heb hier niet echt een goed gevoel bij. Als of men mijn bericht maar voor de helft leest.
Meer dan dit kan ik niet doen. Of wacht... over stappen!
---------
Beste Anton,

Bedankt voor je e-mail! Je geeft aan dat je problemen heb sinds de laatste Android update.

Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is als jouw netwerk steeds wegvalt! Dit probleem is inmiddels bekend en wij wachten totdat Samsung de nieuwe update aanlevert. Wij hebben zelf ondervonden dat in de meeste gevallen het issue wordt opgelost door het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen óf een hard reset uit te voeren. Hoe je een hard reset uitvoert vind je hier!

Ik hoop dat alles zo duidelijk is. Heb je nog vragen? Dan hoor ik het graag!

Wist je dat Vodafone nu ook al je vragen via chat beantwoordt? Je vindt de chatbutton hier.

Met vriendelijke groet,

Joey
Vodafone Online Feedback
----------------
Hoi Joey,

Bedankt voor je reactie.
Zoals je op het Vodafone forum kunt lezen hebben veel klanten last van dit
probleem.
Steven (van Vodafone) gaf aan dat ik dit probleem bij de klantenservice
moest melden zodat Vodafone dit verder door kan spelen naar Samsung. Rest
mij nog de volgende vragen:

1. Is dit probleem al bekend bij Samsung?
2. Indien niet bekend bij Samsung, gaat Vodafone dit probleem door spelen
naar Samsung?

Met vriendelijke groet,

Anton Stange
-------------
Beste Anton,

Je hebt inderdaad gelijk! Ik gaf dit waarschijnlijk niet duidelijk genoeg aan in mijn vorige e-mail.

Het probleem is inmiddels bekend bij Samsung en in onderzoek, vandaar dat ik tijdelijk een mogelijk workaround gaf in de vorm van o.a. een hard reset. Zodra Samsung een nieuwe update aanbiedt, zijn de problemen verholpen!

Een fijne dag nog!

Met vriendelijke groet,

Joey
Vodafone Online Feedback
---------
Joey,

Goed om te weten dat het inmiddels bekend is bij Samsung.
Als je mijn mail goed had gelezen dan had je geweten dat een hard reset niet werkt! En dan had je gezien dat ik al een tijdelijke workaround gevonden heb.
Het enige dat ik wil bereiken is dat Vodafone zorgt dat dit probleem door Samsung aangepakt wordt met de hoogste prioriteit. Te meer omdat ik niet de enige ben die er last van heeft.

Groeten,

Anton
Rick_Blaine

Stamgast
  • 124Posts
  • 0Oplossingen
  • 31Likes
Anton81 Ja, je wordt er niet echt vrolijk van, nog net geen kluitje in het riet zeg maar...
Mocht jij of iemand anders in dit topic een OTA update ontvangen dan hoop ik dat jullie het hier even melden. Ik had vorig jaar al de normale Samsung ROM op mijn telefoon gezet zonder de Vodafone apps dus en nu heb ik de generieke Scandinavische Marshmallow draaien omdat die eerder beschikbaar was. Ik weet niet zeker of die ook ge-update gaat worden (hoop het toch wel).
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic