Menu Toggle

Welkom op de Vodafone Community

Aankondigingen
Welkom op het vernieuwde Vodafone Forum!
Close announcement

Vodafone Nieuws

Bellen over WiFi en 4G [ VoLTE - VoWiFi ]

Moderator

Nederlandse mobiele netwerken staan erg hoog aangeschreven maar helaas ervaren sommige klanten nog problemen met het bereik binnenshuis. Meestal ligt dit aan de gebruikte bouwmaterialen voor onze huizen zoals verbeterde isolatie of dikke muren. Daarom hebben we iets nieuws waarmee we barrières doorbreken: Bellen over WiFi en 4G.

Wat is WiFi en 4G bellen?

Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen kun je gebruik maken van WiFi om verbinding te maken wanneer er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?

Vanaf 21 november kunnen alle nieuwe klanten en klanten die verlengen direct gebruik maken hiervan. Voor bestaande klanten worden in de loop van december de abonnementen gebruiksklaar gemaakt. Zodra je gebruik kunt maken van de dienst word je hier ook door ons van op de hoogte gebracht. 

Wat heb je nodig om hier gebruik van te maken?

Je kunt hier gebruik van maken wanneer je een 4G geschikt abonnement hebt (particulier of klein zakelijk) en beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate.

Op dit moment kun je er met de volgende toestellen gebruik van maken:

Toestel

4G Bellen

WiFi bellen

iPhone 5S/C

X

V

iPhone 6 & 6S, 7 (ook de Plus)

V

V

iPhone SE

V

V

Vodafone Smart Ultra 7

V

V

Samsung S6, S7 (Flat en Edge)

V

V

Samsung A5, A3 (2016 en 2017)

V

V

Samsung S8 en S8+

V

V

• V = geschikt. X = (nog) niet geschikt.
  • Daarnaast worden de Samsung S6 (Flat of Edge), A3 of de A5 2016 op dit moment alleen ondersteund als ze voorzien zijn van de juiste firmware. Dit check je door *#1234# te bellen; als je in de CSC code VF ziet staan dan is het toestel geschikt.

Zodra er ook andere toestellen geschikt zijn, zullen we dit topic updaten. Abonneer je op dit topic om op de hoogte te blijven.

[Update 30-3-2017] Bellen via 4G en WiFi met een Samsung S8 en S8+:

Samsung gebruikers met een Samsung S8 en S8+ kunnen vanaf de lancering ook bellen via WiFi en 4G. Dat geldt voor de Vodafone versies, maar ook voor de originele firmware.

[Update 16-3-2017] Belangrijke informatie over bellen via WiFi met een Samsung S6 en/of Samsung S6 Edge:

Tijdens het updaten naar Android 7.0 Nougat wordt VoWiFi in de instellingen van je toestel uitgeschakeld. Zet dus na de update VoWiFi weer handmatig aan.

[Update 3-2-2017] Bellen over WiFi en 4G met een Samsung A5 2017 en A3 2017:

Samsung gebruikers met een Samsung A5 2017 en A3 2017 kunnen vanaf de lancering ook bellen via WiFi en 4G.

[Update 27-1-2017] Bellen over WiFi en 4G met een iPhone SE of nieuwer:

Apple gebruikers met minimaal een iPhone SE of iPhone 6 kunnen vanaf nu ook bellen via WiFi en 4G. De softwareversie die je hiervoor nodig hebt is iOS 10.2 of hoger. Indien het bij jou nog niet werkt kan het zijn dat je de providerinstellingen nog dient bij te werken. De benodigde versie is 27.2. Zie hier hoe je dat doet.

Op deze pagina vind je meer informatie over bellen met Voice over LTE (VoLTE) en hoe je VoLTE kunt inschakelen op je toestel. Wil je meer informatie over bellen en gebeld worden via WiFi? Kijk dan hier.

[Update] ondersteuning Vodafone Smart Ultra voor WiFi bellen & 4G bellen:

Het is nu ook mogelijk om met de Vodafone Smart Ultra gebruik te maken van bellen via WiFi en 4G. Zie hieronder hoe je je toestel hiervoor kunt instellen.

[Update] iPhone 5s/5c biedt ondersteuning voor WiFi bellen:

Klanten met een iPhone 5s/5c of nieuwer kunnen gebruik maken van WiFi bellen. Apple heeft hiervoor een nieuwe update (iOS 10.2) gelanceerd waarmee deze functionaliteit beschikbaar wordt.

Het kan zijn dat na de update naar iOS 10.2 de 'WiFi Bellen' instellingen nog niet beschikbaar zijn. Je dient in dat geval eerst nog even je providerinstellingen te updaten. Zie hier hoe je dat doet.

Voor meer informatie kun je ook een kijkje nemen op de website van Apple.

Je toestel instellen voor WiFi bellen

Om gebruik te maken van 4G bellen hoef je verder niets te veranderen. Zo kun je je telefoon instellen voor WiFi bellen:

Samsung

1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)

2. Ga naar instellingen

3. Selecteer Bel via WiFi aan

4. Vervolgens kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor Voorkeur mobiele netwerk.

Vodafone Smart Ultra 7

1. Ga naar Call+

2. Klik rechts op opties

3. Ga naar Instellingen

4. Ga naar Oproepinstellingen

5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan

6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld

Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?

Dit komt omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen. 

Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?

Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek wordt op dezelfde manier in rekening gebracht als bellen via 2G/3G.

Mijn firewall blokkeert VoWiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?

De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Het lukt niet om VoLTE of VoWiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?

Op dit moment is VoLTE en VoWiFi nog niet geschikt voor prepaid. Er zijn wel plannen om dit op termijn mogelijk te maken.

Heb je vragen over WiFi- en 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?

• Stel je vraag of deel je ervaring in dit topic.
  • of bel met 1201 en vraag naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).

Om een e-mail te ontvangen zodra er nieuws is over dit topic, klik je op 'Opties' bovenaan dit bericht en dan op 'Abonneren'. Bezoek je dit topic vanaf je mobiel? Klik dan eerst op 'ik ook' en daarna op 'Abonneren'. Ben je nog geen lid van het forum? Registreer je dan eerst via deze link.

Groet(jes),
Thomas

Moderator

Meer weergeven
120 ANTWOORDEN
Ik ben nieuw!
Ik heb een Samsung Galaxy S7 edge met de laatste update. Los gekocht in de mediamarkt in Duitsland, met een nieuw Vodafone red abbo ingegaan per 5 december. Ik kan niet 4g bellen of wifi bellen inschakelen. Als ik in de instellingen kijk zoals aangegeven, staat de optie voor WiFi bellen er niet bij.
Meer weergeven
Echte Ontdekker
Het Duitse model beschikt niet over de juiste firmware. Je kunt de kale NL firmware flashen, dan gaat het wel werken.
Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Bedankt voor je reactie!

Mag dit ook de Unbranded versie zijn?

Hieronder is de PDA omschrijving van Sam Mobile

G935FXXU1BPJG

Modem versie:

G935FPHN1BPK1

Ik heb nu:

PDA:

G935FXXU1BPJG

Modem:

G935FXXU1BPJG

Meer weergeven
Echte Ontdekker

Ja, de unbranded NL versie en de Vodafone-versie werken allebei!

Meer weergeven
Ik ben nieuw!
Bedankt! Het werkt nu wel.
Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Hoi Thomas,

Ik ben sinds vandaag over naar Vodafone en heb een Samsung Galaxy S7 edge.

De opties VoLTE en Wifi bellen zijn beschikbaar.

Maar helaas als ik bel zijn dat is het tot op heden nog steeds geen VoLTE gesprek.

De telefoon schakeld automatisch terug naar 3g op het moment dat het telefoon gesprek actief wordt.

Ik hoor het graag wat de oplossing is.

Gr. P.

Meer weergeven
Moderator

Update:

Vanaf vanavond kunnen klanten met een iPhone 5c of nieuwer gebruik maken van Wi-Fi bellen. Apple heeft hiervoor een nieuwe update ( iOS 10.2 ) gelanceerd waarmee deze functionaliteit beschikbaar wordt. Het is wel belangrijk dat je binnen je Wi-Fi bereik blijft indien je gebruik maakt van Wi-Fi bellen. 4G Bellen (VoLTE) is op dit moment nog niet mogelijk. Dit volgt later.

Voor meer informatie kun je ook een kijkje nemen op de website van Apple.

Groet - Kind regards,

Serkan
Moderator

Social Media Services - Forum NL

'Als je een timmerman bent, en je maakt een prachtige commode, dan ga je niet een plaat triplex aan de achterkant gebruiken, zelfs als het tegen een muur staat en niemand het ziet. Je weet dat het er is, dus gebruik je een mooi stuk hout voor de achterkant. Omdat je 's nachts lekker wilt slapen. De esthetiek, de kwaliteit moet overal doorgevoerd worden.' (Steve Jobs, 1 februari 1985.)

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Dag,

Ik las met interesse het bericht over bellen over wifi. Dit lost mijn problemen op denk ik.

Voordat de overstap ga doen heb ik wel wat vragen! Het telefoon bereik hier is vrijwel niets (welke provider dan ook!). Mij wifi is hier prima, echter is mijn internet vrij dramatisch. Wat word verstaan onder een goede verbinding? Hoeveel belast bellen over de wifi mijn internet? 

Graag hoor ik van u de antwoorden hierop!

Groeten Dennis

Meer weergeven
Moderator

Hi Dennis, als je een goede internet verbinding hebt thuis (Wi-Fi) dan heb je een grote kans dat dit een oplossing kan bieden. Ik raad je aan om het even uit te proberen. We horen graag wat je bevindingen zijn!

Groet - Kind regards,

Serkan
Moderator

'Als je een timmerman bent, en je maakt een prachtige commode, dan ga je niet een plaat triplex aan de achterkant gebruiken, zelfs als het tegen een muur staat en niemand het ziet. Je weet dat het er is, dus gebruik je een mooi stuk hout voor de achterkant. Omdat je 's nachts lekker wilt slapen. De esthetiek, de kwaliteit moet overal doorgevoerd worden.' (Steve Jobs, 1 februari 1985.)

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Goedemorgen,

Op mijn WiFi-netwerk werkt het niet (meerdere iPhones en abonnementen getest), dus ik vermoed dat mijn firewall iets blokkeert.

Welke instellingen moet ik doen in de firewall om wifibellen mogelijk te maken? Ik gebruik een Mikrotik router.

Groet,

David

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Dank voor je antwoord! Ondertussen heb ik mijn oog laten vallen op een s7, en deze bijna besteld. Ik zat al te wachten op het antwoord op mijn vraag alhier Smiley Vrolijk

Mijn wifi is zeer goed, en mijn internet stabiel traag... Smiley Tong Vandaar ook mijn vraag of internet bellen veel bandbreedte neemt. Dat heb ik niet Smiley Vrolijk 

Gr. Dennis

Meer weergeven
Moderator

@david1, we zijn dit nog niet eerder tegengekomen. Ik verwacht eerder dat je nummer nog niet is geactiveerd voor VoLTE/VoWiFi (Voor iPhones werkt op dit moment alleen VoWiFi). Vanaf 21 november kunnen alle nieuwe klanten en klanten die verlengen direct gebruik maken hiervan. Voor bestaande klanten worden in de loop van december de abonnementen gebruiksklaar gemaakt. Zodra je gebruik kunt maken van de dienst word je hier ook door ons van op de hoogte gebracht

Groet(jes),
Marc

Moderator

Meer weergeven
Ik ben nieuw!
Zijn er mensen die hun ervaring willen delen over bellen over wifi? Ik heb een Femtocell maar zit met smacht te wachten op de nieuwe dienst. Sinds de komst van 4g blijft de telefoon op 4g staan waardoor hij de femtocell niet pakt. Schijnbaar geeft Samsung voorrang op snelste type netwerk en niet hardste signaal. Ik hoor alleen nergens verhalen wat de bevindingen zijn van de nieuwe dienst. Hoe laat Vodafone weten dat de dienst actief is? SMS?

Groeten
Meer weergeven
Vodafone

Om de femtocell te laten werken moet je 4G uitschakelen in je toestel. Daarna zul je weer een goede verbinding hebben @Mic2005

Met vriendelijke groet
Steven
Meer weergeven
jpq
Ik ben nieuw!

Hi, is al bekend wanneer de Oneplus 3 / 3T ondersteund wordt? Het toestel ondersteunt dit.

Meer weergeven
Moderator

Hi @jpq

Ik ga dat even voor je navragen. Zodra ik mee weet hoor je van me!

Groet - Kind regards,

Serkan
Moderator

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Snap er helemaal niks meer van.

Heb zojuist een s7 en s7 edge (branded versie) bij de VOD shop in Nieuw Vennep gekocht.

Krijg met geen mogelijkheid de optie 'VoLTE bellen" in de network settings te zien.

Heb zelfs een nieuw abbonement afgesloten om meteen van VoLTE gebruik te kunnen maken.

De medewerker had zelf een unbranded s7 toestel en daar stond de setting wel in.

Heeft er iemand een idee??

Meer weergeven
Ik ben nieuw!

Beste Vodafone,

Ik heb een Samsung Galaxy S7 en een 4G abonnement en op mijn telefoon draait de meest recente software. Toch heb ik nog niet de optie om via Wifi/4G te bellen. De hele optie ontbreekt bij mij in het menu.

In bovenstaande post staat 'Voor bestaande klanten worden in de loop van december de abonnementen gebruiksklaar gemaakt'. Ben ik nou te ongeduldig of valt 27 december nog steeds onder 'in de loop van december'?

Arjan

Meer weergeven
Moderator

@crpzz , bij nieuwe abonnementen zou de optie in ieder geval mogelijk moeten zijn. Wat zie je precies terug bij de oproepinstellingen? Heb je ook de meest recente software op je toestel?

@AriHo, heb je ook al bericht gehad dat je WiFi/4G bellen kunt activeren?

Groet(jes),
Thomas

Moderator

Meer weergeven