Jaap V

Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Slechte kwaliteit bij bellen over WiFi

In sommige topics zag ik het al voorbij komen. Er is geen of slecht signaal op IJburg.
Omdat ik veel vanuit huis werk heeft mijn werkgever daarom een Huyawei P20 lite besteld met de mogelijkheid voor VoWiFi.
Ik heb thuis KPN glas en heb alle mogelijke testen al gedaan. Er is niets mis met mijn thuisnetwerk. Hemelsbreed 10 m van mijn router vandaan Zet zelfs de deur van meterkast open omdat ik hoop dat het iets uitmaakt. Not. Geen dikke muren of met blik (metal stud) er in.
Gesprekken komen maar half door stukken en vallen weg. Soms opeens ook goed. Ik weet door icoontje dat ik via WiFi bellen aangesloten ben. Hebben nog meer mensen dit? Topics die ik hierover vind zijn vaak jaar oud.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jaap V
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Tegen alle adviezen van mijn thuisnetwerkprovider KPN heb ik toch twee wifi versterkers gekocht en geplaatst.
Ik heb nu twee dagen proef gedraaid en het ziet er naar uit dat het goed is nu. Moet eerlijk zeggen dat ik dat eerder dacht en het dan later niet zo bleek te zijn. (ben echt geen pessimist!) Ook voorheen had ik volle wifi ontvangst. Misschien kan iemand het verklaren, maar het lijkt goed te zijn nu. Ik meld me wel weer als het anders blijkt te zijn. @ Edumos; Ik voel met je mee. Ik hoop dat het voor jou ook "slechts" een WiFi versterker blijkt te zijn.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes
Hoi Jaap V
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Is dit niet meer een vraag voor je thuis internet provider?
Aangezien wel je icoontje op je telefoon het doet, denk ik eerder dat het ligt aan je router, die van je provider, of die van jezelf. Heb je ook al eens gekeken bij andere mensen in huis als je Wifi bellen aan hebt staan? Je zou dat nog eens kunnen testen.

Zelf heb ik ook wel eens last dat ik niet via Wifi kan bellen, vooral bij mijn schoonouders. Die hebben de modem erg ver hangen en dan heeft het toestel er geen zin in en het bereik in het tehuis is zo dicht getimmerd (ze moeten het warm houden daar), dat het dus niet te doen is. Maar dat ligt dan niet aan mijn toestel en/of aan Vodafone maar aan het Wifi modem waar ik dan niet op kan aansluiten door het niet goed bereik hebben van Wifi. En dat is dan eigenlijk een vraag die je bij je thuis internet provider zou moeten stellen (of zelf een extra wifi versterker kopen).

Ik weet niet, maar daar lijkt het een beetje over te gaan.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Heb je bovenstaande test(en) uitgevoerd Jaap V ?
Jaap V
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Beste Energieboy en Sharon,

Dat heb ik nog niet gedaan. Was al een beetje bang voor deze reactie. Ik heb op mijn telefoon volle streepjes voor WiFi staan dus ik dacht niet dat het hier aan kon liggen.
Als ik telefoneer heb ik geen muur tussen mij en de router. Ik woon in een appartement in Amsterdam.
Ik heb glas en heb, ook voor deze discussie, al meer Mb/s genomen omdat het daar ook aan kon liggen.
Alles doet het verder goed. Al mijn internet gaat via WiFi en ik heb nooit ergens last van. Het vervelende is dat KPN naar jullie wijst en jullie weer naar KPN. voelt beetje als impasse.
Maar goed.... ik sta overal voor open. Ga zorgen voor versterkers. Duurt even. Deze dus nog niet afsluiten dus he!

Groet Jaap
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Het is inderdaad bekend dat de ontvangst in IJburg helaas niet optimaal is. Zie ook dit topic: https://forum.vodafone.nl/archief-2019-93/ijburg-complete-geen-vodafone-bereik-299445. Je zou dus ook alsnog een officiële klacht hierover kunnen indienen. Echter, ben ik natuurlijk wel benieuwd wat een versterker zal doen. Ik laat het topic openstaan tot nader bericht van jou Jaap V 🙂
edumos

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Jaap V, Sharon
Ik ervaar ook matige tot slechte geluidskwaliteit bij het bellen over het mobiele netwerk met zowel de optie om te bellen over WIFI aan of uit.
De spraak kwaliteit via voip toepassingen zoals WhatsApp en Facetime audio is daarentegen uitstekend (vanaf exact dezelfde locatie in huis). Daaruit kan ik concluderen dat het niet aan mijn WIFI ligt. Ik gebruik overigens een WIFI AP (Ubiquity) met een betere ontvangstgevoeligheid dan de standaard WIFI in de modem/routers die de provider levert.
Waarom is de spraakkwaliteit met bellen over WIFI dan zo slecht t.o.v. andere voip toepassingen?

Groet,
Eduard
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dat is apart edumos! Zodra ik namelijk bel over Wifi, heb ik een perfecte verbinding. Bij mij is dan ook de spraakkwaliteit uitstekend. Facetime kan ik niet checken omdat ik een Android toestel heb. Whatsapp bellen is afhankelijk van de locatie (zonder wifi).
Jaap V
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Tegen alle adviezen van mijn thuisnetwerkprovider KPN heb ik toch twee wifi versterkers gekocht en geplaatst.
Ik heb nu twee dagen proef gedraaid en het ziet er naar uit dat het goed is nu. Moet eerlijk zeggen dat ik dat eerder dacht en het dan later niet zo bleek te zijn. (ben echt geen pessimist!) Ook voorheen had ik volle wifi ontvangst. Misschien kan iemand het verklaren, maar het lijkt goed te zijn nu. Ik meld me wel weer als het anders blijkt te zijn. @ Edumos; Ik voel met je mee. Ik hoop dat het voor jou ook "slechts" een WiFi versterker blijkt te zijn.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes
Dat klinkt in ieder geval al een stukje hoopvoller.
Goed dat je deze info hier nog hebt geplaatst en ik hoop dat het nu wel goed blijft gaan.
Mocht je nog vragen hebben dan kan je die altijd plaatsen.

Fijn weekend in ieder geval.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Super om te horen dat dit de oplossing bij jou is geweest Jaap V
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

Voor nu topic gesloten. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic