petervantulder

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Frequent geen mobiele data

Hallo, 

Ik heb een Galaxy S21 Ultra. De laatste tijd heb ik veelvuldig (aantal keer per dag) dat mijn telefoon geen netwerk heeft op plaatsen waar ik normaal volle bak ontvangst heb, of wel ontvangst heb maar geen ontvangst van mobiele data. Ik heb recent mijn sim gewijzigd naar een e-sim om connectieproblemen met de fysieke sim uit te sluiten. Dat is het dus niet. De tijdelijke oplossing is om de telefoon te herstarten, want na nieuwe aanmelding op het netwerk is de ontvangst vaak weer okee. Alleen doe ik dat ondertussen drie maal daags. En dat is irritant. Wat kan dit zijn?

3 Reacties 3
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3003Posts
  • 869Oplossingen
  • 1027Likes

Hi @petervantulder!

Super onhandig dat je ineens op diverse plekken geen mobiele data hebt. Ik begrijp dat je eerder op deze locaties geen problemen hiermee hebt ervaren, maar dat dit dus recent is ontstaan. Een nieuwe aanmelding op ons netwerk lost het probleem tijdelijk op. Het is alleen zeker niet de bedoeling dat je meermaals per dag je telefoon moet herstarten. Dat is geen doen! 

De simkaart heb je in ieder geval uitgesloten als mogelijke boosdoener. In zulke situaties vragen we vaak om even een kruistest uit te voeren. Dit houdt in dat je jouw simkaart in een ander toestel test en vice versa. Zo kun je o.a. een probleem in het toestel of met de simkaart uitsluiten als mogelijke boosdoener. Mocht je dit nog niet hebben gedaan, dan wil ik je vragen om voor de zekerheid de eSIM eens op een ander toestel in te stellen. 

Doorloop ook even onze netwerkcheck. Na het doorlopen van dit stappenplan wordt er uiteindelijk een case aangemaakt naar onze technische dienst die ook het netwerk op de betreffende locaties voor je gaat controleren.

petervantulder
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Cecilia, 

 

Dank voor je antwoord. Als ik je goed begrijp zou het dus in theorie ook aan de eSim kunnen liggen? Het testen met een ander toestel is niet zo eenvoudig, want ik heb geen ander toestel voorhanden. 

 

Overigens heb ik volgens mij al uitgesloten dat het aan de eSim ligt. Zoals ik aangaf, had ik het issue al toen ik nog een fysieke sim had. Omdat netwerkproblemen veroorzaakt kunnen worden door slecht contact van de sim, heb ik juist de fysieke sim vervangen en een eSim geïnstalleerd. Het zou wel heel toevallig zijn als deze precies hetzelfde probleem heeft als de fysieke sim. Dus het ligt voor de hand dat mijn toestel het probleem heeft, of iets in het netwerk en de doorgifte van Vodafone (maar dan zou ik verwachten dat het issue vaker gemeld wordt, zeker ook omdat ik probleem op verschillende locaties ervaar).

 

Als het aan het toestel ligt, lijkt het probleem me softwarematig. Immers, anders zou een nieuwe aanmelding op het netwerk het issue ook niet oplossen.

Factory reset proberen?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3003Posts
  • 869Oplossingen
  • 1027Likes

@petervantulder Sorry dat er enige verwarring is ontstaan. In mijn berichtje gaf ik aan dat je de simkaart als mogelijke boosdoener hebt uitgesloten door deze te vervangen door een eSIM. Toeval bestaat natuurlijk, maar de kans dat het aan de simkaart en de eSIM ligt acht ik hierdoor wel een stuk kleiner. 

Het netwerk en toestel blijven dan over om uit te sluiten. Ik sluit me bij je aan dat de kans aanwezig is dat iets in het toestel (onderdeel of software) misschien de boosdoener is, omdat het juist op meerdere locaties speelt en niet op één specifieke locatie. Het is jammer dat je niet de optie hebt om een ander toestel te testen. Het toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen is iets wat je kan proberen. Vergeet daarbij niet een back-up te maken van je toestel voordat je dit uitvoert.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic