Halilg85

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gestolen toestel gekocht

Ik heb in in Januari een los toestel van een particulier gekocht. Het gaat om een Galaxy S24 256gb imei: **. Diegene van wie ik hem gekocht heb heeft dit toestel met een abonnement van Vodafone gekocht. Sindsdien maak ik gebruik van het toestel en sinds vandaag krijg ik de melding dat dit toestel is gestolen en ik de politie moet bellen. Dit heb ik gedaan en er zijn 2 agenten langs geweest. Deze hebben mij geadviseerd Vodafone te bellen. Na Vodafone gesproken te hebben kreeg ik het advies om mijn verhaal hier te doen. Nu is dus de vraag of diegene waar ik het toestel van heb gekocht (zogenaamd ene Robert-Jan Lemmers) het toestel als gestolen heeft opgegeven nadat hij hem aan mij heeft verkocht. Graag word ik geholpen en maandag gaat de politie ook nog contact opnemen.

**Gegevens wegens privacy verwijderd door moderator**

13 Reacties 13
Tjeerd85

Raadgever
  • 90Posts
  • 19Oplossingen
  • 20Likes

Hoi en welkom, 

grote kans dat dit toestel niet met een abonnement gekocht is maar inderdaad gestolen is, dan zou ik eerder contact opnemen met de verkoper, want heling. Ik denk zelf niet dat Vodafone dit toestel vrij gaat geven. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3033Posts
  • 892Oplossingen
  • 1031Likes

Hi @Halilg85 

Jeetje, wat een ontzettend vervelende situatie! Goed dat je gelijk contact hebt opgenomen ook met de politie, omdat jij te goeder trouw het toestel hebt gekocht van iemand anders. Helaas kan ik via de Community op dit gebied niet veel voor je betekenen. Naar aanleiding van de aangifte kan de politie de betreffende gegevens bij ons opvragen en de politie heeft natuurlijk ook de aangifte zelf. Zij kunnen zo voor je zien of de verkoper het toestel als gestolen heeft opgegeven of dat dit een ander persoon is geweest en er sprake is geweest van heling. Uiteraard kan jij ook aangifte doen bij de politie omtrent deze situatie. Mocht dat nog niet gedaan zijn, dan wil ik je dat wel aanraden om te doen. Hopelijk kan de politie deze zaak tot een goed einde brengen voor jou.

Halilg85
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Oke. Dus ik kan aangifte doen bij de politie en nemen zijn vervolgens contact met jullie of moet ik dat doen. Uiteindelijk zal ik een unlockcode nodig hebben om het toestel te kunnen gebruiken. Graag hoor ik wie ik kan bereiken op welk nummer om verder geholpen te worden.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3033Posts
  • 892Oplossingen
  • 1031Likes

@Halilg85 In deze situatie ben jij natuurlijk ook een gedupeerde, dus mijn advies zou wel zijn om hiervan ook aangifte te doen bij de politie en kan jij ook de informatie aanleveren van wie jij het toestel hebt gekocht. Met beide aangiftes kan de politie het dan nader uitzoeken en de politie kan dan aan de hand van die informatie gegevens bij ons opvragen. Wij mogen in deze situatie namelijk niet zomaar het toestel unlocken. 

Halilg85
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb ondertussen aangifte gedaan. Het aangifte rapport heb ik inmiddels binnen. Wat zijn nu de vervolgstappen? Kan ik door middels van het aangifte rapport het toestel laten unlocken?

Tjeerd85

Raadgever
  • 90Posts
  • 19Oplossingen
  • 20Likes

Hoi, Goed dat je aangifte hebt gedaan, mogelijk kan je de kosten op de verkoper verhalen hiermee. Ik zou er niet vanuit gaan dat Vodafone een gestolen toestel gaat unlocken, want dan loont diefstal natuurlijk.

Halilg85
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kan je nog advies geven naar aanleiding van mijn bericht hieronder?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3033Posts
  • 892Oplossingen
  • 1031Likes

@Halilg85 Fijn dat je aangifte hebt gedaan, want zoals ik al aangaf in mijn vorige bericht ben jij in deze situatie ook een gedupeerde. Ten behoeve van het onderzoek kan de politie n.a.v. deze aangifte altijd informatie bij ons opvragen. Dit is iets wat de politie moet doen en hier heeft Vodafone verder geen invloed op. Ook mogen wij, zoals eerder aangegeven, in deze situatie het toestel niet zomaar unlocken. Op dit moment kunnen wij dus niets doen en zal je voor wat betreft het verloop van het onderzoek/aangifte informatie bij de politie moeten opvragen. 

Halilg85
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik was al bang voor dit antwoord. Maar de politie zegt hier voor de rest ook niks meer mee te doen omdat ze andere prioriteiten hebben. Zij verwijzen mij met de aangifte naar Vodafone en Vodafone weer naar de politie. Wat moet ik in deze situatie nu doen. Word alleen maar heen en weer gestuurd. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3033Posts
  • 892Oplossingen
  • 1031Likes

Als er 2 aangiftes liggen, zowel van jou als gedupeerde als van degene die aangeeft dat dit toestel is gestolen, dan is het jammer dat de politie dit niet in onderzoek neemt. Vodafone mag op dit moment helemaal niks, want het is niet duidelijk of er sprake is van heling of dat de verkoper zijn toestel heeft verkocht en het vervolgens als gestolen meldt en je een spreekwoordelijke kat in de zak heeft verkocht (frauduleuze aangifte). Zonder onderzoek vanuit de politie en de uitkomsten daarvan mogen wij niet zomaar een toestel unlocken. 

Je zou eventueel nog gratis juridisch advies kunnen opvragen bij een Juridisch Loket wat je mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld die je hebt betaald voor het toestel ergens te kunnen verhalen. 

Halilg85
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij het juridisch loket kan ik blijkbaar niet terecht i.v.m. mijn inkomen. Dus ik heb nu aangifte gedaan en iedereen op de hoogte gesteld maar niemand die mij dus wil of kan helpen. Zoals je al aangaf ben ik hier de dupe van. Maar word wel door iedereen in de steek gelaten. Wat heb ik aan een aangifte als er niks mee gedaan word?

Tjeerd85

Raadgever
  • 90Posts
  • 19Oplossingen
  • 20Likes

Ik denk niet dat je die vraag aan Vodafone hoort te stellen, zei geven immers aan dat ze niets voor je kunnen doen op dit moment. Dat de aangifte niet wordt opgepakt is natuurlijk iets buiten Vodafone om. Heb je al contact gezocht met de verkoper? 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11841Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3101Likes

Een wijze dure les, zullen we maar zeggen. Koop daarom nooit zomaar een toestel van iemand, wat die ook zegt. Aangiften doen is belangrijk want stel dat er meer mensen dit hebben gehad dan kunnen ze daar wel iets aan doen. Het lijkt dan voor niets te zijn geweest maar op de achtergrond heb je wel een stukje puzzel weten te leggen. Vodafone kan in deze niets voor je doen omdat ze niet weten wat er met dit toestel is gebeurd en zoals Cecilia al aangeeft, als het zover komt dat de politie er wat mee doet dan nemen ze wel contact op met Vodafone. 

Je zit nu in een vervelende situatie die je kan oplossen door naar die jongen terug te gaan en te vragen wat er nu aan de hand is. Ken je deze jongen niet en weet je niet waar deze woont dan is het echt een lastig geval. Als ik je verhaal lees is het ook te mooi om waar te zijn, iemand koopt een abonnement met toestel en verkoopt deze weer. Hmm, dan gaan bij mij alle alarm bellen rinkelen. Uiteraard wel goed om het hier te melden want nu lezen meer mensen dit en dat is dan een goede waarschuwing. Advies, controleer altijd even op de website van de politie: Check de (ver)koper. En neem ook eens een kijkje op deze website: www.stopheling.nl 

Succes en TIP van JIP: Koop altijd een toestel in een winkel, mits je heel zeker bent dat het geen heling is via een vreemde

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic