Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes

Bellen over WiFi en 4G [VoLTE - VoWiFi]

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Daarvoor hebben wij nu een oplossing: Bellen via 4G en WiFi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar. Lees in dit topic alle informatie hierover. 
 

4377i3E03042844E720C6.png

Algemene informatie 


Wat is WiFi en 4G bellen?
Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen gebruik je WiFi om verbinding te maken als er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Alle particuliere en klein zakelijk abonnees met een geschikt toestel kunnen Bellen via 4G/Bellen via WiFi gebruiken. Dit geldt inmiddels ook voor veel grootzakelijke klanten. Vanaf begin februari 2020 is One Net wel geschikt voor bellen via 4G/Bellen via WiFi. Dit geldt overigens voor zowel One Net Express als One Net Enterprise.

Wat heb ik nodig om Bellen over WiFi te gebruiken?
Je hebt een 4G geschikt abonnement nodig (particulier of klein zakelijk) én je beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate. Als je nog geen 4G toestel hebt, kun je met Vodafone Next een nieuw toestel aanvragen. 

Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek berekenen we op dezelfde manier als Bellen via 2G/3G.

Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan 

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is. 

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
 

VoLTE en Roaming

 

In de toekomst gaan enkele operators in het buitenland zowel 2G als 3G uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan landen als Korea, Amerika, Mexico en Canada (oa). In die landen wordt Bellen via 4G (VoLTE) dan de enige manier om bellen of gebeld te worden. Vodafone werkt er hard aan om 4G bellen in het buitenland mogelijk te maken. Wil je bereikbaar blijven voor het thuisfront? Schakel dan alvast Bellen via 4G aan in je toestel. Zodra 4G bellen in het buitenland mogelijk is, kan je daar direct gebruik van maken. Tot die tijd biedt 4G bellen je thuis ook al een betere verbinding en signaal binnenshuis. 

 

Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G en 3G uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten. 

In dat geval raden we je aan om je datalimiet in My Vodafone te verhogen. Of koop een extra databundel om te blijven bellen, appen en sms’en via het 4G netwerk in dat desbetreffende land.

 

In landen waar 2G en 3G wel nog actief is, kan je wel blijven bellen en sms’en als je databundel op is. In Nederland blijft 2G voorlopig sowieso beschikbaar tot eind 2024. 

 

Eén minuut bellen via het mobiele netwerk wordt altijd afgerekend als één minuut bellen, ongeacht of je belt via 2G, 3G, 4G of 5G. Dus niet in MB’s. Dit zie je ook zo terug op je factuur en in My Vodafone bij je verbruik. 

IMS Services
 

Noodnummers bellen
Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.

Ik krijg een melding van IMS Service over noodoproepen
Het kan zijn dat de IMS melding in beeld komt. In de IMS melding zie je het volgende staan: "noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking ".
Als Bellen over WiFi in je telefoon aan staat, krijg je deze melding. Vodafone is verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je geen noodoproepen kunt plaatsen als je Bellen via WiFi gebruikt. Deze melding ontvang je ook wanneer je de functie Bellen over WiFi in je toestel hebt aanstaan, én je telefoon maakt verbinding met een WiFi-netwerk.
 

Ik wil de IMS Service melding uitzetten
Enkel de gebruiker van het toestel kan deze melding uitschakelen. Vodafone kan dit niet voor jou doen omdat het een toestelinstelling is. Uiteraard is dit wel op eigen risico en is Vodafone niet aansprakelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.


Update 01-12-2020:

Het kan zijn dat het niet meer mogelijk is om deze melding uit te schakelen is. Dit is software en toestelafhankelijk. 
 

Gebruik je een iPhone? Dan wordt deze melding niet actief gepusht. Mocht je toch op een of andere manier hinder ervan ondervinden? Dan dien je de volledige functie Bellen via WiFi in je telefoon uit te schakelen. Ga hiervoor naar de Instellingen -> Mobiel netwerk -> Bellen via WiFi. Houd er verder rekening mee bij een iPhone dat wanneer je het alarmnummer belt, het gesprek via het mobiele netwerk wordt geleid: indien beschikbaar! Gaat de call via WiFi, dan wordt de locatievoorziening van je toestel gebruikt, ook als je dit uitgeschakeld hebt. Wij raden aan bij noodgevallen gewoon je mobiele netwerk te gebruiken. 

Androidgebruikers kunnen zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi uit te zetten.

  1. Hiervoor ga je naar het zoekscherm van je telefoon.
  2. Veeg vanaf het beginscherm van onder naar boven. 
  3. Vervolgens typ je in het zoekveld “IMS service” en klik je op het resultaat. Dan opent er een pop-up. 
  4. Klik op Meldingen. Hierdoor opent er een nieuw scherm. 
  5. Klik dan op imsicon_channel_0. Deze zal greyed out zijn, maar je kunt er gewoon op klikken. 
  6. Hier zet je de Melding op Stil. De optie om bij het Vergrendelscherm de inhoud te verbergen zet je aan. En tot slot zet je de optie Niet storen uit.


Toestelinstellingen voor VoLTE


Je toestel instellen voor WiFi bellen
Voor het bellen via 4G hoef je verder niets te veranderen. Je telefoon instellen voor Bellen via WiFi doe je zo: 

Android
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi: Aan
4. Daarna kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor: Voorkeur mobiele netwerk.

Een andere optie is: 
1. Ga naar je beginscherm
2. Veeg van bovenaan naar beneden. Hierdoor komt er een menu naar beneden geschoven 
3 Veeg van rechts naar links
4 Zet bellen via WiFi aan.

ff3d1c4b-d4a8-4467-b499-c7372674b036.png


Vodafone Smart Ultra 7

1. Ga naar Call+
2. Klik rechts op opties (3 bolletjes)
3. Ga naar Instellingen
4. Ga naar Oproepinstellingen
5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan
6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld

c2cef19c-f9cc-4b23-99ef-d63ebbdf691c.png


iPhone

Vanaf 29-03-2018 staat Wifi bellen standaard aan op Apple toestellen met iOS 11.3 of hoger. Hierdoor hoef je dus geen instellingen meer aan te passen en maak je direct gebruik van Bellen via WiFi. Een uitzondering hierop is de iPhone 5s/c. Deze ondersteunt namelijk géén 4G waardoor we geen overdracht kunnen doen van het WiFi naar het mobiele netwerk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een verbroken verbinding. Uiteraard kun je als gebruiker hier wel handmatig voor kiezen, om in specifieke gevallen je indoor dekking alsnog te verbeteren.

Op deze manier schakel je de iPhone handmatig in voor Bellen via WiFi: 

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en zorg dat 'Bellen via wifi' ingeschakeld is.
  • Start de iPhone opnieuw op.
  • Maak verbinding met een ander wifinetwerk. ...
  • Schakel 'Bellen via wifi' uit en weer in.

Het instellen van Bellen over 4G voor Apple:

  • Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data.
  • Klik op 'Schakel 4G in'
  • Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'
  • Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.
     

Het instellen van Bellen over 4G voor Android:

  • Ga naar instellingen > Verbindingen > mobiele netwerken > Bellen via 4G
  • Zet de schakelaar aan.

[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van Bellen via 4G en Wifi. De PDF-bijlage in dit bericht is nu ook bijgewerkt met deze informatie. 
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt. Deze herken je aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).
 

Bellen via WiFi lukt niet.. 
 

Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?
Omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen.

Mijn firewall blokkeert bellen via WiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Ik ben in het buitenland, waarom werkt het niet?
Vanuit het buitenland ondersteunen we Bellen via 4G en/of WiFi nog niet. Je gesprek verloopt daarom automatisch via 2G of 3G.

Mijn router/modem maakt gebruik van een buitenlandse alternatieve DNS, levert dat problemen op?
Er wordt een controle uitgevoerd op het source IP. Je moet dus een Nederlands IP-adres hebben om Bellen via WiFi te gebruiken.

Het lukt niet om Bellen via 4G en/of WiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?
Inmiddels zou je met prepaid ook gebruik moeten kunnen maken van deze dienst. Mits je hiervoor het geschikte toestel hebt, uiteraard. 
 

Deel jouw ervaringen! 
 

Heb je vragen over WiFi- en/of 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?

Stel je vraag en open je eigen topic. Voor specifieke technische problemen waar de Community ook geen antwoord op heeft, bel je met 1201. Vraag dan naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom Bellen via WiFi? Volg dan dit topic. Zodra er een update is, plaatsen we deze hier. Wil je direct een melding krijgen als er nieuws is? Abonneer je dan op dit topic door rechtsboven bij "Opties" op "Abonneren" te klikken. Je ontvangt dan een e-mail als er een update is. Ben je nog geen lid van onze Community? Maak dan eerst een account aan

www.vodafone.nl/act/c/VoLTE-topic

648 Reacties
Casey111

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het blijft frustrerend dat Vodafone voor sommige toestellen wel en voor andere niet het bellen over WiFi toestaat of ondersteunt... Bij ons thuis lukt bellen alleen als je op de bovenverdieping met je telefoon tegen het raam gaat staan! Maar de Huawei P10lite van mijn vrouw werkt flitsend met VoiWiFi, op mijn Oneplus heb ik de optie ook aangezet maar werkt het niet!
Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes
Casey111 Je bent niet de enige, heb al een mail gestuurd naar Vodafone omdat het hier met Bellen via Wifi en 4G ook niet werkt en onze Samsung toestellen ook niet bereikbaar zijn. Is gewoon frustrerend dat je via een modem en Eurodocis niet iets kan gefixt worden. Maar als je in een goed geïsoleerd huis woont, dan wordt je ook gestraft.
HJE

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Thomas12 Steven Wanneer kan je met Google Pixel 3 wifi-bellen bij Vodafone? Dank alvast.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik heb de vraag even doorgespeeld naar mijn collega's HJE
Zodra ik een terugkoppeling krijg over de Google Pixel toestellen, laat ik dit weten.
Stazzz

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn Nokia 7plus heeft geen optie 4g bellen, wel bellen via wifi. Is 4g bellen er weer uit gehaald?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
HJE op dit moment is er niks bekend over de Pixel toestellen en of deze functie ook uitgerold wordt.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Stazzz bellen over 4G zou beschikbaar moeten zijn. Kun je de optie helemaal niet meer terug vinden?
Stazzz

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee, de optie is verdwenen , alleen bellen via wifi is beschikbaar.
Zit me net af te vragen of het niet aan android 9 kan liggen. Ik heb het toestel met android 8.1 gekregen en later geüpdate
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Heb je de mogelijkheid om het toestel eens terug te zetten naar de vorige variant van software? Zodra hij een nieuwe update heeft, kun je hem opnieuw erop zetten.
langestefan

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste allemaal,

Ik ben bezig met de toepassing van VoLTE in embedded systemen. Nu zijn er een aantal modems welke ik bekijk en VoLTE ondersteunen. Dit zijn voornamelijk modems van fabrikanten die voor de IoT markt ontwikkelen, het gaat hier dus niet om mobiele telefoons.

Modems die ik momenteel bekijk zijn:

uBlox LARA-R2 series (CAT-1);
uBlox TOBY-R2 series (CAT-1);
uBlox SARA-R4 series (CAT-M1);
SIMCOM 7000 series (CAT-M1);

Nu is mijn vraag, worden deze modems ondersteund in combinatie met VoLTE? Het zou helemaal mooi zijn als de combinatie VoLTE en CAT-M1 ondersteund wordt. Dit biedt namelijk significante voordelen tov CAT-1, vooral in prijs en stroomverbruik.

Ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen of mij in de goede richting kan wijzen.

Met vriendelijke groet,

Stefan
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi langestefan

Welkom op de Community van Vodafone.

Hele duidelijke vraag die je stelt, alleen wij hebben geen inzicht of deze modems dit ondersteunen.

Dit is omdat wij ze natuurlijk ook niet aanbieden, Het beste kun je deze vraag stellen bij de fabrikant.
Wij hebben helaas alleen inzicht in mobiele telefoons hiervoor.
Stazzz

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven wrote:
Heb je de mogelijkheid om het toestel eens terug te zetten naar de vorige variant van software? Zodra hij een nieuwe update heeft, kun je hem opnieuw erop zetten.

Heb ik geprobeerd, maar dan krijg ik de melding downgrade not allowed. Inmiddels was er weer een nieuwe update van Nokia maar heb nog steeds geen 4g bellen.
Elstrein

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Tja ik heb de nieuwe oneplus 6T en die ondersteunt vowifi wat ik thuis ook nodig heb. Wanneer wordt deze telefoon ook toegevoegd?

Mvgr

Reinout
Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes
Ik hoop dat ik echt 1 deze dagen gemaild wordt door Vodafone, hier ben ik niet meer bereikbaar en komen telefoontjes echt slecht binnen, moet mijn telefoon bij een raamkozijn neerleggen om bereikbaar te blijven, en dat mag echt niet.

k heb gelezen dat dit verholpen kan worden door MiFi aan te sluiten, dan zie ik dit graag als tegemoet koming
N.N.

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Nadat mijn Motorola G5 by Lenovo is opgewaardeerd van Android 7.0 naar 8.1 zie ik in de rubriek betaalde Wi-Fi-netwerken behalve mijn standaard wifi-netwerken ook staan:
VodafoneWiFi.
Als ik daar op klik heb ik de keus uit de volgende mogelijkheden:
Automatisch
Betaald
Niet betaald
Wat kan ik hier (niet) mee?
appie4362

Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Steven

Ik heb zelf een Samsung S8 en heb deze bij de Vodafone winkel gekocht.Ik wacht al een hele tijd op de mogelijkheid om gebruik te maken van Bellen via wifi of VOLTE. Ik heb de optie nog steeds niet beschikbaar op mijn telefoon. Ook niet na de update van November. Ik ben zelf na de Vodafone winkel gegaan en hun geven aan dat ze het niet weten. Mijn collega`s die ook een S8 hebben kunnen dit wel. Kunt u mij helpen? Dank Alvast
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dat is apart @N.N
Bellen over Wi-Fi en 4G kost je alleen belminuten. Er zouden geen extra kosten voor berekend mogen worden, tenzij je natuurlijk buiten de bundel gaat. Heb je de opties al eens uitgeprobeerd? Mij zegt het namelijk verder niks.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Heb je een branded toestel of een unbrandend toestel appie4362 ?
Het staat los van de beveiligingsupdates. Welke software variant heb je erop staan? En is het toestel bij ons gekocht of ergens anders?
appie4362

Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Steven

Ik heb de s8 bij de Vodafone winkel in Apeldoorn gekocht. Ik heb een brandend toestel denk ik .ik het de csc code gecheckt en volgens mij is hij brandend. Ik heb de Android 8.0.0 op me telefoon. Zie foto bijlage. Ik heb de telefoon ook al terug gezet naar de fabrieksinstellingen maar dat helpt ook niet. Nog steeds niet de keuze om bellen via wifi of 4g aan te zetten?
Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes
Hoi appie4362
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Ik heb deze info al eens gevonden op de Community, misschien kan je hier iets mee.
Waarschijnlijk zal dit ook het antwoord zijn van Steven.

Heb je een branded of een unbranded toestel?
Bij een unbranded toestel gaat de update via de fabrikant.

Heb je een branded toestel dan gaat dit op de volgende manier. Google rolt de beveiligingsupdates uit en verstuurt deze naar de fabrikant. De fabrikant pas hem aan met de schil die zij hebben. Vervolgens wordt deze doorgestuurd naar de provider. De provider (in dit geval ons) passen hem aan en testen hem, zodat het werkt met onze apps en software. Vervolgens wordt deze terug gestuurd naar de fabrikant zodat deze hem alsnog kan uitrollen.
Hier gaat dan ook even overheen. Op dit moment zijn ze nog bezig met het testen van deze software en duurt het nog even voordat deze eraan komt. Hier is (nog) geen datum over bekend.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes
Gekke vraag misschien voor N.N. (en misschien ook gelijk de vraag aan Steven)

4 Maanden geleden schreef je dit:
Ik heb binnen de Google play store met als zoekargument 'Vodafone' een App gevonden genaamd Wifi calling waarmee ik kan wifi-bellen via het Vodafone-netwerk met een toestel dat nog niet op de Vodafone-lijst staat.
De App behoudt zich het recht voor dat het (nog) niet op ieder toestel werkt en gewoon een kwestie van proberen is.
Bij mijn Motorola Moto G5 werkt het in ieder geval wel.

Zou het niet zo kunnen zijn dat dit programma er voor zorgt dat je deze vragen krijgt?
Of is het inmiddels al zo dat de Motorola G5 z'n eigen VodafoneWifi heeft?

Denk alleen even hardop mee, als jullie het niet erg vinden 🙂
Wat Steven zegt, het kost je alleen belminuten als je belt met 4G over Wifi, geen andere kosten. Daarom is het zo gek dat je daarvoor kan kiezen. Of de telefoon is zo up-to-date dat je ook kunt aangeven dat als je geen belminuten meer hebt dat je dan toch door kunt bellen?
N.N.

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Energieboy en Steven
Ik heb de door jou (Energieboy) genoemde app reeds lang geleden verwijderd omdat ik het toch niet vertrouwde.
De VodafoneWiFi staat in de rubriek 'Netwetwerk en internet' subrubriek 'gegevensgebruik' subrubriek 'netwerkbeperkingen' subrubriek 'betaalde netwerken' tussen de ander wifi-netwerken zoals o.a. het (betaalde) wifi netwerk van mijn huidige internetprovider.
Als ik bijvoorbeeld op de SSID van VodafoneWiFi of de SSID van AlbertHeijn of de SSID van mijn huidige provider kan ik dus kiezen tussen auto, betaald of niet betaald, alle SSID's staan trouwens standaard op automatisch.
Ik zie echter de SSID van VodafoneWiFi niet in de lijst van beschikbare SSID's staan.
Mijn GSM is blijkbaar al wel geschikt voor VoWifi van Vodafone en nog niet op de lijst van geschikte toestellen geplaatst.
Als toelichting wordt op het scherm het volgende vermeld, ik citeer:
Betaalde netwerken worden behandeld als mobiel wanneer er beperkingen gelden voor achtergrondgegevens. Apps kunnen waarschuwingen geven voordat deze netwerken worden gebruikt voor grote downloads
appie4362

Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey Energieboy Steven

Ja dat had ik al begrepen via een medewerker van de Vodafone winkel. Alleen begrijp ik niet waarom mijn vrienden en collega`s die ook een S8 hebben en deze ook bij Vodafone gekocht hebben al wel maanden over deze optie beschikken in hun telefoon om te kunnen bellen via Wifi en VOLTE. Wij hebben de zelfde software. Dan moet ik er tog ook over kunnen beschikken?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
N.N. Dit klinkt mij meer als een waarschuwing dat ze je erop willen wijzen dat mocht je buiten de bundel gaan er kosten in rekening gebracht kunnen worden.
Kun je voor mij de optie eens op automatisch zetten en dan uittesten?
Ik hoor graag van je wat de uitkomst is en of het klopt wat ik zeg.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
appie4362 Kun je eens controleren of er een software update klaar staat? Wat je ook mag proberen is eens een back up maken van je toestel en eens terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Vervolgens ga je de software updates doen en dan pas de back up terug zetten.
Bellen over Wi-fi zou je terug moeten vinden bij de instellingen van je Wi-fi en dan geavanceerd.
appie4362

Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey Steven
Dit heb ik al 2x geprobeerd en nog heb ik geen optie om te bellen over wifi of VoLTE. Ik heb net gecheckt of er een nieuwe update is maar hij geeft aan dat het toestel up to date is. De laatste update heb ik 2 weken geleden ontvangen. Dat is de November update. Wat kan ik nog meer doen?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dit zijn de enige stappen die je kunt proberen.
De beveiligingsupdates staan hier los van. Het gaat echt om de software updates. In dit geval zit er niks anders op dan te wachten op een nieuwe update. Al vind ik het vreemd dat hij niet beschikbaar is voor jouw toestel. Dit omdat ik hier ook een s8+ heb liggen waarop het wel werkt.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Marc- weet jij nog een oplossing voor appie4362 ?
N.N.

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Steven wrote:
N.N. Dit klinkt mij meer als een waarschuwing dat ze je erop willen wijzen dat mocht je buiten de bundel gaan er kosten in rekening gebracht kunnen worden.
Kun je voor mij de optie eens op automatisch zetten en dan uittesten?
Ik hoor graag van je wat de uitkomst is en of het klopt wat ik zeg.

Hallo Steven ,
de SSID's in de voornoemde rubriek staan standaard op 'automatisch', echter VodafoneWiFi komt niet in de beschikbare lijst met SSID's voor.
Bovenstaande reeds in mijn vorige reactie vermeld.
Maar doe verder geen moeite (meer) voor me, ik vind het prima zo.
langestefan

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven wrote:
Wij hebben helaas alleen inzicht in mobiele telefoons hiervoor.


Hoi Steven

Bedankt voor je reactie. Heb je misschien voor mij een contact adres van de afdeling Internet of Things die ik hierover zou kunnen contacteren?

Met vriendelijke groet,

Stefan
appie4362

Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey Steven

Er zijn meerdere mensen met een S8 van Vodafone met het probleem bellen via wifi. Hun toestel bevat deze optie ook niet. Een persoon zij dit :

Er is contact met de provider geweest, waar het op neer komt is, dat enkele toestellen in de serie Samsung Galaxy S8 voorzien zijn van een bepaald besturingssoftware, welke “bellen over wifi” niet ondersteunt. Onze automatisering en Vodafone gaan nu zoeken naar een oplossing.

Weet jij hier meer van? Of een van je collega's? Dit komt van het forum van Samsung Community.
appie4362

Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven

https://eu.community.samsung.com/t5/Mobiele-Producten/Geen-wifi-bellen-op-s8/m-p/758461#M27108
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
appie4362 heb je het toevallig al getest door je simkaart eens te wisselen met collega's waarbij het wel werkt? Dan weet je of het aan je toestel ligt of niet. Mocht het aan het toestel liggen dan kun je een back-up maken en de fabrieksinstellingen terugzetten. Blijkt uit de test dat het aan de simkaart ligt dan kun je eens contact opnemen met onze klantenservice, mogelijk is dan verder onderzoek mogelijk.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[Update 23-12-2018] Bellen over WiFi en 4G met de Asus ROG Phone
Gebruikers met een Asus ROG Phone kunnen nu na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van zowel bellen via 4G als via WiFi. De pdf bijlage in het eerste bericht van dit topic is daarop bijgewerkt.
appie4362

Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey Marc-

Ik heb al een andere simkaart van een collega er in gedaan, maar daar ligt het niet aan. Nog steeds niet de optie bellen via wifi of VoLTE. Ik heb ook al 2x mijn telefoon terug gezet naar de fabrieksinstellingen. Dat heeft ook niet geholpen. Wat kan ik nog meer doen?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
appie4362 wrote:
Hey Marc-

Ik heb al een andere simkaart van een collega er in gedaan, maar daar ligt het niet aan. Nog steeds niet de optie bellen via wifi of VoLTE. Ik heb ook al 2x mijn telefoon terug gezet naar de fabrieksinstellingen. Dat heeft ook niet geholpen. Wat kan ik nog meer doen?


Met de andere simkaart in jouw toestel werkte het dus niet? Je kunt eventueel om het uit te sluiten je eigen simkaart nog in een ander toestel testen. Als het dan wel werkt ligt het duidelijk aan je S8. Je kunt dan overwegen of VoLTE/VoWiFi een reparatie het voor je waard is, zie https://vodafone.nl/reparatie.
jillesv

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier een Galaxy S9 uit de USA ( SM-G960U1) . Waarom accepteert Vodafone dit niet voor VoWiFi? Technisch gezien gewoon mogelijk lijkt me..
Gaat dit nog gebeuren..heb dit erg hard nodig ivm geen bereik in huis.

Alvast dank.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
jillesv het komt er allemaal op neer dat de benodigde software in het toestel aanwezig moet zijn. We hebben daar helaas verder geen invloed op. Voor telefoons die niet in de lijst staan of niet zijn bestemd voor de Nederlandse markt kunnen we dit helaas niets garanderen.
appie4362

Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey Steven

Marc-

Vandaag een software update ontvangen op mijn S8 van 340mb. Nog steeds NIET de optie bellen via wifi of VoLTE ontvangen.
broust

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zijn voor betreffende software-update release schedules bekend voor verschillende modellen? Ik ben zelf geïnteresseerd in de release van deze software-update voor de HTC U11.
Tomash

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
HJE wrote:
Steven Op zich kan Google Pixel 3 (XL) wel wifi-bellen. Betekent dit dat de provider/Vadafone DAARNAAST ook iets extra's moet aanpassen voordat wifi-bellen-geschikte toestellen op jullie netwerk werken?
Zo ja, hebben jullie een planning welke toestellen wanneer geaccepteerd gaan worden? Dat is wel zo handig voor vee mensen die bijvoorbeeld gaan verlengen bij jullie en een nieuwe telefoon gaan kiezen. Ik woon op IJburg, een wijk waar honderden huishoudens binnen geen bereik hebben.


Ik woon ook op IJburg, heb thuis binnen ook geen bereik met Vodafone. Voorheen had ik Signaalplus maar Vodafone heeft daar de stekker uitgetrokken dus ik ben nu als vanouds weer onbereikbaar. Nu dacht ik slim te zijn en een Pixel 3 te kopen, onder andere omdat er ondersteuning zou zijn voor WiFi-Bellen, maar dat blijkt dus niet te werken. Het toestel ondersteunt WiFi-Bellen zeker, maar wanneer hij zich bij het Vodafone-netwerk aanmeldt krijgt hij niet de juiste configuratie door om het aan te kunnen zetten.

Met KPN heb ik overigens gewoon 4G binnenshuis.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Tomash In dit geval raad ik aan om eens de network check te doorlopen en aan te kaarten dat het bereik te wensen over laat. http://voda.fo/ne/3ugam
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[Update 3-1-2019] Bellen over 4G met de Cat B35 en de BlackBerry Key2
Gebruikers met een Cat B35 en de BlackBerry Key2 kunnen nu na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van bellen via 4G. De pdf bijlage in het eerste bericht van dit topic is daarop bijgewerkt.
RNdX

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Tomash wrote:

HJE wrote:
Steven Op zich kan Google Pixel 3 (XL) wel wifi-bellen. Betekent dit dat de provider/Vadafone DAARNAAST ook iets extra's moet aanpassen voordat wifi-bellen-geschikte toestellen op jullie netwerk werken?
Zo ja, hebben jullie een planning welke toestellen wanneer geaccepteerd gaan worden? Dat is wel zo handig voor vee mensen die bijvoorbeeld gaan verlengen bij jullie en een nieuwe telefoon gaan kiezen. Ik woon op IJburg, een wijk waar honderden huishoudens binnen geen bereik hebben.
Ik woon ook op IJburg, heb thuis binnen ook geen bereik met Vodafone. Voorheen had ik Signaalplus maar Vodafone heeft daar de stekker uitgetrokken dus ik ben nu als vanouds weer onbereikbaar. Nu dacht ik slim te zijn en een Pixel 3 te kopen, onder andere omdat er ondersteuning zou zijn voor WiFi-Bellen, maar dat blijkt dus niet te werken. Het toestel ondersteunt WiFi-Bellen zeker, maar wanneer hij zich bij het Vodafone-netwerk aanmeldt krijgt hij niet de juiste configuratie door om het aan te kunnen zetten.

Met KPN heb ik overigens gewoon 4G binnenshuis.


Ook ik zit met het zelfde probleem, voorheen een iphone 6s dat prima werkte (4g bellen) nu overgestapt naar Pixel 3 maar helaas geen 4g bellen meer.
Kunnen jullie (vodafone) mij berichten wanneer dit mogelijk is? Of moet ik dit forum blijven volgen?
Mvg Ron
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Het beste is inderdaad om dit forum te volgen @Tomash. Hier worden bijna wekelijks updates geplaatst wanneer er telefoons zijn bijgekomen waarop bellen via WiFi mogelijk is.
appie4362

Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey Steven

Marc-

Vandaag eindelijk contact gehad met Vodafone. Hun geven aan dat ik de telefoon moet opsturen naar Dynafix. Ik heb al eerder een andere telefoon opgestuurd naar Dynafix en kreeg hem beschadigd terug. Er zijn zo veel klachten online over Dynafix en ook besteed Kassa er 2 weken geleden nog een uitzending over dit slechte bedrijf.En dan komt Vodafone met de oplossing Dynafix.Ik koop een telefoon bij Vodafone en na 6 maanden update de telefoon niet meer. Dit is tog gewoon geen degelijk product. Zeer slechte service van Vodafone. Ik koop nooit meer een telefoon bij VODAFONE!!!!!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Wij werken met een externe reparateur (Dynafix) appie4362. Dit is omdat wij zelf geen toestellen repareren.
Ik kan hierin helaas niet de procedure wijzigen. Ik raad je alsnog aan om het toestel op te sturen zodat het weer werkt als het hoort te werken.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[Update 15-1-2019] Bellen over 4G en WiFi met de Samsung A9
Gebruikers met een Samsung A9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van bellen via 4G en WiFi. De pdf bijlage in het eerste bericht van dit topic is daarop bijgewerkt.
Nando

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hallo Allemaal hier Nando
Heb een zeer trage WiFi Al een tijdje op 4 GB terwijl me partner er niet last van heeft en ook Vodafone heeft wat zou de oorzaak kunnen zijn
Als iemand mijn een Antwoord kan sturen of geven alvast bedankt Mvg Nando
Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes
Hoi Nando
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Ligt er maar helemaal aan wat voor een toestel je hebt.
Meestal, als je een iPhone hebt, adviseer ik je om de netwerkinstellingen te resetten, dat helpt vaak. Mocht dit ook bij een Android toestel kunnen dan zou je dat ook eens kunnen proberen. Dan heeft die of teveel instellingen of hij is de weg een beetje kwijt. Verder zou ik zelf niet weten hoe je dit dan nog kan oplossen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic