Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Overzicht netwerk Vodafone (2G, 3G, 4G)

Deze inhoud is verouderd en daarom gearchiveerd.

 

Lees meer

Met de uitfasering van 3G in februari 2020 is er het één en ander verandert op ons netwerk. In dit topic geven we kort een overzicht van onze huidige netwerkstatus.

 

4G
Sinds april 2015 heeft Vodafone landelijk dekkend 4G-netwerk. Dit is de “vierde generatie” van het mobiele internet. Het biedt razendsnel internet dat vergelijkbaar is met internet via de kabel en WiFi. De maximale pieksnelheid van LTE is 326 Mbps. Het 4G netwerk maakt gebruik van een combinatie van lage (800 Mhz) en hoge (1800 Mhz) frequenties. De lage frequenties hebben een groot bereik, hoge frequenties zorgen ervoor dat je ook op drukke locaties zoals festivals bereikbaar bent.

Om het 4G-netwerk optimaal te benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Aanvullende informatie over hierover lees je in dit topic.

 

3G

Ons 3G netwerk is sinds 4 februari 2020 uitgefaseerd. Dit om meer ruimte te maken op het netwerk voor het verbeteren van 4G en 4G+  en uiteindelijk de uitrol van 5G. 

2G
Is je toestel niet geschikt voor 4G? Dan schakelt deze automatisch terug naar 2G. Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren. 

Buitenland

Je kunt gebruik maken van 4G in het buitenland. Vodafone biedt 4G in meer landen dan andere providers. Met 158 landen hebben wij hét grootste 4G-netwerk ter wereld. Zo blij je bellen, sms'en en internetten met 4G-snelheden zoals in Nederland. Je abonnement geldt namelijk in de hele EU. Houd er wel rekening mee dat je soms in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst hebt. Hiervoor zijn we afhankelijk van buitenlandse providers.

Bekijk meer informatie over het gebruik van 4G in het buitenland op deze pagina.

Bellen via 4G/WiFi

Heb je op een bepaalde plek slecht bereik? Maak dan gebruik van bellen via WiFi/bellen via 4G. Met WiFi bellen kun je gebruik maken van WiFi om verbinding te maken wanneer er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is. Sommige klanten nog problemen met het bereik binnenshuis. Meestal ligt dit aan de gebruikte bouwmaterialen voor onze huizen en kantoren zoals verbeterde isolatie of dikke muren. Daarom introduceren we bellen via 4G en WiFi. 

Bekijk informatie over dit onderwerp én de juiste toestelinstellingen voor jouw telefoon in dit topic

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel ze gerust in een reactie!

168 Reacties 168
basdewolf

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik woon in Utrecht waar als het goed is gewoon 4g moet zijn. Zit 4g standaard bij RED essential D of moet ik daar nog iets voor doen?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @basdewolf ,

Ik zie dat in Utrecht gewoon 4G beschikbaar is. In principe heb je dan gewoon 4G met je RED abonnement. Kun je nog even kijken bij: Instellingen > Mobiele netwerken > Kies voor de gene met LTE
basdewolf

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Daar staat hij op ja, maar toch alleen verbinding met "3g" of "H"
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @basdewolf

Hmm. wat vreemd. Als je het contract erbij pakt zie je dan iets over de 4G regel? En of dit in je abonnement zit?
Kijk even of je APN instellingen goed staan.
FrankThomas

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo daar,

Sinds 15 mei jongstleden verlengd met HTC One M8 (perfect toestel) + Red Essential en bijna nooit 4G dekking mogen ervaren...Niet alleen hier (8255) maar ook niet in 3812, 3831, 3741, 8251 etc. etc.

Kan liggen aan het feit dat mijn nieuwe abonnenment op 1 of 2 juni jongstleden is 'teruggedraaid' naar Iphone vaak 50 (zonder 4 G) omdat ik tot 2 x toe een overbodige simkaart (op advies van vodafone) aan de deur geweigerd heb bij de TNT postbode...

Tot nu toe dus geen 4G ondanks alle gedane beloftes om e.e.a. zo snel mogelijk in orde te maken...

Op 8251 sinds 4 juni helemaal geen bereik meer omdat de zendmast op een bouwvallig pand staat o.i.d. Geen oplossing op korte termijn...

Mijn grootste frustratie is dat er al sinds meer dan een week van alles beloofd wordt en er tot nu toe nog niets is waargemaakt...

Benieuwd of ik een uitzondering op de 'regels' ben...

Fijne dag allemaal,

Tom

basdewolf

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kan ik mijn contract ergens online vinden? APN instellingen staan gewoon goed
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
@basdewolf

Kijk even op My Vodafone, BloX en Voordeelbundels. Staat daar de 4G toevoeging bij? Zo niet, neem even contact op met de klantenservice dan kan het aangezet worden. De contactmogelijkheden vind je op de volgende pagina: Klantenservice

Dat geldt trouwens voor iedereen, 4G moet aanstaan in My Vodafone anders kun je het niet gebruiken.


basdewolf

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Arina,

Thanks, dat was het probleem inderdaad. Enig idee waarom 4G dan nog niet aan stond?
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Kan zijn dat hij bij het omzetten van je abonnement niet gepakt heeft waardoor hij niet aangesloten was. Komt soms voor. Fijn dat het nu opgelost is in ieder geval! Veel plezier ermee 🙂
mesritz

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
L.s.,

het is heel vreemd: afgelopen zaterdag was ik in Rijpwetering (mijn eigen postcode is 7226LH) en als ik daar mijn Wifi netwerk uitzette, had ik opeens 4G. Dat is mij nog niet eerder overkomen. Ik heb een iPhone 5 en het juiste (RED)abonnement. In geen enkele andere plaats waar volgens de Vodafone dekkingskaart 4G-dekking zou moeten zijn, heb ik ontvangst. In voorgaande berichten heb ik niet goed kunnen opmaken of dekking met de iPhone 5 een blijvend probleem is, of dat dit op korte termijn is opgelost?

Eduard
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @mesritz ,

Met de iPhone 5 zijn al gedeeltes van het land beschikbaar met 4G. Hiervoor moet je toestel wel op LTE ingesteld staan. Hiervoor is ook en speciaal vinkje gemaakt en sectie op de kaart om te zien waar de iPhone 5 wel ondersteund wordt kijk dus niet naar 4G maar 4G op iPhone 5.
mesritz

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank je wel, maar wat is LTE? Ik heb wel aangevinkt dat mijn telefoon gebruik moet maken van 4G. Bedoel je dat?

Eduard
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @mesritz ,

Ja LTE is eigenlijk hetzelfde alleen wordt LTE in het engels gebruikt. En 4G in Nederland bijvoorbeeld.
mesritz

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Die heb ik dus wel aan staan. Desondanks nauwelijks - alleen dus één keer in Rijpwetering - 4G ontvangst.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi mesritz, heb je ook rekening gehouden met de twee frequenties die gebruikt worden voor 4G? De meest gebruikte frequentie voor 4G in NL is de 800Mhz frequentie. Deze kan de iPhone 5 echter niet ontvangen, die ontvangt alleen de minder gebruikte 1800Mhz frequentie.
Die rollen we ook uit, maar op minder locaties.
De 5s kan beide frequenties ontvangen maar met de 5 zul je waarschijnlijk op minder locaties 4G ontvangen dan met de 5s of andere toestellen.
mesritz

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik vrees dat ik inmiddels alle - slechte - informatie heb ontvangen die er beschikbaar is. Vodafone gaat geen landelijk dekkend netwerk voor 4G aanleggen voor duizenden Nederlanders die een iPhone 5 (zonder typetoevoeging) hebben. In de Vodafone winkel is mij goed uitgelegd dat er alleen door middel van speciale antennes op locaties in de randstad, 4G ontvangst is op het Vodafone netwerk met een iPhone 5. Vodafone zal - zo heeft de medewerker mij verzekerd - géén 4G kunnen aanbieden in heel Nederland, zéker niet buiten de Randstad op enkele (studenten)steden na.
Dat betekent dat ik een RED abonnement heb met een databundel die ik NOOIT zal kunnen gebruiken in Nederland, omdat ik een iPhone 5 heb. Het is fijn dat ik nu niet meer vergeefs op zoek hoef naar informatie over het feit dat mijn telefoon slechts op één plaats in Nederland - Rijpwetering bij Schiphol - het zo gewenste 4G symbool laat zien. Jammer, ook de slechte informatie hierover. Ik heb inmiddels een aantal keren contact gehad met klantenservicemedewerkers en in dit forum meegediscussieerd. Niemand heeft durven of willen uitspreken dat ik het gewoon buiten de randstad kan vergeten met 4G. Ik hoop dat het nu voor iedereen helder is wat de medewerker van de Vodafonewinkel in Zutphen mij heeft meegedeeld. Er is geen man over boord, maar ik voel me eerlijk gezegd wel een beetje bekocht,
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Er gaat wel meer Vodafone 4G komen voor de iPhone 5 in Nederland, maar de dekking zal altijd minder goed blijven en dat heeft puur met het toestel te maken.

Ook wat kleinere plekken zoals Twello hebben iPhone 5-dekking. Verschilt alleen per plek of je het wel of niet hebt. De redenen die Vodafone heeft om het soms wel of niet toe te voegen zijn wel een soort raadsel trouwens.

Op de dekkingskaart kun je hier zien waar de dekking voor de iPhone 5 is (gewoon 4G = donkerblauw, 4G voor iPhone 5 = lichtblauw): https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml
mesritz

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Op de kaart heb ik inmiddels alle andere netwerken dan 4G voor iPhone 5 de vinkjes uitgezet en kom dan tot de verbazingwekkende ontdekking dat ik wél 4G zou hebben in een volstrekt landelijk gebiedje buiten het kleinste stadje van Nederland, Bronkhorst. Het stadje zelf, dat een grote toeristische trekpleister is, zou echter geen 4G hebben. Wie of wat beslist over de plekken waar de iPhone 5 wel 4G ontvangst heeft? Is het niet aan te geven dat juist in een toeristische omgeving als het stadje Bronkhorst ook grote behoefte is aan 4G voor de iPhone 5? Ik wil overigens nog een suggestie doen: is het niet mogelijk om de kaart ook om te kunnen zetten in sateliet, zodat exact is te zien waar 4G voor iPhone 5 beschikbaar is?
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi Mesritz,

Het plaatsen van antennes en bepaalde frequensties is een heel complex gebeure. Denk hierbij aan vergunningen, wetgeving, landlords, omwonenden en ga zo maar door. Daarnaast moet er ook daadwerkelijk plek zijn in de mast. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de antennes elkaars straling in de weg zitten. Op basis hiervan wordt dus gekeken waar we wat het beste kunnen plaatsen, of wat de mogelijkheden zijn. Aan de weergave van de dekkingskaart kan ik niets veranderen, maar je kunt deze feedback hier deponeren.
sluys777

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Maartje,

Komt Vodafone in de nabije toekomst ook met een ongelimiteerd 4G data abonnement?
Dat is ideaal om mijn trage(4mbit) vaste internet verbinding geheel te vervangen voor een 4G modem/router.
Nederland heeft nog veel "buitengebieden" met enkel internet via het vaste telefoonnetwerk.

Lijkt me een gat in de markt.

Gegroet, Eric van der Sluys
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic