QWERTYlover

Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Geen dataverbinding op Motorola Droid 4

Hallo allemaal,
 
Ik kan geen data-verbinding maken op m'n nieuwe Motorola Droid 4. Dit is m'n 3e Android toestel dat ik heb moeten importeren maar het eerste dat ik niet werkend krijg. Nu kun je misschien zeggen "importeer dan geen toestellen", maar er komen gewoon geen fatsoenlijke Android QWERTY sliders uit in Nederland :8 

Kan iemand me verder helpen?

APN settings:

  • APN: live.vodafone.com
  • Username: vodafone
  • Password: vodafone
  • MCC: 204
  • MNC: 04
  • Authentication type: PAP
  • APN type: default,supl
  • APN protocol: IPv4
  • De rest leeggelaten, ik gebruik geen MMS
Met of zonder proxy maakt geen verschil, op mijn vorige telefoon (Motorola ME863) werkte dezelfde SIM-kaart met dezelfde settings wel gewoon. 

Wat meer achtergrondinformatie:

  • Ik heb mijn SIM kaart tot een micro-SIM moeten verknippen, maar uiteraard ook getest of deze het in een ander toestel nog doet. Dit is het geval - het kaartje zelf werkt nog. Op 2 andere toestellen krijg ik nog gewoon data (G, 3G, en HSDPA).
  • Telefonie en SMS (ontvangen en sturen) werken gewoon prima.
  • Ik heb een prepaid SIM van concurrent X besteld en uitgeprobeerd in de telefoon, deze werkte wel gewoon voor zowel 2G ald 3G/HSDPA. Dit terwijl concurrent X altijd roaming is op het netwerk van concurrent Y, hetgeen extra lastig is voor verbindingen in Android toestellen. Maar ik wil geen concurrent X, Y, of Z, ik wil m'n Vodafone!
  • Vodafone is, naar ik begrepen heb, de enige NL provider die een wachtwoord nodig heeft voor APN toegang. Dit kan extra problemen opleveren bij bepaalde toestellen. In sommige geimporteerde Android toestellen moet er daarvoor b.v. een file aangepast worden (/etc/ppp/peers/pppd-ril.options) - de default 'NotUsed' user en pass moeten worden veranderd in 'vodafone' omdat de instellingen uit de APN settings niet worden 'gepakt'' . Deze aanpassing liet mijn SIM werken op m'n vorige telefoon, maar nog steeds niet op de Droid 4.
  • De telefoon heeft een CDMA/LTE modus, een GSM/3G modus en een Global modus. Die eerste gaat uiteraard niet werken in NL voorlopig, en die laatste 2 werken prima - maar alleen voor normale telefonie / SMS, niet voor data.
  • Er zaten nog wat verkeerde (voorgeinstalleerde) Vodafone APNs op de telefoon, klaarblijkelijk afkomstig van een samenwerkingsverband met het Amerikaanse Verizon. Het geselecteerde APN is echter mijn eigen nieuw ingevoerde APN, zoals hierboven beschreven.
  • De geinstalleerde Android versie is ICS 4.0.4 
Er zijn kennelijk nog een paar mensen die dezelfde problemen hebben met dit toestel + Vodafone, maar er zitten tot nu toe geen successverhalen tussen. Ik heb geen zin om over te stappen van telefoon of provider, maar zou graag ook het 'Web' deel uit m'n Bel+SMS+Web abonnement benutten 😉 
 
Is er iemand die enig idee heeft waar dit aan kan liggen? Een diep begraven instelling opzoeken is geen probleem - ik heb alleen geen idee waarnaar ik precies moet zoeken! (PAP, PPP, ..?) Alvast bedankt!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
QWERTYlover
topicstarter
Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Het is wonder boven wonder gelukt hiermee! De dame bij de Smartphone Crew heeft me goed geholpen (het is niet standaard mogelijk voor een privé-abonnement om dit APN te gebruiken) en nu werkt mijn dataverbinding!
 
Moet zeggen dat ik zeer positief verrast ben hierdoor!
 
Als men zou zeggen "het is uw probleem, dan moet u maar geen buitenlands toestel kopen" had ik het ergens wel kunnen begrijpen. Dan was ik wel overgestapt natuurlijk, omdat ik toch die dataverbinding nodig heb.
 
Maar gelukkig werd ik gewoon netjes geholpen! Kudos voor Vodafone / de Smartphone Crew!

Bekijk in context

21 Reacties 21
Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
Je hebt duidelijk moeite gedaan om de zaken zelf al op te lossen en een mooi overzicht gedaan van hetgeen je al gedaan hebt en wat je wel of niet weet: Hulde!
 
Toch ga ik wel eerst even terug naar de basis:
 
Ga alsjeblieft met je ID-bewijs even langs de Vodafone-winkel en haal een nieuwe, originele micro-SIM. Gratis! 😉
 
Nu zullen we namelijk nooit met zekerheid weten of het daar wel of niet aan ligt. Ik heb in het verleden vaker gezien dat geknipte SIMs het in het ene toestel wel doen en in het andere niet. Dus die test die je daarop gedaan hebt, geeft geen garantie op het uitsluiten van de SIM als oorzaak.
 
Daarna kunnen we verder kijken voor je.
QWERTYlover
topicstarter
Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt voor de tip, dat ga ik nu meteen doen en ik zal m'n resultaten hier posten!
QWERTYlover
topicstarter
Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb net een nieuwe micro-SIM gehaald, dat ging gelukkig heel snel!

Maar helaas lost dit het nog steeds niet op, en ik besef me net dat ik iets nog niet had gemeld: bij het opstarten van de telefoon krijg ik een melding die ik bij andere kaartjes niet krijg:

Sorry, this SIM card is not supported. Please contact your wireless service provider.

Dit gebeurt bij zowel bij de geknipte micro-SIM als de nieuwe micro-SIM uit de winkel.
 
Ik kan nog steeds bellen en SMSen gelukkig, en ook zijn zowel 2G als 3G netwerk bereikbaar voor telefonie.
Hoewel ik geen data icoontje krijg, kan ik aan het bereik zien of de telefoon op 3G of 2G zit, omdat ik thuis prima 2G bereik heb, maar 1 streepje 3G.
 
Toevoeging:
Na wat onderzoek blijkt dat dit mogelijk gerelateerd is aan het feit dat er mogelijk meerdere types Vodafone SIM zijn, wegens het samenwerkingsverband met Verizon. Een aantal (Amerikaanse) Verizon klanten melden online dat ze ineens 'Vodafone NL' in beeld zien terwijl ze nieteens in Europa zijn. Als ik het goed begrijp levert Verizon een Vodafone NL SIM aan klanten die 'Global' services activeren.

Aangezien de Droid 4 oorspronkelijk een Verizon telefoon was, en ook al Vodafone APNs bevatte met vreemde namen (VZW3GSM of iets in die geest), zou het zo kunnen zijn dat deze telefoon alleen Verizon roaming Vodafone SIM kaartjes begrijpt, en geen 'echte' Vodafone NL SIM kaarten?
Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
Wow, nu duiken we wel erg ver de diepte in 😉
 
Ik durf je geen eenduidig antwoord hier op te geven, ik denk dat het te complex is om daar zo een uitspraak over te moeten doen.
 
Hoewel het verhaal heel aannemelijk klinkt, denk ik dat het beter is om te wachten tot één van de mods dit verhaal bij de techneuten van Vodafone naar binnen heeft weten te slepen en deze daar een zinnig antwoord op kan laten geven (Ik heb dit verzoek al bij de mods uitstaan voor je).
 
Het spijt me dat ik je niet verder van dienst kan zijn hiermee.
QWERTYlover
topicstarter
Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Oeps, ik was al bang dat het lastig ging zijn, hopelijk kunnen jullie techneuten ons hier meer over vertellen. 
 
In ieder geval bedankt voor je hulp en het doorgeven van m'n vraag!
Chris
Expert
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 23Likes
QWERTYlover schreef:
Hallo allemaal,

Ik kan geen data-verbinding maken op m'n nieuwe Motorola Droid 4. Dit is m'n 3e Android toestel dat ik heb moeten importeren maar het eerste dat ik niet werkend krijg. Nu kun je misschien zeggen "importeer dan geen toestellen", maar er komen gewoon geen fatsoenlijke Android QWERTY sliders uit in Nederland :8

Kan iemand me verder helpen?

APN settings:

  • APN: live.vodafone.com
  • Username: vodafone
  • Password: vodafone
  • MCC: 204
  • MNC: 04
  • Authentication type: PAP
  • APN type: default,supl
  • APN protocol: IPv4
  • De rest leeggelaten, ik gebruik geen MMS
Met of zonder proxy maakt geen verschil, op mijn vorige telefoon (Motorola ME863) werkte dezelfde SIM-kaart met dezelfde settings wel gewoon.

Wat meer achtergrondinformatie:

  • Ik heb mijn SIM kaart tot een micro-SIM moeten verknippen, maar uiteraard ook getest of deze het in een ander toestel nog doet. Dit is het geval - het kaartje zelf werkt nog. Op 2 andere toestellen krijg ik nog gewoon data (G, 3G, en HSDPA).
  • Telefonie en SMS (ontvangen en sturen) werken gewoon prima.
  • Ik heb een prepaid SIM van concurrent X besteld en uitgeprobeerd in de telefoon, deze werkte wel gewoon voor zowel 2G ald 3G/HSDPA. Dit terwijl concurrent X altijd roaming is op het netwerk van concurrent Y, hetgeen extra lastig is voor verbindingen in Android toestellen. Maar ik wil geen concurrent X, Y, of Z, ik wil m'n Vodafone!
  • Vodafone is, naar ik begrepen heb, de enige NL provider die een wachtwoord nodig heeft voor APN toegang. Dit kan extra problemen opleveren bij bepaalde toestellen. In sommige geimporteerde Android toestellen moet er daarvoor b.v. een file aangepast worden (/etc/ppp/peers/pppd-ril.options) - de default 'NotUsed' user en pass moeten worden veranderd in 'vodafone' omdat de instellingen uit de APN settings niet worden 'gepakt'' . Deze aanpassing liet mijn SIM werken op m'n vorige telefoon, maar nog steeds niet op de Droid 4.
  • De telefoon heeft een CDMA/LTE modus, een GSM/3G modus en een Global modus. Die eerste gaat uiteraard niet werken in NL voorlopig, en die laatste 2 werken prima - maar alleen voor normale telefonie / SMS, niet voor data.
  • Er zaten nog wat verkeerde (voorgeinstalleerde) Vodafone APNs op de telefoon, klaarblijkelijk afkomstig van een samenwerkingsverband met het Amerikaanse Verizon. Het geselecteerde APN is echter mijn eigen nieuw ingevoerde APN, zoals hierboven beschreven.
  • De geinstalleerde Android versie is ICS 4.0.4
Er zijn kennelijk nog een paar mensen die dezelfde problemen hebben met dit toestel + Vodafone, maar er zitten tot nu toe geen successverhalen tussen. Ik heb geen zin om over te stappen van telefoon of provider, maar zou graag ook het 'Web' deel uit m'n Bel+SMS+Web abonnement benutten 😉

Is er iemand die enig idee heeft waar dit aan kan liggen? Een diep begraven instelling opzoeken is geen probleem - ik heb alleen geen idee waarnaar ik precies moet zoeken! (PAP, PPP, ..?) Alvast bedankt!


I second wat Martin aangeeft qua voorwerk. HULDE! Als iedereen zijn posts zó zou omschrijven, top!
OT:

QWERTYlover,

Misschien dat je in het Topic Geen 3G Data op Android toestel van andere provider een antwoord kunt vinden.
Sprint, de TopicStarter heeft - met roottoegang- weliswaar, het probleem opgelost.

Misschien dat dit bij jou ook van toepassing is. Let wel op, ik raad nergens aan je toestel te rooten. Je zou hem eens kunnen vragen
QWERTYlover
topicstarter
Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt voor je antwoord! Dat topic is inderdaad relevant, en dat ben ik ook eerder tegengekomen. De instructies daaruit heb ik inmiddels opgevolgd, maar dit lost mijn probleem helaas nog niet op. (Bij m'n vorige toestel, ook een Motorola, was deze aanpassing voldoende)

Ik heb nu het vermoeden dat het te maken heeft met het feit dat Vodafone NL de roaming partner van Verizon is (de Amerikaanse provider waar m'n telefoon vandaan komt), en er daarom geen gewone Vodafone NL SIM gebruikt kan worden. Waarom precies - dat weet ik niet. Misschien werkt het alleen met speciale Verizon Vodafone SIM kaartjes en niet met 'echte' Vodafone NL SIM kaartjes? Of misschien wordt er een speciale check actief wanneer er een Vodafone NL SIM kaartje in zit?

Na wat verder speurwerk denkt een lotgenoot nu dat dit bepaald wordt door MCC en MNC codes - een Vodafone SIM is 20404, mogelijk zou het wel werken als de SIM kaart zich identificeert met een andere code, zodat de Verizon 'check' hierop niet werkt. Dat zou ook kunnen verklaren waarom SIM kaartjes van andere providers wel werken.

Dus in plaats van dat ik baat heb bij het feit dat mijn provider samenwerkt met de provider die dit toestel levert, heb ik er juist last van 😞

(Het zou natuurlijk een stuk makkelijker zijn als Motorola deze QWERTY-toestellen gewoon unlocked in Nederland / Europa op de markt bracht, net als de Milestone een paar jaar geleden. Ik betaal er graag voor!)  
Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
Heb je trouwens dit verhaal al eens aan Motorola zelf voorgelegd en wat was hun reactie?
QWERTYlover
topicstarter
Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Vreemd genoeg was ik op dat idee nog niet gekomen, waarschijnlijk omdat de foutmelding aangaf dat ik contact op moest nemen met de ' wireless service provider'. Maar het lijkt er inderdaad op dat ze er bij Motorola of Verizon meer van kunnen weten. Ik ga het proberen!
 
Mocht er toch iets terugkomen van de technische dienst, dan hoor ik het graag. Ik zal m'n bevindingen hier posten voor die 1 of 2 andere mensen in NL met dit toestel en Vodafone 😛
QWERTYlover
topicstarter
Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Motorola helaas was niet behulpzaam, maar ik heb inmiddels wel ergens anders de oplossing ergens gelezen:
 
Via het office.vodafone.nl APN schijnt het wel te werken, maar daar heb ik geen toegang toe als prive-gebruiker.
 
Is het mogelijk mij toegang te geven tot dit APN, en zo ja, hoe kan ik dit aanvragen? Alvast bedankt!
DroidGuru

Gedreven Raadgever
  • 403Posts
  • 23Oplossingen
  • 44Likes
Ik zou even bellen met de Smartphone Crew. Ik weet dat deze APN gebruikt word bij zakelijke abonnementen en bij Mobiel Breedband.

Vraag even bij hun wat de mogelijkheden zijn.

Succes iig!
QWERTYlover
topicstarter
Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Het is wonder boven wonder gelukt hiermee! De dame bij de Smartphone Crew heeft me goed geholpen (het is niet standaard mogelijk voor een privé-abonnement om dit APN te gebruiken) en nu werkt mijn dataverbinding!
 
Moet zeggen dat ik zeer positief verrast ben hierdoor!
 
Als men zou zeggen "het is uw probleem, dan moet u maar geen buitenlands toestel kopen" had ik het ergens wel kunnen begrijpen. Dan was ik wel overgestapt natuurlijk, omdat ik toch die dataverbinding nodig heb.
 
Maar gelukkig werd ik gewoon netjes geholpen! Kudos voor Vodafone / de Smartphone Crew!
qwertybomb

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi qwertylover,
 
Ik heb de zelfde telefoon uit amerika gehaald omdat dit de enige telefoon is met een volwaardig toetsenbord. Ik was eigenlijk opslag verliefd, maar! ik kreeg de telefoon niet werkend. als ik er een microsim in doe dan zegt de telefoon: not supperted, helaas. ik moet erbij zeggen dat ik nu nog wel android 2.3 draai. kan het daaraan liggen? heb wel een vodafone prepay sim geprobeerd
 
Ik heb nu een nokia E7 met een Hi sim (met abbonement), maar ik ben bang als ik die verknip dan heb ik geen sim kaart meer.
 
Ik heb na de telefoon gekocht te hebben eigenlijk in het begin er een tijd mee gespeeld maar ik heb alleen via wifi verbinding kunnen maken. De update van 2.3 naar 4.04 zou hem dus global moeten maken. dus de simkaart van een andere maatschappij zou moeten werken, of zit er ook nog een simlock op?
 
ik kan namelijk heel weinig literatuur vinden over de telefoon, hoe hem werkend te krijgen in nederland.
 
Ik hoop dat je mij een beetje opweg kan helpen.
 
QWERTYlover
topicstarter
Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
De melding 'SIM card is not supported' kreeg ik ook, die is uiteindelijk weg te halen door wat apps van Verizon te deleten (of verplaatsen), maar verder maakt dit niks uit. Ook met deze melding heb ik een werkende telefoon / data verbinding gekregen!
 
Er zit geen SIM lock op, dus dat hoeft verder geen probleem te zijn. Het belangrijkst bij een Vodafone SIM is de oplossing die in dit topic besproken wordt: Zorg dat je het office APN kunt gebruiken, want het live.vodafone.com APN werkt niet - ik vermoed vanwege aanpassingen die Verizon ergens diep in het systeem gemaakt heeft, dus de schuld ligt niet bij Vodafone.
 
Ik snap wel dat je je SIM-kaart niet onbruikbaar wil maken voor oudere telefoons, maar gelukkig lost een SIM-kaart adapter dat op. Die krijg je meestal bij een SIM-kaart knipper en zijn anders los te krijgen of zelf uit een stuk plastic te knippen als je het geduld hebt 😄
baspeth

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoe is het precies opgelost?

heb namelijk precies hetzelfde probleem met mijn droid 4. Hartelijk bedankt
 
Bob
DroidGuru

Gedreven Raadgever
  • 403Posts
  • 23Oplossingen
  • 44Likes
Hi Bob,

Neem even contact met de Smartphone Crew op. Waarschijnlijk kan bij jou ook de APN aangepast worden.


baspeth

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ben zojuist bij Vodafone smartphone crew geweest. Hun is het niet gelukt, daarom vroeg ik me af wat je precies had gedaan om wel te laten werken?

overigens doet wel mijn vriendin der t-mobile simkaart het wel wanneer ik die in mijn telefoon doe.

als laatste info doet smsen het ook niet, kan wel gewoon bellen. wie kan me helpen?
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi Allemaal,

Ik wil hier even op inhaken:).

Het kan voorkomen dat de live apn niet goed werkt op diverse ''zeldzamere'' toestellen zoals de Motorola Droid4. Vaak wordt dit probleem veroorzaakt door het toestel. Het moet een gebruikersnaam en wachtwoord (vodafone, vodafone) meezenden om gebruik te kunnen maken van de live apn. Dit gebeurt dus niet.

In dit geval heeft het dus geen zin om de klantenservice te bellen, omdat het toevoegen van de APN geen zin heeft. Er lopen wat tests om te kijken of we dit probleem kunnen omzeilen, maar ik kan hier geen belofte aan vast knopen.


DroidGuru

Gedreven Raadgever
  • 403Posts
  • 23Oplossingen
  • 44Likes
Ik ben nou wat gemeen, dat weet ik.

Maar we hebben het over een tijdbestek van 2 maanden sinds de laatste post. In 2 maanden kan veel gebeuren. De eerste post was van juli 2012. Toen is het mogelijk geweest om een andere APN in te stellen. Wat er sinds april en nou is gebeurt is nergens vermeld.

EDIT 1: op 30-07-2012 is het opgelost door de Smartphone Crew ( Office APN toevoegen)
EDIT 2: op 06-04-2013 kan het ineens niet meer door de Smartphone Crew


Voortaan even nadenken en dan pas blaten Guru 😞 Ik bedenk me ineens dat het voor één user heeft gewerkt. Dit is geen gegeven feit dat het voor iedereen dan maar moet werken.

Sorry guys, ik ben te snel met reageren geweest!


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic