Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Overzicht netwerk Vodafone (2G, 3G, 4G)

Deze inhoud is verouderd en daarom gearchiveerd.

 

Lees meer

Met de uitfasering van 3G in februari 2020 is er het één en ander verandert op ons netwerk. In dit topic geven we kort een overzicht van onze huidige netwerkstatus.

 

4G
Sinds april 2015 heeft Vodafone landelijk dekkend 4G-netwerk. Dit is de “vierde generatie” van het mobiele internet. Het biedt razendsnel internet dat vergelijkbaar is met internet via de kabel en WiFi. De maximale pieksnelheid van LTE is 326 Mbps. Het 4G netwerk maakt gebruik van een combinatie van lage (800 Mhz) en hoge (1800 Mhz) frequenties. De lage frequenties hebben een groot bereik, hoge frequenties zorgen ervoor dat je ook op drukke locaties zoals festivals bereikbaar bent.

Om het 4G-netwerk optimaal te benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Aanvullende informatie over hierover lees je in dit topic.

 

3G

Ons 3G netwerk is sinds 4 februari 2020 uitgefaseerd. Dit om meer ruimte te maken op het netwerk voor het verbeteren van 4G en 4G+  en uiteindelijk de uitrol van 5G. 

2G
Is je toestel niet geschikt voor 4G? Dan schakelt deze automatisch terug naar 2G. Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren. 

Buitenland

Je kunt gebruik maken van 4G in het buitenland. Vodafone biedt 4G in meer landen dan andere providers. Met 158 landen hebben wij hét grootste 4G-netwerk ter wereld. Zo blij je bellen, sms'en en internetten met 4G-snelheden zoals in Nederland. Je abonnement geldt namelijk in de hele EU. Houd er wel rekening mee dat je soms in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst hebt. Hiervoor zijn we afhankelijk van buitenlandse providers.

Bekijk meer informatie over het gebruik van 4G in het buitenland op deze pagina.

Bellen via 4G/WiFi

Heb je op een bepaalde plek slecht bereik? Maak dan gebruik van bellen via WiFi/bellen via 4G. Met WiFi bellen kun je gebruik maken van WiFi om verbinding te maken wanneer er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is. Sommige klanten nog problemen met het bereik binnenshuis. Meestal ligt dit aan de gebruikte bouwmaterialen voor onze huizen en kantoren zoals verbeterde isolatie of dikke muren. Daarom introduceren we bellen via 4G en WiFi. 

Bekijk informatie over dit onderwerp én de juiste toestelinstellingen voor jouw telefoon in dit topic

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel ze gerust in een reactie!

168 Reacties 168
tom85

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik ben anderhalf jaar geleden verhuisd en heb thuis nauwelijks dekking (nooit 3G en matig GPRS). Mijn abonnement loopt bijna af en twijfel nu of ik moet overstappen. Is er ergens een overzicht te vinden wanneer en waar de dekking wordt uitgebreid en of er zelfs uberhaupt 4G dekking gaat komen bij mij in de buurt. KPN heeft namelijk nu al perfecte dekking bij ons in huis.

Groeten,
Tom
pyteranne

Liefhebber
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes
Als je hier kijkt:

https://www.vodafone.nl/4g/

Daar staat enige informatie over de 4G dekking
tom85

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Met dat plaatje lijkt het erop alsof heel Nederland straks 4G dekking heeft, maar ik zou het fijn vinden om te weten of dit in 2014 is of 2015 en wanneer ongeveer. Lijkt me redelijk relevant als je iets afsluit voor 2 jaar.
pyteranne

Liefhebber
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes
Wat je ook kan doen is op de dekkingskaart jou postcode invoeren. Je ziet hier dan de dekking in jouw regio. Misschien is er in de buurt al 4G, dan lijkt het me dat daar eerder het netwerk wordt uitgebreid dan dat ze op een geheel nieuwe plaats beginnen..
tom85

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Er is op dit moment niet eens 3G in de buurt. En volgens de kaart zou het 2014 of 2015 kunnen zijn. Het is volgens mij een eenvoudige vraag en als Vodafone er geen antwoord op kan geven, dan zal ik over moeten stappen.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo Tom, op dit moment is het nog niet mogelijk om dit voor precieze locaties na te kijken. We streven ernaar om in 2015 landelijke 4G dekking te bieden. Op Vodafone.nl/4G zie je welke gebieden in 2014 of 2015 4G dekking krijgen. Heb je overigens al eens nagedacht om de dekking op je thuislocatie te versterken met SignaalPlus? Kijk hiervoor eens op SignaalPlus.nl.
Mefke

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Vodafoner,lees Mods,

Ik vindt het zeer vreemd dat er nu in 2013 abonnementen worden "aangesmeerd" omdat je 4 G moet hebben want dat is de toekomst.
Nu blijkt de volledige uitrol pas 2015 klaar te zijn met als leukste bijkomstigheid dat je je foon moet degraderen.
Door een probleem dat als je foon op 4G staat deze steeds gaat zoeken naar een 4G netwerk blijkt het achteraf slimmer te zijn je foon op 3G in te stellen.
Kom op dat slaat nergens op dat is zoiets ; "Meneer U heeft net een Ferrari gekocht maar mag alleen tot de 3 de versnelling gebruiken.
Jullie moeten meer doorzichtigheid geven aan de mensen over de rol out en dat het ZEER beperkt aanwezig is het 4 G netwerk.
Dan heb ik nog iets dat er een soort restitutie moet komen voor zeer slecht netwerk ontvangst.
Want alles wordt gemonitord en kan dus ook de kwaliteitsmeting in de gaten gehouden worden.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Nou, het klopt dat 4G inderdaad in 2015 landelijk dekkend zal zijn, maar dat wil niet zeggen dat er nu niemand gebruik van kan maken toch? Als je op onze dekkingskaart kijkt zie je dat een groot deel van de randstad bv al dekking heeft. Dat zijn heel wat mensen die al kunnen genieten van 4G. Het zou ook zonde zijn om 4G pas aan te zetten in 2015 terwijl er nu al heel veel mensen gebruik van kunnen maken toch?
Daarnaast kost 4G niks extra's. Het zit standaard in onze RED abonnementen inbegrepen zonder meerkosten dus mijns inziens wordt er niemand iets "aangesmeerd".
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
-

ewoud

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goededag,

Ik heb sinds engie tijd een RED abonnement en gebruik dit in combinatie met de LG G2, een 4G enabled device. Helaas is het me tot op heden niet gelukt om de telefoon met 4G te gebruiken. het netwerk wordt over het algemeen weergegeven als HSPAP. In de 'klaar voor 4g' lijst staat bijvoorbeeld de LG G, de voorganger van deze telefoon. Ik vraag me af of er een manier is om de LG G2 succesvol in te stellen voor 4G, of dat deze simpelweg (nog) niet geauthoriseerd is. Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi!

En je bent wel in de regio van 4G? Het kan ook zo zijn dat de LG G2 niet ingesteld is voor het Vodafone netwerk in Nederland of van enige andere providers dat heeft te maken met de radiofrequentie. Het zou zomaar kunnen zijn dat er nog een update komt voor het 4G netwerk van Vodafone.

En kijk anders even bij de instellingen en daartussen weer ''Mobiele netwerken'' klik daarop dan zie je vanzelf de optie 4G/LTE.
iwanski

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Fijn net me abo laten wijzigen naar red plus alles erop en eraan is mijn samsung s3 niet geschikt voor g4
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi!

Inderdaad vervelend gelukkig heb je ook de optie om gewoon 3G te gebruiken. Er zijn twee soorten Galaxy SIII's te verkrijgen namelijk de:

* Galaxy SIII i9300 - 3G.
* Galaxy SIII i9305 - 4G/LTE.

Had je geen vergelijking gedaan met de toestellen of had je niet gekeken naar de 3G en de 4G versie?
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
iwanski schreef:
Fijn net me abo laten wijzigen naar red plus alles erop en eraan is mijn samsung s3 niet geschikt voor g4
Belangrijk detail: Waar en wanneer heb je je toestel gekocht? En om welke Samsung Galaxy S3 gaat het precies? Er zijn namelijk meerdere varianten.
sfschouten

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik heb recent een nieuwe telefoon die geschikt is voor 4G, dus ik keek een beetje rond of het mogelijk is om dit te krijgen. Tot mijn verassing stond op de website dat iedereen die zijn abonnement tussen 1 oktober 2012 en 31 maart 2013 heeft aangesloten in aanmerking komt om via blox 4G aan te zetten. Mijn abonnement is aangesloten op 21 october 2012 dus ik ben ingelogd op My Vodafone maar de 4G blox stond niet in het lijstje. Dus ben ik een chat gestart met een van de medewerkers, waar mij werd verteld dat mijn type abonnement niet in aanmerking komt. Daarna kwam ik deze forum post tegen, nu begrijp ik het niet meer. Ik heb een 2-jarig Sim Only Bel+Sms+Web Vaak abonnement en deze zou wel in aanmerking moeten komen.

Kom ik nou wel of niet in aanmerking?
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi sfschouten,

Ik kan je hier pas 100% uitsluitsel over geven als ik je gegevens voor me heb. Via het Forum is dit helaas niet mogelijk. Neem daarom even contact met ons op via onze Facebook of Twitter account. Hier kunnen we het voor je nagaan.
LinksRechts

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
Ik heb een vodafone red abonnement op een Glaxy S4 active. Het toestel is geschikt voor 4G, maar heb alleen nog maar 3G (postcode 1383). Wanneer wordt 4G beschikbaar voor mijn toestel?
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
@LinksRechts

Houd hiervoor even de dekkingskaart in de gaten op:

https://www.vodafone.nl/4g/
Gertjan

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wanneer krijg ik 4G op mijn galaxy mega, ik heb een red abonnement. woon in Heemskerk. Op mijn werk gebruiken mijn collega's die in een klein dorpje wonen 4G al,dus vind ik het raar dat wij het in Heemskerk nog niet hebben terwijl we er wel voor betalen. Graag zou ik snel een antwoord van jullie tegemoet zien.
groet, Gertjan
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Bericht samengevoegd met het correcte topic waarin over datagebruik gesproken kan worden.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic