Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes

Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

Vodafone heeft al zo’n 7 jaar een snel, stabiel en veilig 4G-netwerk, het 4e generatie mobiele netwerken. Het grootste gedeelte van onze Vodafone klanten gebruikt tegenwoordig 4G of 4G+. Dit biedt sneller, veiliger en stabieler mobiel internet en een betere belkwaliteit dan oudere netwerken. Vanaf 4 februari 2020 zetten we daarom vol in op 4G. Om daar ruimte voor te maken, stoppen we met ons 3G-netwerk. Ons 2G-netwerk blijft voorlopig wel bestaan: daarmee kan je sms’en en bellen. 


Wat betekent dit voor jou?
Iedereen kan blijven bellen én sms’en. Als je geen gebruik maakt van mobiel internet of alleen via wifi, dan ga je niets merken van het wegvallen van het 3G-netwerk.
Wil je gebruik blijven maken van mobiel internet onderweg, bijvoorbeeld om foto’s te versturen en ontvangen, dan moet je verbonden zijn met het 4G-netwerk. Om het 4G-netwerk optimaal te kunnen benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Hoe je dit kunt checken lees je hieronder. 

Hoe weet ik of ik al gebruik maak van 4G?
Zet je wifi even uit. Staat er 4G of LTE in je telefoonscherm? Dan hoef je niets te doen! Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met ons 4G-netwerk.

Is mijn telefoon geschikt voor 4G?
Nieuwe toestellen zijn tegenwoordig allemaal 4G en/of 5G geschikt. Bekijk hiervoor de specificaties in de webshop bij het toestel van je keuze. Wil je weten of je huidige telefoon geschikt is voor 4G? Bekijk dan de specificaties in de toestelhandleiding. Onze medewerkers in de winkel en via de klantenservice weten ook welke toestellen geschikt zijn voor 4G.

Heb ik een nieuwe simkaart nodig?
Heb je een oude simkaart van meer als 10 jaar oud of heb je een oproep van Vodafone ontvangen dat een nieuwe simkaart nodig is? Bestel hem hier online of kom naar de winkel om gratis een 4G-simkaart op te halen. Onze medewerkers helpen je graag bij het plaatsen en activeren van je nieuwe exemplaar.

Moet ik iets wijzigen in de instellingen van mijn toestel als 3G komt te vervallen?
Het is mogelijk dat 4G uitstaat op jouw telefoon waardoor je geen verbinding kunt maken met ons 4G-netwerk.
Bekijk hoe je je toestel 4G-ready maakt. Onze medewerkers in de Vodafone winkel helpen je natuurlijk ook graag.

Wat kan ik met een 4G-telefoon?
De kwaliteit van foto’s en video’s verbetert en ook het delen hiervan is gemakkelijker. Het bekijken van het laatste nieuws in de achtertuin, videobellen met vrienden of familie, tv-uitzendingen terugkijken, je route checken of parkeergeld betalen: 4G-apparaten kunnen steeds meer. 4G is sneller, veiliger en stabieler mobiel internet voor iedereen.
Heb je een 4G-telefoon? Dan kan je ook gebruik maken van Bellen over Wifi en 4G WiFi - VoLTE.

Ik woon in een 3G-gebied. Kan ik dan straks geen internet meer gebruiken?
Alle 3G-regio’s krijgen per 4 februari 2020 een update naar 4G. Als je telefoon, simkaart en instellingen klaar zijn voor 4G, zal je telefoon automatisch overgaan naar 4G.

Wat gebeurt er met 2G?
Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.


Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren. 

 

Heb ik een nieuw abonnement nodig om gebruik te maken van het 4G-netwerk?
Al onze abonnementen zijn omgezet naar 4G, een nieuw abonnement is dus niet nodig. Dit geldt overigens ook voor prepaid. Daarnaast heb je dus wel een 4G-telefoon, 4G-simkaart én de juiste instellingen nodig om dit betere 4G-internet te ervaren!

Verbruik ik met 4G meer data?
De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet. Afhankelijk van je abonnement en dataverbruik maak je je 4G-gebruik zo duur als je zelf wilt. Om geen onverwachte kosten buiten je bundel te maken, raden we je BloX Beperkt Internet aan. 

Heb je nog andere vragen? Plaats dan een reactie onder dit topic óf open je eigen topic! De Community helpt je graag! 

141 Reacties
Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Hans.W Dank voor je reactie,

Ik ben bekend met de site 4Gmasten.nl en zoals antennekaart.nl kijk regelmatig wat de veranderingen zijn alleen die ene mast slaat Vodafone blijkbaar over met als nog een paar andere masten in de omgeving.
Ga je naar Hoorn toe dan hebben ze wel meerdere frequenties in een mast zitten. Maar bijvoorbeeld langs het treintraject Hoorn - Zaandam kogerveld weer niet.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Hoi Hans.W en Megapaul,

Ik heb deze kwestie intern uitgezet. Zodra ik antwoord heb, zal ik dit delen in het topic.
Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Sharon had je al een terugkoppeling gehad?
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Megapaul

Ja! Toevallig gisteren reactie gekregen van ons Netwerk team. De ambitie voor het live zetten van VoLTE (4G Bellen) en VoWiFi is eind dit jaar of begin volgend jaar. Echter, er is nog geen officiële lanceerdatum bekend hiervoor.

Wat betreft je vraag over de 4G dekking: Wanneer 3G wordt uitgeschakeld wordt het vrijgekomen spectrum per direct ingezet voor 4G, er zal dus meer capaciteit vrijkomen voor 4G. Klanten die nu gebruik maken van het 3G netwerk zijn grotendeels klanten met een 3G toestel, non-4G simkaart of die 4G hebben uitgeschakeld in hun telefooninstellingen. Deze klanten vallen terug naar 2G. Het 2G netwerk zal dus drukker worden, op 4G komt er ruimte bij.

Beantwoordt dit jouw vragen?
Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Sharon Bijna, wanneer komt de upgrade op mast op postcode 1688JG, deze staat in Nibbixwoud maar zorgt voor de dekking in Wognum.
Ik had eerder 23 maart 2020 gehoord via de network crew. Dan zou er namelijk 4G 1800 en 2100 bijkomen.
Of komt dit nou al gelijk met het uitzetten van 3G?
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Megapaul I'm on it! Zodra ik nieuws heb, hoor je van me.
Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Sharon wrote:
Megapaul I'm on it! Zodra ik nieuws heb, hoor je van me.


Sharon inmiddels zijn we 2 weken verder had je al iets gehoord?
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Ik heb zelf net 2 weken verlof gehad, maar buiten dat heb ik sowieso nog steeds geen reactie op mijn vraag. Ik heb zojuist nogmaals om uitleg gevraagd Megapaul.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

Hoi@Megapaul

Ik heb de volgende reactie ontvangen: 

To cover Wognum, there are two sites planned. The one closer to the mentioned zipcode is S00817 (on the upper right). This site is already in the construction phase and will be finished in December.

Site will be upgraded with L18 and L21. Currently the site has 2G (G9), 3G (U21) and  4G (L8). 


Is jouw vraag hiermee beantwoord?  

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

@Sharon Ja ik begrijp dat de mast rechtsboven op de kaart al in december de upgrade krijgt, daar ben ik blij mee. Alleen door hun antwoord heb ik vervolgvragen, men zegt dat er 2 sites gepland worden, waar en wanneer?

Of komt de 2e site in de mast rechtsonder op de kaart? (wat nu nog een KPN only mast is) 

 

Vodafone Info
Community Developer
Community Developer
  • 316Posts
  • 27Oplossingen
  • 218Likes

@Megapaul 

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Vodafone wrote:

@Megapaul

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

 

Thanks for the additional information. 

I'm very exited how it will be in the future.

 

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Megapaul wrote:
Vodafone wrote:

@Megapaul

“The other site is S07873 (yes, bottom right), but this will be a completely new site. The other one, S00817 is already in service and will only be upgraded to L18 and L21.

Upgrades go faster than new sites, therefore S07873 will take longer ( around 8 months from now), and it will have 2G and 4G (L8 and L18), so it will help with the capacity in Wognum.”

 

Thanks for the additional information. 

I'm very exited how it will be in the future.

 

 

@Vodafone is it possible to send me a message when they start the construction for site S07873?

regards Paul

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Vodafone is sinds maandag bezig met de upgrade van de mast op 1688JG2 (site S00817) zodat er 4G 1800 en 2100 bijkomt. In de my Vodafone app kan je aangeven of je op de hoogte gehouden wil worden van de voortgang van verkzaamheden / storingen van die mast. Wanneer ik de mast aanklik dan krijg ik de melding dat er werkzaamheden zijn van maandag 9 t/m woensdag 11 december en dat je deze locatie wil volgen. Vervolgens krijg je de melding je volgt deze locatie en we houden je op de hoogte. Echter je krijgt geen berichten hierover.

Wanneer je de mast weer opnieuw aanklikt op de kaart dan krijg je de melding je volgt deze locatie, maar je kan niet meer zien van wanneer tot wanneer de werkzaamheden zijn. 

Daarnaast zijn masten waar werkzaamheden zijn pas op een bepaald zoomniveau zichtbaar het zou handiger zijn als dit eerder zichtbaar is. 

De dekkingskaart de 4G+  van april 2020 en juli 2020 klopt niet. Want mijn Woonplaats Wognum zou dan nog steeds geen 4G+ hebben?? Sowieso is de dekkingskaart nog heel buggy in welke browser dan ook, kaarten worden vaak niet goed geladen na in of uit zoomen. Ik heb dit al meerdere keren aangegeven maar kennelijk wordt daar helemaal niks (zichtbaar) aan gedaan. 

Als laatste nog een aanvullende vraag wanneer gaat 4G+ operationeel worden op de mast op 1688JG2. Is dat gelijk na de werkzaamheden of gaat daar nog een bepaalde tijd overheen. 

 

Mvg Paul 

 

 

 

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Megapaul wrote:

Vodafone is sinds maandag bezig met de upgrade van de mast op 1688JG2 (site S00817) zodat er 4G 1800 en 2100 bijkomt. In de my Vodafone app kan je aangeven of je op de hoogte gehouden wil worden van de voortgang van verkzaamheden / storingen van die mast. Wanneer ik de mast aanklik dan krijg ik de melding dat er werkzaamheden zijn van maandag 9 t/m woensdag 11 december en dat je deze locatie wil volgen. Vervolgens krijg je de melding je volgt deze locatie en we houden je op de hoogte. Echter je krijgt geen berichten hierover.

Wanneer je de mast weer opnieuw aanklikt op de kaart dan krijg je de melding je volgt deze locatie, maar je kan niet meer zien van wanneer tot wanneer de werkzaamheden zijn. 

Daarnaast zijn masten waar werkzaamheden zijn pas op een bepaald zoomniveau zichtbaar het zou handiger zijn als dit eerder zichtbaar is. 

De dekkingskaart de 4G+  van april 2020 en juli 2020 klopt niet. Want mijn Woonplaats Wognum zou dan nog steeds geen 4G+ hebben?? Sowieso is de dekkingskaart nog heel buggy in welke browser dan ook, kaarten worden vaak niet goed geladen na in of uit zoomen. Ik heb dit al meerdere keren aangegeven maar kennelijk wordt daar helemaal niks (zichtbaar) aan gedaan. 

Als laatste nog een aanvullende vraag wanneer gaat 4G+ operationeel worden op de mast op 1688JG2. Is dat gelijk na de werkzaamheden of gaat daar nog een bepaalde tijd overheen. 

 

Mvg Paul 

 

@Steven of@Sharon kunnen jullie mij duidelijkheid verschaffen? 

Daarnaast ook nog een aanvullende vraag was er ook al iets meer bekend wanneer Hollandsnieuwe VoWi-fi en VoLTE krijgt? 

 

 

Anonymous
Niet van toepassing

  Sluit mij aan moderators laatste vraag van @Megapaul  Volte4g en Vowifi Hollandsnieuwe ivm uitschakeling februari 2020 3g. Ja ik weet dan ga je naar 2g bellen met Hollandsnieuwe mooier is dus voltooing van Volte en Vowifi bij Hollandsnieuwe.

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

@Hans.W en @Megapaul 
ik kom hier volgende week even bij jullie op terug, goed? 🙂 

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Sharon wrote:

@Hans.W en @Megapaul 
ik kom hier volgende week even bij jullie op terug, goed? 🙂 

@Sharon Had je toevallig al meer info? 

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

Hoi @Megapaul,

Ik heb jouw vragen deze week uitgezet bij onze Tech-afdeling maar helaas nog geen reactie hierop. Zodra ik deze wel heb, zal ik deze plaatsen. 

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Sharon wrote:

Hoi @Megapaul,

Ik heb jouw vragen deze week uitgezet bij onze Tech-afdeling maar helaas nog geen reactie hierop. Zodra ik deze wel heb, zal ik deze plaatsen. 

Heel toevallig al iets gehoord hierover? Aangezien ik gebruik wil maken bij een actie van Hollandsnieuwe welke geldig is t/m 31/12/2019.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik zal het bij @Sharon checken @Megapaul . Zo ver ik weet, heeft zij hierover nog geen terugkoppelin

Anonymous
Niet van toepassing

@Serkan @Sharon  Is er al iets bekend over 4g Volte en Vowifi bij Hollandsnieuwe?. @Megapaul  heeft deze vraag ook al gesteld tot dus ver nog geen terugkoppeling.

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

@Hans.W en @Megapaul 

Helaas is de boodschap dat wij deze informatie (wanneer VoWiFi beschikbaar komt voor hollandsnieuwe dus) op dit moment niet extern mogen communiceren. Houd onze website(s) in de gaten voor updates hierover. Onze excuses voor het ongemak! 

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Sharon wrote:

@Hans.W en @Megapaul 

Helaas is de boodschap dat wij deze informatie (wanneer VoWiFi beschikbaar komt voor hollandsnieuwe dus) op dit moment niet extern mogen communiceren. Houd onze website(s) in de gaten voor updates hierover. Onze excuses voor het ongemak! 

@Sharon 

Ik begrijp hieruit dat de ondersteuning hiervoor 100% zeker komt en de datum is intern bekend. Volgens mij zal het (vrijwel) tegelijk zijn met het uitschaken van het 3G netwerk. 

Alleen een beetje jammer dat het erg lang duurde dat je intern een reactie kreeg. Jullie zijn immers een communicatiebedrijf. ?

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

Haha @Megapaul, klopt. Maar, er zaten wel de feestdagen tussen… dus dat zorgde sowieso al voor enige vertraging in het proces 

Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Ik heb wel een paar vragen mbt van uitschakeling van het 3G netwerk,  is op 4 februari het 3g netwerk ook echt helemaal uitgeschakeld om 00:00 of gaat dit geleidelijk?

Hoe zit het met bepaalde trajacten? De HSL lijn van NS van bijvoorbeeld Breda naar Rotterdam, in de buurt van Rotterdam op dit traject wordt je vaak naar 3G overgezet op sommigen stukken en kan je tenminste nog iets doen.. wat als er op die trajecten alleen nog maar 2G is?

 

Betekend dit ook dat veel 4G 800mhz only opstellingen de 2100mhz band krijgen van 3G om zo hogere snelheden te halen? In Breda en omgeving Breda staan nog veel 800 mhz opstellingen dus geen 4G+ maar gewoon 4G, snelheden zijn helaas niet denderend hierdoor, zeker in dorpen waar toch wat mensen wonen en de meeste provider zoals Kpn, T-Mobile (Tele2) meer dan 2 frequentie banden hebben (meer frequentie banden betekend meer bandbreedte = meer snelheid).

 

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik heb je vragen intern gesteld @Vodnlru. Zodra ik een terugkoppeling krijg, laat ik dit weten.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Indien 3G wordt uitgeschakeld, dan zal dit in een keer zijn @Vodnlru 
 

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Dan ben ik heel benieuwd hoe de dekking gaat worden met de metro van Amsterdam Centraal naar het Amstel station, het is nu al zeer slecht want op het meerendeel van dit traject ontvang je alleen 3G wat al zeer minimaal is, laat staan met 2G.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes

Lekker toch, even niet bereikbaar. 
Of tijdens de metro rit kan je zeggen: sorry, ik versta je niet meer hoor, ga door de metro buis. Wat heerlijk, net zoals vroeger in de tunnel of in een lift. 

Nee, klote natuurlijk!
Dat daar niet eerst een goede oplossing voor is. Zal mij benieuwen als straks 5G uit komt. Spannend allemaal!

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Steven wrote:

Indien 3G wordt uitgeschakeld, dan zal dit in een keer zijn @Vodnlru 
 

Dus in de metro van 3G naar alleen maar 2G? Terwijl er nog geen 4G is daar en de apparatuur er wel gewoon hangt?

Da's niet wat Vodafone eerder beloofde (overal waar nu 3G is komt 4G). KPN heeft rondom het uitschakelen van haar 3G netwerk eind dit jaar aangekondigd dat op dat soort plekken 3G blijft totdat er 4G is. Omdat er geen 4G is zit het qua ruimte ook niet in de weg.

Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Steven wrote:

Indien 3G wordt uitgeschakeld, dan zal dit in een keer zijn @Vodnlru 
 

Tnx voor de antwoord, jammer want dat betekend gelijk mindere dekking en ervaring van het Vodafone netwerk..

Voor de rest weet je al wel wat of de 2100 freq ingezet gaat worden op de nu nog 800 mhz only locaties?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes

Informatie van HollandsNieuwe:

Bij hollandsnieuwe maken we gebruik van het 3G én het 4G netwerk van Vodafone. Vanaf 7 september 2018 staat bij alle abonnementen standaard 4G aan zonder méérkosten. Vanaf februari 2020 zullen we afscheid nemen van ons 3G netwerk en ons volledig toewijden aan het 4G netwerk. Houd er daarom rekening mee dat jouw toestel geschikt is voor 4G. Voor meer informatie hierover, check hollandsnieuwe.nl/3G

4G: De maximale downloadsnelheid van ons 4G netwerk is 250 Mbps en de maximale uploadsnelheid is 50 Mbps. Daadwerkelijke snelheden zijn afhankelijk van toestel, locatie en drukte op het netwerk. Onze Sim Only abonnementen zijn op basis van 4G.

3G: De maximale downloadsnelheid van ons 3G netwerk is 25 Mbps, de praktische downloadsnelheid ligt tussen 2 en 4 Mbps. De maximale uploadsnelheid is 3,6 Mbps, de praktische uploadsnelheid ligt tussen 0,7 en 1,1 Mbps. Daadwerkelijke snelheden zijn afhankelijk van toestel, locatie en drukte op het netwerk. 

  downloaden  uploaden 
4G max. 250 Mbps max. 50 Mbps
3G max. 25 Mbps max. 3,6 Mbps



 

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Energieboy wrote:

Informatie van HollandsNieuwe:

Bij hollandsnieuwe maken we gebruik van het 3G én het 4G netwerk van Vodafone. Vanaf 7 september 2018 staat bij alle abonnementen standaard 4G aan zonder méérkosten. Vanaf februari 2020 zullen we afscheid nemen van ons 3G netwerk en ons volledig toewijden aan het 4G netwerk. Houd er daarom rekening mee dat jouw toestel geschikt is voor 4G. Voor meer informatie hierover, check hollandsnieuwe.nl/3G

4G: De maximale downloadsnelheid van ons 4G netwerk is 250 Mbps en de maximale uploadsnelheid is 50 Mbps. Daadwerkelijke snelheden zijn afhankelijk van toestel, locatie en drukte op het netwerk. Onze Sim Only abonnementen zijn op basis van 4G.

3G: De maximale downloadsnelheid van ons 3G netwerk is 25 Mbps, de praktische downloadsnelheid ligt tussen 2 en 4 Mbps. De maximale uploadsnelheid is 3,6 Mbps, de praktische uploadsnelheid ligt tussen 0,7 en 1,1 Mbps. Daadwerkelijke snelheden zijn afhankelijk van toestel, locatie en drukte op het netwerk. 

  downloaden  uploaden 
4G max. 250 Mbps max. 50 Mbps
3G max. 25 Mbps max. 3,6 Mbps



 

Deze link van Hollandsnieuwe samen met de Q&A staat al online sinds Vodafone (hetzelfde bedrijf) bekend maakte dat 3G per 2020 eruit gaat. Het is alleen aangepast dat het per februari 2020 is. 

Ze zullen zich volledig toewijden op het 4G netwerk. Dus mijn inziens met de informatie eerder van hier en op het Hollandsnieuwe topic op tweakers. Zullen ze wel met 4G bellen komen en VoWiFi 

De grote vraag is echter wanneer. 

 

 

rensoo

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vodafone ga er is voor zorgen dat iets simples als een sms ontvangen gaat werken!!!!!!!!!!

nu weer dikke shit met sms 2 traps aut voor e herkenning / bank / SIDN/ ICS kan gewoon niks nu

waardeloos zo

wanneer komt er is een voldoende dekking ook in de straat buiten

nu met de laptop naar een hajee in joure om te werken lekker hoor  en dan ook nog zaken uitfaseren

zo shit dit.

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Op het tweakers forum heeft iemand aan dat hij via twitter van Hollandsnieuwe wel al antwoord heeft gekregen mbt 4G bellen bij Hollandsnieuwe.

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes

Hoi @rensoo 
Mocht je klachten hebben over het netwerk van Vodafone dan kan je beter een klacht indienen via de klachten pagina van Vodafone. Dit is een klanten helpen klanten Community en wij als klanten onder elkaar kunnen je hier niet mee helpen. Ook een Vodafone Community medewerker kan hier niet zoveel mee. Je zal de klacht moeten indienen en dan kunnen ze kijken wat er aan de hand is.

Controleer hier ook nog even je dekking bij Vodafone en wekt het netwerk langer dan 45 dagen niet zoals het moet, doe dan de Network check van Vodafone. Bij een storing van meer dan 12 uur op je woon- of vestigingsadres kun je recht hebben op een compensatie voor de overlast. Vraag dan een vergoeding aan. 

Via deze wegen kan je een klacht indienen en laten onderzoeken wat er nu aan de hand is. 

Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Vodnlru wrote:
Steven wrote:

Indien 3G wordt uitgeschakeld, dan zal dit in een keer zijn @Vodnlru 
 

Tnx voor de antwoord, jammer want dat betekend gelijk mindere dekking en ervaring van het Vodafone netwerk..

Voor de rest weet je al wel wat of de 2100 freq ingezet gaat worden op de nu nog 800 mhz only locaties?

@Steven Weet je al iets meer?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Helaas niet @Vodnlru. Zodra ik meer weet, dan laat ik dit weten.

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes

Hoe zit het eigenlijk met de bereikbaarheid van 112 voor mensen die geen VoLTE op hun telefoon hebben op locaties met small cells op plekken waar geen of zeer slechte 2G-dekking is?

En hoe zit dat bij buitenlanders die ook niet via 4G kunnen bellen op plekken zonder 2G en 3G?

Zouden jullie dat eens bij de technici willen navragen?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes
RuudNL wrote:

Hoe zit het eigenlijk met de bereikbaarheid van 112 voor mensen die geen VoLTE op hun telefoon hebben op locaties met small cells op plekken waar geen of zeer slechte 2G-dekking is?

Je kan het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als je met je mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart. Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken. Meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-ala...

Overige info zal Vodafone je moeten vertellen, daar kan ik je niet mee helpen. 

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes

Zo makkelijk is het dus niet in de situaties die ik aangeef, want als je telefoon niet kan bellen via 4G en er alleen 4G is dan is er wel degelijk een probleem volgens mij, als je telefoon geen VoLTE ondersteunt of als je als buitenlander roamt op Vodafone. Dit zal overigens maar op weinig locaties voorkomen omdat er meestal wel 2G is.

Op een aantal locaties is er wellicht wel 2G/3G van een andere provider. Mar zelfs dan zou het een probleem kunnen zijn, omdat de software van telefoons over het algemeen maar 1x probeert te bellen, zelfs bij 112. Zit de telefoon al op een 4G-netwerk ingelogd dan zal de telefoon op dat netwerk (via 2G/3G) proberen 112 te bellen. Mislukt dat, bijvoorbeeld omdat die provider op die locatie geen 2G/3G dekking heeft, dan geeft de telefoon een foutmelding en moet je mogelijk een ander netwerk zoeken of de simkaart eruit trekken om wél met 112 te kunnen bellen. Dit is in feite een softwareprobleem van de telefoon. Hetzelfde gebeurt als je je telefoon (bijv. met een app) instelt op LTE Only. Je kunt dan ook 112 niet meer bellen en moet de instelling handmatig terugzetten voordat je 112 weer kunt bereiken.

Ik wacht het antwoord van de Vodafone-technici even af.

Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Als Vodafone op een bepaalde plek geen bereik heeft dan gaat je 112 call over een ander netwerk KPN of T-Mobile.

 

Edit het gaat dus over 112 bellen via 4G.

Ben ook wel benieuwd hoe dit dan zit. 

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

@RuudNL  en @Megapaul 

De vraag is uitgezet bij onze technici. 

Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Steven wrote:

Helaas niet @Vodnlru. Zodra ik meer weet, dan laat ik dit weten.

Top dat zou fijn zijn!

 

bmns

Meedenker
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Is 3g vandaag  helemaal uitgeschakeld? 

Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
bmns wrote:

Is 3g vandaag  helemaal uitgeschakeld? 

Nee, vanaf morgen 4 februari is er geen 3G meer op het Vodafone netwerk beschikbaar. Vandaag is dus de laatste dag.

sebastiaanmaas

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Vodnlru wrote:
bmns wrote:

Is 3g vandaag  helemaal uitgeschakeld? 

Nee, vanaf morgen 4 februari is er geen 3G meer op het Vodafone netwerk beschikbaar. Vandaag is dus de laatste dag.

3G is in Delft gewoon nog te gebruiken (5 feb 2020 @ 11:25). Blijkbaar heeft Voda het nog niet afgeschakeld.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes
sebastiaanmaas wrote:
Vodnlru wrote:
bmns wrote:

Is 3g vandaag  helemaal uitgeschakeld? 

Nee, vanaf morgen 4 februari is er geen 3G meer op het Vodafone netwerk beschikbaar. Vandaag is dus de laatste dag.

3G is in Delft gewoon nog te gebruiken (5 feb 2020 @ 11:25). Blijkbaar heeft Voda het nog niet afgeschakeld.

Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd
Dit wil zeggen dat ze dit langzaam gaan afsluiten. Volgens andere berichten heeft Vodafone laten weten dat eind februari 2020 alle 3G is uitgeschakeld. Dus het kan goed zijn dat je in Delft nu nog 3G hebt maar dat het morgen, of pas eind februari wel is afgesloten.

Dus… Vodafone heeft 1 maand de tijd genomen om alles uit te zetten!
Het 3G-netwerk van VodafoneZiggo moet eind februari volledig uitgeschakeld zijn.

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

@RuudNL en @Megapaul 

Ik heb antwoord op jullie vragen: 

“Hoe zit het eigenlijk met de bereikbaarheid van 112 voor mensen die geen VoLTE op hun telefoon hebben op locaties met small cells op plekken waar geen of zeer slechte 2G-dekking is?”

Ook in geval van zeer slechte dekking is een 112 gesprek toch vaak nog mogelijk. Als er zelfs helemaal geen 2G-dekking is geldt : net zoals andere operators dit ook oplossen geldt op plekken waar geen dekking is, dat het 112 gesprek dan afgehandeld zal worden door de operator, die er wel dekking heeft.

“En hoe zit dat bij buitenlanders die ook niet via 4G kunnen bellen op plekken zonder 2G en 3G?”

Zij zullen 112 bellen over 2G, of door een andere operator, in het geval er toch geen dekking is

“Want als je telefoon niet kan bellen via 4G en er alleen 4G is dan is er wel degelijk een probleem volgens mij, als je telefoon geen VoLTE ondersteunt of als je als buitenlander roamt op Vodafone. Dit zal overigens maar op weinig locaties voorkomen omdat er meestal wel 2G is.

Op een aantal locaties is er wellicht wel 2G/3G van een andere provider. Mar zelfs dan zou het een probleem kunnen zijn, omdat de software van telefoons over het algemeen maar 1x probeert te bellen, zelfs bij 112. Zit de telefoon al op een 4G-netwerk ingelogd dan zal de telefoon op dat netwerk (via 2G/3G) proberen 112 te bellen. Mislukt dat, bijvoorbeeld omdat die provider op die locatie geen 2G/3G dekking heeft, dan geeft de telefoon een foutmelding en moet je mogelijk een ander netwerk zoeken of de simkaart eruit trekken om wél met 112 te kunnen bellen. Dit is in feite een softwareprobleem van de telefoon. Hetzelfde gebeurt als je je telefoon (bijv. met een app) instelt op LTE Only. Je kunt dan ook 112 niet meer bellen en moet de instelling handmatig terugzetten voordat je 112 weer kunt bereiken.”

Nee, de software blijft het 112 proberen op te zetten, ook als je van operator moet wisselt. Je hoeft niets handmatig te doen. Het toestel zoekt zelf de verbinding. Bijvoorbeeld: toestellen schakelen zelfs “flightmode” uit op het moment, als je 112 belt. Uiteraard zijn er afhankelijkheden van de toestelsoftware. Maar ook de toestelfabrikanten hebben niet stil gezeten en de 112 bereikbaarheid optimaal gemaakt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic