Menu Toggle

Welkom op de Vodafone Community

Buitenland

In de EU net zo mobiel als thuis - Veelgestelde vragen

Moderator
 

Roam Like at Home.jpg

Sinds 1 juni 2017 kunnen alle Vodafone-klanten gebruik maken van hun eigen nationale bundel zonder dat hiervoor extra kosten worden berekend. Dit principe heet 'Roam Like at Home'. In dit topic vind je meer informatie over de roaming regulering en de Fair Use Policy (FUP).

Roam Like at Home (Roaming regulering)
Wat houdt Roam Like at Home in?
Je bundels voor bellen sms'en en data zijn sinds 1 juni geldig in de EU. Het Nederlandse tarief is nu dan ook het tarief voor in de EU. Je bent dus op de Spaanse stranden net zo mobiel als thuis in Nederland.

Voor wie geldt de roaming regulering?
De roaming regulering geldt voor al onze klanten. Er is echter een verschil tussen abonnementen en prepaid wat betreft de landen die onder Roam Like at Home vallen. Zie hieronder.

In welke landen geldt de roaming regulering?*
EU-landen.png

*De volgende landen zijn niet inbegrepen voor prepaid-gebruikers, wel zijn de tarieven hiervoor verlaagd: Turkije, Albanië, Monaco, Andorra, Faeröer, San Marino, Man (Isle of Man), Jersey, Guernsey. Klik hier voor meer informatie.

Moet ik iets activeren hiervoor?
Om gebruik te maken van de roaming regulering hoef je niets te doen. Dit is automatisch ingesteld. Wel dien je 'data roaming' aan te zetten op je toestel indien je in het buitenland gebruik wilt maken van het internet. Klik hiervoor in je toestel op de app 'Instellingen', daarna op 'Verbindingen' en uiteindelijk op 'Mobiele netwerken'. De specifieke instellingen voor jouw toestel kun je hier vinden.

Welk netwerk moet ik selecteren hiervoor?
Om je ook in het buitenland een zo goed mogelijk netwerk te bieden, kun je het beste je netwerkinstellingen op automatisch zetten. Klik hier voor de specifieke instellingen van jouw toestel.

Is de 3 maanden onbeperkt data ook in de EU geldig?
Ja, met een max. van 10 GB per maand. Daarna maak je gebruik van je reguliere databundel.

Ik heb dubbele data, kan ik deze ook in de EU gebruiken?
Ja, uitgezonderd een aantal nieuwe Red abonnementen (vanaf 10 juli 2017). Zie voor meer informatie deze pagina.

Kan ik door de nieuwe roaming regulering ook bellen en sms'en vanuit Nederland naar het buitenland?
Bellen vanuit Nederland valt niet onder de regulering. Hiervoor gelden de reguliere tarieven van je abonnement. In het tarievenoverzicht vind je de precieze tarieven voor jou abonnement.

Alles-in-1 op Reis
De Alles-in-1 op Reis BloX en de Alles-in-1 op Reis XL BloX kun je sinds 1 juni 2017 niet meer aansluiten. Voor de landen Japan, Nieuw-Zeeland en Australië blijven deze BloX nog wel geldig na 1 juni.
De Alles-in-1 Wereld (XL) BloX vervangt de Alles-in-1 op Reis BloX. Deze BloX is geschikt voor gebruik buiten de EU-landen. Let op: hierop zijn een aantal uitzonderingen van toepassing.

Internet Op Reis Wereld
De Internet Op Reis Wereld BloX kan niet meer aangesloten worden per 1 juni 2017 omdat we de nieuwe Alles-in-1 Wereld (XL) BloX aanbieden.

De Internet Op Reis Wereld BloX blijft aan staan totdat:

  • Je deze zelf uitzet
  • Je de nieuwe Alles-in-1 (XL) Wereld BloX activeert

Wil je alsnog de Internet Op Reis Wereld BloX? Dan kun je die aansluiten via sms of de klantenservice.
Let op: de Alles-in-1 Wereld BloX en Internet Op Reis Wereld BloX kunnen nooit tegelijk aan staan

BloX Beperkt Internet
De BloX Beperkt Internet werkt alleen in Nederland en niet in de EU. Als je je bundel hebt verbruikt en beperkt internet aan hebt staan, dan gebruik je buiten je bundel data. Om dit te voorkomen kun je een extra EU BloX aansluiten.

Geen zorgen over hoge kosten
Je geeft je vakantiebudget toch liever uit aan leuke dingen dan aan een hoge telefoonrekening? Daarom staat het limiet voor datagebruik in het buitenland standaard op € 60,50. Zo voorkom je onverwachts hoge kosten.

Als je voor € 60,50 aan data hebt verbruikt in het buitenland, dan kun je niet meer verder internetten. Je kunt deze grens wel zelf aanpassen via de My Vodafone app.

Internet werkt niet!
Controleer of data-roaming is ingeschakeld en of je de juiste APN-instellingen hebt ingesteld. De standaard APN is live.vodafone.com. Er ook (zakelijke) abonnementen die een andere APN gebruiken zoals office.vodafone.nl. De specifieke instellingen voor jouw toestel kun je hier vinden. Indien dat niet helpt kun je het beste onze Network Check raadplegen of contact met onze klantenservice opnemen.

Fair Use Policy (FUP)
Voorwaarden voor redelijk gebruik
De Fair Use Policy (FUP) van Vodafone is gebaseerd op de Europese roaming verordening en heeft als doel om onredelijk gebruik in het buitenland te voorkomen. 'Roam-like-at-Home' is niet bedoeld voor onredelijk gebruik in het buitenland. Daarom heeft de Europese Commissie voorzorgsmaatregelen opgesteld waarmee mobiele operators onredelijk gebruik in het buitenland kunnen voorkomen. Vodafone kan onredelijk gebruik signaleren op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) verbruik. De Fair Use Policy (voorwaarden voor redelijk gebruik) maakt deel uit van onze dienstvoorwaarden

Voor welke abonnementen geldt de FUP?
De FUP geldt voor al onze abonnementen, zowel voor consumenten als zakelijk.

  • Uitzondering: RED Pro, One Mobile, One Business afgesloten voor 1 juni 2017
  • Uitzondering: RED en Black, afgesloten of verlengd tussen 21 november 2016 en 1 juni 2017

Is dit beleid wettelijk bepaald voor alle providers of is dit iets dat VF zelf heeft bedacht?
Dit beleid is niet door Vodafone zelf bedacht en geldt voor alle providers in Nederland en de EU. Alle providers passen deze FUP toe.

Contract & voorwaarden
De Roaming Regulatie is ons opgelegd door de EU Roaming Verordening. Onderdeel van deze verordening is de FUP om providers te beschermen tegen misbruik en fraude. Als gevolg hiervan mogen we de FUP voor alle nieuwe en bestaande klanten wijzigen, zonder dat het een opzegrecht creëert. Klanten waarvan EU roaming al onderdeel van het abonnement was hadden voorheen ook al een FUP, de huidige FUP is echter veranderd qua richtlijnen en zodoende committeren wij ons aan de nieuwe FUP voorschriften, voor alle abonnementen. Daarnaast hebben er geen negatieve wijzigingen plaatsgevonden voor de tarieven. De FUP-toepassing is geen tarief of tariefwijziging.

Geldt het alleen voor internet?
Nee, de FUP geldt voor bellen, sms'en en internetten.

Waarom wordt de FUP toegepast?
De FUP is in het leven geroepen om roamingmisbruik tegen te gaan.

Wanneer  wordt de FUP niet toegepast?
Bij redelijk gebruik passen we geen FUP toe. Er is sprake van redelijk gebruik van het abonnement als men over de meest recente 4 maanden:
- méér verblijft in de lidstaat (Nederland) waar het abonnement is aangeschaft 
of
- méér verbruik vertoont in de lidstaat (Nederland) waar het abonnement is aangeschaft

Wanneer wordt de FUP wel toegepast en wat is onredelijk gebruik?
Als je in een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland én meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland, is er sprake van onredelijk verbruik.

Extra info: Elke dag dat contact wordt gemaakt met een Nederlands netwerk, geldt niet als een ‘roamingdag’, en telt dus niet als verblijf of verbruik in het buitenland. Indien je bijvoorbeeld elke dag op en neer rijdt tussen Nederland en Duitsland zal de FUP niet van toepassing zijn.

Wat gebeurt er bij onredelijk verbruik?
Als er sprake is van onredelijk verbruik, sturen wij je een bericht met het verzoek om je (roaming) gedrag aan te passen en krijg je de kans om een stabiele link met Nederland aan te tonen. Als je gedrag na 14 dagen niet aantoonbaar is veranderd, of je kunt geen stabiele link met Nederland aantonen, heeft Vodafone het recht om een toeslag in rekening te brengen vanaf dat moment.

Extra info:
De toeslagen in de EU bij onredelijk verbruik:
€ 0,04 (€ 0,0387) per minuut
€ 0,01 (€ 0,0121) per sms
€ 0,01 (€ 0,0121) per MB

Duurzame band
Redelijk verbruik is onderdeel van een duurzame band, dus als het verbruik wordt aangepast is de duurzame band hersteld. Nadat je een waarschuwing over het verbruik hebt ontvangen heb je 2 weken de tijd om het verbruik aan te passen en/of aan te tonen dat er wel een stabiele link met Nederland is.

Een duurzame band kun je ook aantonen door documenten te overleggen die bewijzen dat je een duurzame band met Nederland hebt. Denk aan: verblijfsdocumenten, schoolinschrijving, bewijs van betaling lokale belasting, werkgeversverklaring etc. Aan de hand van deze gegevens wordt bekeken of er extra kosten in rekening worden gebracht bij toekomstig gebruik.

Grenswerkers worden beschermd
Elke dag dat contact wordt gemaakt met een Nederlands netwerk, geldt niet als een ‘roamingdag’, en telt dus niet als verblijf of verbruik in het buitenland. Indien je dus elke dag op en neer rijdt tussen bijvoorbeeld Nederland en Duitsland zal de FUP niet van toepassing zijn.

Klik hier voor de actuele dienstvoorwaarden en wat de toeslagen zijn voor onredelijk gebruik.

http://voda.fo/ne/2bwfu 

Groetjes,
Sietske

Moderator

Meer weergeven
31 ANTWOORDEN
Ik ben nieuw!

Belachelijk. Toen ik mijn abonnement 4 maanden geleden afsloot, was er nog niets bekend over een FUP. Deze FUP wordt ook niet benoemd in de 'kleine lettertjes', zoals Vodafone deze betuttelend noemt. 

Ik heb bewust Red Super afgesloten zodat ik genoeg data heb voor gebruik in NL en Europa. Ik zit voor mijn werk 50 procent van de tijd in het buitenland en zal daar een groot deel van mijn data verbruiken. Geen enkel probleem volgens de algemene voorwaarden.

Alleen wordt er nu 1 dag van te voren door Vodafone een restrictie opgelegd. Dit zou de klant op z'n minst de mogelijkheid moeten geven het contract kosteloos te ontbinden, daar Vodafone eenzijdig de voorwaarden wijzigt.

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Dit is vrij duidelijk voor de vakantieganger. Maar wat nu voor diegene die veel in het buitenland zijn vanwege werk en daarom een Red super abonnement hebben?

 

Voor mijn werk ben ik altijd iets meer dan de helft van de maand in het buitenland. Dat is geen probleem met mijn huidige bundel die Nederland en Eu dekt. 

 

Echter nu op de avond voor een nieuwe policy ingaat komen jullie met deze info.

 

Wat heeft dit nu tot gevolg? Is mijn 12GB verandert in een 7GB Nederland plus 5GB buitenland? In dat geval ben ik weg natuurlijk. En met mij mijn collega's, maar ik denk ook alle andere internationale werkers.

 

Vreemde actie voor een provider die zelf in (vrijwel) elk Europees land zit. Jullie hadden altijd de beste buitenland deals, maar als dit is zoals het staat opgeschreven, is dit een pijnlijke misser van jullie.

 

Met vriendelijke groet,

H. Schaap

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Wij hebben Red Super afgesloten zonder deze regels?

 

Moet ik me nu zorgen maken?

 

De weekenden ben ik thuis. Gemiddeld kom ik door de weeks 1x in Nederland. Deze dag zou dan niet als buitenland dag gerekend worden als ik bovenstaande goed lees. Ook de maandag niet, dan vertrekken we vanuit Nederland. (dan valt het nog wel mee misschien)

 

[quote]

Over de grens
Een dag waarop je in Nederland ons netwerk gebruikt, maar ook op een buitenlands netwerk zit omdat je dichtbij de grens woont of in het buitenland werkt, rekenen we niet mee.

[/quote]

 

Maar in Nederland verbruik ik bar weinig data. Thuis heb ik alleen EDGE, daarmee kan ik nog niet eens een whatsapp versturen.

 

Hopelijk is het weer een storm in een glas water...

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Hallo,

Voor mij geldt hetzelfde Speciaal Red Super genomen om 12 GB in het buitenland te hebben.

Ik ga overwinteren in Spanje dus in die tijd meer in Spanje als in NL. Bovendien in NL veel wifi en in Spanje niet dus mijn gebruik in Spanje is veel hoger.

Mijn vraag is echter of ik met dit abonnement wel toekom aan eventuele extra roamingskosten. Ik heb immers al een abonnement voor buitenland voor 12 GB.

Het nieuwe 'Roam-like-at-Home' is voor mij helemaal niet van toepassing want dat had ik al en ik betaal er ook voor.

Dus graag ontvang ik een antwoord op deze vraag.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet

Frank Hanssen

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Ik volg. Ben woonachtig in Ierland en in maart een Vodafone Red abonnement aangegaan (zelfs overgestapt van andere provider), omdat ik dan in het buitenland onbeperkt gratis zou kunnen bellen naar NL en 5 gb internet zou kunnen gebruiken. Nu worden er ineens - zonder duidelijke vooraankondiging - (en dit komt vast niet uit de lucht vallen!) extra kosten berekend. Vodafone zou wat mij betreft klanten de mogelijkheid moeten bieden hun abonnement voortijdig te beeindigen, óf de contractduur van 2 jaar terug te brengen naar 1 jaar, zodat mensen die dit abonnement onder andere voorwaarden zijn aangegaan, iets ander kunnen zoeken. 

 

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Nog even een aanvulling

 

Hallo,
Gisteren (14 juni 2017) kreeg ik de sms over de fair use policy
Ik heb een  Red Super met 12 GB in het buitenland.

Er staat nu: Als je in een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland én meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland, is er sprake van onredelijk verbruik.

Mijn vraag is echter of ik met dit abonnement wel toekom aan eventuele extra roamingskosten. Ik heb immers al een abonnement voor buitenland voor 12 GB.
Het nieuwe 'Roam-like-at-Home' is voor mij helemaal niet van toepassing want dat had ik al en ik betaal er ook voor.

Ik belde een mederwerker en die vertelde mij dat de fair use policy al veel langer in de algemene voorwaarden was opgenomen dus dat deze sms alleen een extra informatie betreft.
Ik kan in deze voorwaarden alleen lezen: De fair use policy bepaalt dat het onbeperkte gebruik redelijk dient te zijn en dat misbruik niet is toegestaan

Dus dat geldt voor onbeperkt gebruik. Ik heb 12 gb dus niet onbeperkt. Dus in die algemene voorwaarden is deze FUP niet voor mij van toepassing wat betreft het data gebruik.

Mijn vraag is nu dus: Klopt het dat de FUP eerst niet voor mij van toepassing was mbt data en nu wel? En zo ja, bij welk gebruik buiten NL gaan de extra kosten in?

Ik hoor het graag
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet
Frank

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Nou lekker dan. Ik ben dus eigenlijk misleid. Ik ben internationaal chauffeur en had een abonnement bij KPN. Toen deze afliep kon ok hem verlengen met onbeperkt bellen in de EU. Hier zat echter wel een voorwaarde aan vast dat je maximaal drie maanden per jaar daar gebruik van mocht maken, dus voor mij geen optie. Na wat andere providers nagevraagd te hebben, die helaas allemaal hetzelfde hadden als KPN kwam ik na twee jaar afwezigheid terug bij Vodafone. Ik heb toen expliciet uitgelegd dat ik internationaal chauffeur was en gevraagd of Vodafone ook zulke voorwaarde had als KPN. Er werd mij toen heel duidelijk verteld dat Vodafone díe voorwaarde niet had en ik in de EU dezelfde rechten en plichten had als in NL, dus ZONDER restricties. Het abonnement heb ik dus bij Vodafone afgesloten. Dit is nu drie maanden geleden, en je kan mij niet wijs maken dat Vodafone dat toen niet wist. Kortom ben ik misleid en met mij denk ok vele anderen.

Meer weergeven
Ik ben nieuw!
Ik vind het schandalig dat ze nu weer met zoiets op de proppen komen, nu ben je nog niet zeker van je gebruik en kan je alsnog een rekening ontvangen waar je vanuit ging dat dit eindelijk verleden tijd was pfff zeg!
Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Vind ik ook ze breken je contract open, helemaal mee eens!

Meer weergeven
Moderator

Hallo allemaal,

Om jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden hebben we een Q&A opgesteld:

- Voor welke abonnementen geldt de FUP?
De FUP geldt voor al onze abonnementen, zowel voor consumenten als zakelijk.

- Is dit beleid wettelijk bepaald voor alle providers of is dit iets dat VF zelf heeft bedacht?
Dit beleid is niet door Vodafone zelf bedacht en geldt voor alle providers in Nederland en de EU. Alle providers passen deze FUP toe.

- Contract & voorwaarden
De Roaming Regulatie is ons opgelegd door de EU Roaming Verordening. Onderdeel van deze verordening is de FUP om providers te beschermen tegen misbruik en fraude. Als gevolg hiervan mogen we de FUP voor alle nieuwe en bestaande klanten wijzigen, zonder dat het een opzegrecht creëert. Klanten waarvan EU roaming al onderdeel van het abonnement was hadden voorheen ook al een FUP, de huidige FUP is echter veranderd qua richtlijnen en zodoende committeren wij ons aan de nieuwe FUP voorschriften, voor alle abonnementen. Daarnaast hebben er geen negatieve wijzigingen plaatsgevonden voor de tarieven. De FUP-toepassing is geen tarief of tariefwijziging.

- Geldt het alleen voor internet?
Nee, de FUP geldt voor bellen, sms'en en internetten.

- Waarom wordt de FUP toegepast?
De FUP is in het leven geroepen om roamingmisbruik tegen te gaan.

- Wanneer  wordt de FUP niet toegepast?
Bij redelijk gebruik passen we geen FUP toe. Er is sprake van redelijk gebruik van het abonnement als men over de meest recente 4 maanden:
- méér verblijft in de lidstaat (Nederland) waar het abonnement is aangeschaft 
of
- méér verbruik vertoont in de lidstaat (Nederland) waar het abonnement is aangeschaft

- Wanneer wordt de FUP wel toegepast en wat is onredelijk gebruik?
Als je in een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland én meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland, is er sprake van onredelijk verbruik.

Extra info: Elke dag dat contact wordt gemaakt met een Nederlands netwerk, geldt niet als een ‘roamingdag’, en telt dus niet als verblijf of verbruik in het buitenland. Indien je bijvoorbeeld elke dag op en neer rijdt tussen Nederland en Duitsland zal de FUP niet van toepassing zijn.

- Wat gebeurt er bij onredelijk verbruik?
Als er sprake is van onredelijk verbruik, sturen wij je een bericht met het verzoek om je (roaming) gedrag aan te passen en krijg je de kans om een stabiele link met Nederland aan te tonen. Als je gedrag na 14 dagen niet aantoonbaar is veranderd, of je kunt geen stabiele link met Nederland aantonen, heeft Vodafone het recht om een toeslag in rekening te brengen vanaf dat moment.

Extra info:
De toeslagen in de EU bij onredelijk verbruik:
€ 0,04 (€ 0,0387) per minuut
€ 0,01 (€ 0,0121) per sms
€ 0,01 (€ 0,0121) per MB

- Duurzame band:
Redelijk verbruik is onderdeel van een duurzame band, dus als het verbruik wordt aangepast is de duurzame band hersteld. Nadat je een waarschuwing over het verbruik hebt ontvangen heb je 2 weken de tijd om het verbruik aan te passen en/of aan te tonen dat er wel een stabiele link met Nederland is.

Een duurzame band kun je ook aantonen door documenten te overleggen die bewijzen dat je een duurzame band met Nederland hebt. Denk aan: verblijfsdocumenten, schoolinschrijving, bewijs van betaling lokale belasting, werkgeversverklaring etc. Aan de hand van deze gegevens wordt bekeken of er extra kosten in rekening worden gebracht bij toekomstig gebruik.

- Grenswerkers worden beschermd
Elke dag dat contact wordt gemaakt met een Nederlands netwerk, geldt niet als een ‘roamingdag’, en telt dus niet als verblijf of verbruik in het buitenland. Indien je dus elke dag op en neer rijdt tussen bijvoorbeeld Nederland en Duitsland zal de FUP niet van toepassing zijn.

Klik hier voor de actuele dienstvoorwaarden en wat de toeslagen zijn voor onredelijk gebruik.
Wil je meer informatie over de nieuwe roaming regulering? Klik dan hier.

 

Groet - Kind regards,

Serkan
Moderator


Social Media Services - Forum NL


'Als je een timmerman bent, en je maakt een prachtige commode, dan ga je niet een plaat triplex aan de achterkant gebruiken, zelfs als het tegen een muur staat en niemand het ziet. Je weet dat het er is, dus gebruik je een mooi stuk hout voor de achterkant. Omdat je 's nachts lekker wilt slapen. De esthetiek, de kwaliteit moet overal doorgevoerd worden.' (Steve Jobs, 1 februari 1985.)

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Dat zijn duidelijke antwoorden. In 4 maanden 2 maanden in Nederland en ook nog meer data verbruiken.

 

Maar waarom? Jullie hebben dus doelbewust een tijd abonnementen verkocht zonder beperkingen. Nu zijn er blijkbaar regels in jullie voordeel en worden die opgevoerd als verplicht. Jullie verschuilen je dus (lafjes) achter regels die 6 maanden geleden blijkbaar niet bestonden.  Dit is een ernstig stukje misleiding!

 

Maargoed nu de grote oplossing die jullie aanbieden. Je moet aantonen dat je een stabiele link met Nederland heb. Nou ik heb hier een huis, bankrekening, auto, betaal hier belasting en ben hier om de 16 dagen. Dat lijkt mij een vrij stabiele link!

 

Oh en terugkomend op alle concurrenten doen hetzelfde; zie onderstaande link. Kortgezegd, KPN laat mensen niet langer dan 4 maanden het land uit, jullie eisen dat we in elke 4 maanden er 2 in Nederland zijn (tenzij een stabiele link) en T-Mobile laat ons periodes van 4 maanden los. Zie onderstaande link. 

 

https://www.google.nl/amp/s/www.droidapp.nl/nieuws/vodafone-t-mobile-kpn-fair-use-policy-roaming-eu/...

 

Jullie hebben jarenlang hoog opgegeven van jullie EU bundels, want daar zagen jullie veel vraag naar bij jullie klanten en internationale werkers in bijzonder. Als ik naar bovenstaand verhaal kijk, is T-Mobile toch een stuk beter. Niet alleen qua bundels, netwerk maar nu ook met de FUP.

 

Graag zie ik nog wel een verduidelijking van jullie stabiele link tegemoet. Want liever heb ik niet al het gedoe dat er van komt om te moeten overstappen omdat een bedrijf liegt, bedriegt en zich zielig achter EU regels verbergt.

 

Met vriendelijke groet,

H. Schaap

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Duidelijk geval van regels tijdesn de wedstrijd veranderen!

 

Ik mocht mijn 12GB altijd al in de hele EU gebruiken. Het kan nu toch niet zo zijn dat, om misbruik te voorkomen, ik dit niet meer mag. Ik neem aan dat de regel bedacht is voor abonnementen die na de vrije roaming in de EU, meer mogen dan voorheen. Dat hierbij op deze extra mogelijkheden een beperking komt kan ik me nog enigzins voorstellen.

Voor onze Red abonnementen is er geen sprake dat wij meer kunnen of mogen, daarom is deze regel juis een inperking van onze mogelijkheden en geen beperking op de verruiming.

Lijkt me niet de bedoeling van deze EU regel. Dus Vodafone, niet toepassen op abonnementen die geen ruimere mogelijkheden hebben gekregen door de vrije roaming!

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Hi,Vodafone is not following the EU rules.

I complained yesterday and was referred to this EU Commission information page, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/faq/frequently-asked-questions-roam-home. In there it says as follows:

"Question 9: I already have an advantageous roaming tariff plan which I have specifically chosen. Can I keep it after 15 June 2017?

Answer:  Yes. Your operator will contact you ahead of 15 June 2017 and ask you if you want to keep your specific roaming tariff. If you confirm, you will keep it. If you reply negatively or do not reply, you will be switched automatically to the new roam like at home rules."

 

Clearly, the Red Super is exactly such an "advantageous roaming tariff plan", meaning that Vodafone is not entitled to force you to go to the new system but has to ask  you if you want to change to the new Roam like at home rules or keep your existing plan. Vodafone did not do that.I advise you to complain formally to Vodafone and demand that Vodafone follow the EU rules by letting you keep (as you are entitled to) your Red Super subscription unchanged (that is, without any Fair Usage Policy charges.

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

interesting. I'm curious how vodafone can explain this violation of EU rules.

They didn't ask me what I want too. 

In the voorwaarden of november 21, 2016, they say nothing about fup.

see: link

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Bij mijn klacht op facebook, hebben ze mij doorverwezen naar het klachten formulier van vodafone. Ik adviseer iedereen om hier ook een klacht in te dienen en het resultaat in dit topic te vermelden.

 

On my complaint on facebook, they directed me to the complaints page, which I just submitted.

I suggest everybody makes their complaint there and post the results in this topic.

 

https://www.vodafone.nl/klacht/?cmpid=100136

 

 

Ik ben nieuw!

Ik heb het onderstaande bericht van T-Mobile gekregen, nadat ik een klacht had ingediend. Ik hoef me in elk geval geen zorgen meer te maken, aangezien ik niet langer dan 2 a 3 weken in het buitenland zal zijn.

 

Wat houd deze FUP precies in?

Je maakt je zorgen over de verhouding van je gebruik tussen Nederland en het buitenland. Ik merk dat je zelfs overtuigd bent dat dit een schending zou zijn van de overeenkomst die je met ons hebt afgesloten! Gelukkig veranderd er voor jou minder dan je misschien denkt.

 

Het belangrijkste gedeelte van de FUP is onze check op het verschil in gebruik in Nederland en het buitenland. Je geeft aan dat dit sowieso hoger zal zijn in het buitenland, omdat je in Nederland grotendeels met wifi netwerken verbonden bent. Terecht dat je hier een vraag over stelt! Het is echter belangrijk dat we niet alleen op de hoeveelheid van het gebruik checken, maar ook op de termijn waarmee je überhaupt met een Nederlands of buitenlands netwerk verbonden bent.

 

Wat houd dat concreet in? Je gaat alleen over de FUP heen als je 1. Gedurende een periode van 4 maanden vaker aaneengesloten met een buitenlands netwerk bent verbonden dan met een Nederlands netwerk en 2. daarnaast ook meer gebruikt op een buitenlands netwerk dan op het Nederlandse. Voldoe je alleen aan voorwaarde 2? Dan hoef je je dus nergens zorgen om te maken!

 

Wil je meer informatie lezen over onze FUP of graag nog een bevestiging lezen van deze informatie? Kijk dan op deze pagina .

Meer weergeven
Moderator

marbak74 schreef:

Ik heb het onderstaande bericht van T-Mobile gekregen, nadat ik een klacht had ingediend. Ik hoef me in elk geval geen zorgen meer te maken, aangezien ik niet langer dan 2 a 3 weken in het buitenland zal zijn. ... ...

 


Hi @marbak74,

Voor zover ik het lees komt deze verklaring toch ook zo goed als overeen met onze regels. Als je het merendeel in NL bent of verbruikt, is er namelijk niets aan de hand.

Groet - Kind regards,

Serkan
Moderator


Social Media Services - Forum NL


'Als je een timmerman bent, en je maakt een prachtige commode, dan ga je niet een plaat triplex aan de achterkant gebruiken, zelfs als het tegen een muur staat en niemand het ziet. Je weet dat het er is, dus gebruik je een mooi stuk hout voor de achterkant. Omdat je 's nachts lekker wilt slapen. De esthetiek, de kwaliteit moet overal doorgevoerd worden.' (Steve Jobs, 1 februari 1985.)

Meer weergeven
Moderator

Hi all,

Naar aanleiding van bovenstaande vragen en opmerkingen hieronder aanvullende uitleg:

Duurzame band
Redelijk verbruik is onderdeel van een duurzame band, dus als het verbruik wordt aangepast is de duurzame band hersteld. Nadat je een waarschuwing over het verbruik hebt ontvangen heb je 2 weken de tijd om het verbruik aan te passen en/of aan te tonen dat er wel een stabiele link met Nederland is.

Een duurzame band kun je ook aantonen door documenten te overleggen die bewijzen dat je een duurzame band met Nederland hebt. Denk aan: verblijfsdocumenten, schoolinschrijving, bewijs van betaling lokale belasting, werkgeversverklaring etc. Aan de hand van deze gegevens wordt bekeken of er extra kosten in rekening worden gebracht bij toekomstig gebruik.

Grenswerkers worden beschermd
Elke dag dat contact wordt gemaakt met een Nederlands netwerk, geldt niet als een ‘roamingdag’, en telt dus niet als verblijf of verbruik in het buitenland. Indien je dus elke dag op en neer rijdt tussen bijvoorbeeld Nederland en Duitsland zal de FUP niet van toepassing zijn.

Contract & voorwaarden
De Roaming Regulatie is ons opgelegd door de EU Roaming Verordening. Onderdeel van deze verordening is de FUP om providers te beschermen tegen misbruik en fraude. Als gevolg hiervan mogen we de FUP voor alle nieuwe en bestaande klanten wijzigen, zonder dat het een opzegrecht creëert. Klanten waarvan EU roaming al onderdeel van het abonnement was hadden voorheen ook al een FUP, de huidige FUP is echter veranderd qua richtlijnen en zodoende committeren wij ons aan de nieuwe FUP voorschriften, voor alle abonnementen. Daarnaast hebben er geen negatieve wijzigingen plaatsgevonden voor de tarieven. De FUP-toepassing is geen tarief of tariefwijziging.

Groet - Kind regards,

Serkan
Moderator


Social Media Services - Forum NL


'Als je een timmerman bent, en je maakt een prachtige commode, dan ga je niet een plaat triplex aan de achterkant gebruiken, zelfs als het tegen een muur staat en niemand het ziet. Je weet dat het er is, dus gebruik je een mooi stuk hout voor de achterkant. Omdat je 's nachts lekker wilt slapen. De esthetiek, de kwaliteit moet overal doorgevoerd worden.' (Steve Jobs, 1 februari 1985.)

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Jullie beantwoorden geen vragen, maar copy, pasten heel de tijd het zelfde stukje tekst.

Meer weergeven