cryptoknight

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Waterdichtgarantie xperia Z

Vandaag heb ik mijn xperia z mogen ontvangen, waar ik erg blij mee ben.
Echter vraag ik mij af;
 
Als ik bij mijn vrienden mijn waterdichte telefoon net als op tv wil showen, en hij blijkt toch niet waterdicht. Hoe zit het dan met de garantie hierop?
Normaliter is vochtschade namelijk uitgesloten van garantie, hoe is dat met dit toestel geregeld?
 
Vind het namelijk toch een beetje eng  😉
25 Reacties 25
jjeroentjje

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dit is niet compleet waar.
 
Mocht er vocht in het toestel komen, maar niet via een van de klepjes,
zal het vocht in het toestel zich hoe dan ook door het hele toestel
versprijden, en het zal dus ook  bij de indicators komen.
 
Op dit moment ben ik zelf er erg druk mee bezig, ik heb door een productie
fout water in mijn toestel gekregen via het sd kaart klepje (deze werd roze)
en een dag later waren alle indicators roze. 
 
Ik ben benieuwd hoe ver ik hiermee ga komen, aangezien sony mij vertelt heeft 
dat het niet onder garantie valt, ondanks ze ermee adverteren dat het toestel 1 meter
onder water kan voor een half uur lang.
 
Als ik meer weet laat ik het nog weten.
experia

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
heb precies hetzelfde gehad letterlijk alle klepjes goed dicht gehad ik  check het heel nauwkeurig na en dan doe ik mijn telefoon onderwater ik zag vocht bij mijn camera lens voor en achter alle indicatoren waren niet rood nadat ik me telefoon in de zon had gelegd vorige week waren alle indicatoren rood geworden en ging het niet meer aan
aub geen rectie met klepjes waren niet goed gesloten ik ben ook een mens en kan heus ook wel goed checken
teleurgesteld in de xperia z
experia

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
klopt helemaal mee eens is precies bij mij ook gebeurd
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hi experia, welkom op het forum. Je reageert op een ouder topic, dus of er sprake is van een structureel probleem of enkele gevallen waar het toestel niet helemaal in orde is, dat weet ik niet. We hebben in dit topic sinds 30-7 geen andere meldingen gekregen.

Maar ik ben ook wel nieuwsgierig eigenlijk. jjeroentjje (als je nog op het forum bent 😉 ) heb je nog reactie van Sony gekregen? En waarom viel het defect niet binnen de garantie? Omdat de waterdichtheid niet gegarandeerd wordt, of omdat het bewijs een probleem is? Kan me bij beiden iets voorstellen namelijk.
RemiN

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Volgens de specificatie van Sony is het toestel stof en waterdicht in de klasse IP 57. Dat wil dus zeggen dat het toestel niet volledig stofdicht is (de 5) en na onderdompeling van het toestel op een diepte van 1m (diepte van belang ivm druk) voor een half uur lang nog gewoon moet functioneren (de 7).
 
Knappe jongens van Sony om dit op een toestel te plakken. Ga maar eens bewijzen dat de klant onzorguldig met zijn spullen omgegaan is, en ja, mocht je binnen de eerste 6 maanden al problemen krijgen met de garantie, dan is het aan Sony om redenen aan te dragen waarom je toestel niet normaal gebruikt is. Uitspraken op basis van vochtindicatoren lijken mij vanwege de IP klassering niet relevant.
 
Ben wel benieuwd naar de reactie van Sony en zou het op prijs stellen als je deze nog kan delen Jeroen. Mede ook omdat Samsung met de S4 Active (IP 67) een zelfde geintje uithaalt. Heb eens gelezen dat er bij dit toestel plannen waren om bij waterschade eenmalig een nieuw toestel uit te leveren. Geen idee of dit ook daadwerkelijk gedaan wordt.
 
Ik geloof best in de waterbestendigheid van de telefoons (mits alle klepjes gesloten), maar het garantieplan lijkt niet helemaal waterdicht.
 
edit: toegevoegd tijdsduur die het toestel onder water moet kunnen overleven
ocorten

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas pindakaas, maar de Xperia Z heeft een constructieprobleem (geen productieprobleem).

Het blijkt dat bij heel veel toestellen de achterkant los laat en hij totaal niet meer waterdicht is.

Bij intensief gebruik van het toestel wordt hij snel warm van binnen. De lijmlaag wordt daardoor zacht.
Veertjes van de NFC controller drukken binnen in tegen de achterkant en die drukt dan het glas los van het toestel. Dit is vaak te zien aan de achterzijde aan de linkerboven kant. Die komt dan lichtelijk omhoog zetten.

Internet staat er vol mee:
http://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z-ZL-ZR/SONY-please-fix-all-faulty-back-glass-plates-backs-coming-loose/td-p/346370

Ook mijn Xperia Z heeft een losse linker bovenkant en zijn alle detectie vlakken roze gekleurd.
Ik gebruikte mijn Xperia Z op de fiets in een houder op het stuur. En ben inderdaad een aantal malen door de regen gefietst. Toestel is nu terug voor reparatie. Ben benieuwd.

Sony verkoopt dit toestel met deze specificaties: De Xperia Z is stofbestendig en waterdicht conform de aanduidingen IP55 en IP57. Als alle poorten en de behuizing goed afgesloten zijn, (i) is de telefoon beschermd tegen waterstralen bij lage druk van alle mogelijke richtingen in overeenstemming met IP 55 en/of (ii) kan de telefoon tot 30 minuten op 1 meter diepte in zoetwater ondergedompeld worden in overeenstemming met IP 57. De telefoon is niet ontworpen om te drijven of om onder water bruikbaar te zijn buiten de normenclassificatie IP55 of IP57 en kan niet aan vloeibare chemicaliën worden blootgesteld. Als de telefoon of batterij tekenen van vloeistof vertonen, vervalt de garantie.

Met die laatste zin proberen ze zich in te dekken. Maar het blijkt dus dat de tekenen van vloeistof zich ook openbaren wanneer de klepjes goed gesloten zijn gebleven en het toestel binnen de normen gebruikt is.


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic