Handleiding voor het forum


Reputatie 6
Hi allemaal,

Welkom op het Vodafone Forum! Of je nu een ervaren forum gebruiker bent of net nieuw, hier volgt voor jullie allemaal een handige handleiding over ons forum en alle features. In deze handleiding vind je o.a. terug hoe het forum werkt, wat jij allemaal kunt doen, wat ranks en kudo’s zijn en wat je hiermee kunt verdienen, wie de moderators zijn en hoe zij jou kunnen helpen. Naast deze handleiding tippen we je ook het topic over de huisregels te lezen. Met al die informatie op zak wensen we je veel plezier toe op het forum en hopen je vaak terug te zien!

Klik hieronder op het onderwerp dat jij wilt lezen:


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 6
Forumstructuur

Voor diegene die al langer op het forum zitten, jullie zullen vast en zeker gezien hebben dat het één en ander is veranderd. Het Forum heeft een nieuwe look & feel, is overzichtelijker geworden en heeft een aantal nieuwe functionaliteiten gekregen.

We hebben de forumstructuur omgegooid om het forum overzichtelijker en makkelijker te maken voor jullie. De categorieën zijn specifieker geworden en daarmee ook de boards. Het vinden of plaatsen van informatie wordt nu nog simpeler door de duidelijk afgebakende onderwerpen per categorie. We hopen onze gebruikers dan ook aan te sporen om eerst in de gerelateerde rubrieken te zoeken en pas een nieuwe vraag te posten als het antwoord niet gevonden kan worden tussen alle bestaande informatie. Onze zoekfunctie maakt het makkelijker om de hele community of een enkel board te doorzoeken.

Wees echter niet bang om iets te posten op het forum, omdat je denkt dat het misschien niet in de juiste rubriek staat. Als wij van mening zijn dat jouw onderwerp beter past in een ander board, dan zullen de moderators het verplaatsen en een link achterlaten op de originele plaats zodat het topic gemakkelijk teruggevonden kan worden.

Daarnaast is het nieuwe forum opgebouwd op basis van een beloningssysteem. In het kort: hoe meer kudo’s jij verzamelt en oplossingen je aandraagt, hoe hoger jouw rang zal worden. Door te stijgen in rang kun je allemaal extra’s op het forum unlocken waardoor jij steeds meer mogelijkheden krijgt op het forum zelf, maar ook voor het personaliseren van je account. Maar we komen hier later uitgebreid op terug, je vindt hier meer over in de topics ranks , kudo’s en oplossingen.
Reputatie 6
Topic Titels

Het kan voorkomen dat wij jouw topic-titel wijzigen of aanpassen. Dit is om ervoor te zorgen dat jouw bericht makkelijker te vinden is in de zoekfunctie. Om een voorbeeld te geven: een titel zoals “Hoe werkt Bluetooth op mijn toestel?” zouden wij veranderen in “Apple Iphone 4 – Hoe stel ik Bluetooth in?”. Dit om het topic meer relevantie te geven en specifieker te maken, maar ook om ervoor te zorgen dat het topic sneller te vinden is als mensen naar een combinatie zoeken van bijvoorbeeld Apple Iphone 4 en bluetooth, zowel op het forum als via andere kanalen zoals Google. Zo zijn wij ervan verzekerd dat we onze klanten een betere ervaring kunnen bieden wanneer zij op zoek zijn naar antwoorden op het Forum .
Reputatie 6
Vragen

Het Forum is opgezet om zowel technische, als service- en productondersteuning te bieden, Het is de plaats om alle aspecten van de Vodafone producten, diensten en services te bespreken. Put uit jouw eigen kennis en ervaring om informatie op het forum aan te vullen, je te mengen in discussies, mensen te helpen bij hun vragen of natuurlijk jouw eigen vragen te stellen. Wij raden echter wel aan om geen privé of account specifieke informatie openbaar te delen. Voor vragen direct gerelateerd aan jouw Vodafone account, kun je het beste direct contact opnemen met onze klantenservice.

Zoals in onze voorwaarden staat vermeld, behouden wij het recht om account specifieke vragen/topics van het forum te verwijderen en je direct via mail te benaderen om jouw vraag op een veilige manier af te handelen. In zulke gevallen zal het e-mailadres waarmee je bent geregistreerd op het forum worden gebruikt.
Reputatie 6
Zoeken op het forum

Wat is de zoekfunctie?
Je kunt natuurlijk het hele forum doorpluizen, op zoek naar de informatie die jij nodig hebt. Handiger is onze zoekfunctie. Hiermee kun je bestaande informatie op het forum doorzoeken met een simpel steekwoord, om zo het onderwerp te vinden waar jij naar op zoek bent.

Wanneer kan ik deze gebruiken?
Je kunt ten alle tijden de zoekfunctie gebruiken of je nou geregistreerd bent of niet en ongeacht waar je je op het forum bevindt.

Hoe te gebruiken?
De zoekbalk wordt op iedere pagina weergegeven. In het linkerveld kun je een steekwoord invoeren, rechts kun je aangeven in welk gebied van het forum je wilt zoeken, bijvoorbeeld: op het hele forum, binnen een categorie, op een specifiek bord, of ben je op zoek naar een specifieke gebruiker?



Doordat we in iedere titel bijvoorbeeld het merk en type telefoon willen specificeren zoals je hebt kunnen lezen bij topic titels, kun je je zoekopdrachten vrij simpel houden om onderwerpen te vinden, bijvoorbeeld: Blackberry Bold internet of Samsung Galaxy roaming.

Als je een steekwoord hebt ingevoerd zie je onder jouw invoer een lijst met suggesties verschijnen (zie afbeelding). Met behulp van deze lijst kun je snel naar relevante topics springen. Staat hier echter niet tussen wat jij zoekt, dan kun je natuurlijk ook gewoon naar de volledige lijst met zoekresultaten.


Reputatie 6
Abonnementen

Wat zijn abonnementen voor forum topics?
Je kunt je op het forum abonneren op topics waar jij bijvoorbeeld aan hebt deelgenomen of die je interessant vindt en graag in de gaten wilt houden. Dit kun je doen door in dat topic te klikken op "abonneren bij onderwerpopties". (Let op: dit kan alleen als je geregistreerd gebruiker bent en je e-mailadres hebt geverifieerd.)


Wanneer je je hebt geabonneerd op een topic en er treden veranderingen op, dan ontvang je hiervan een e-mail alert. Zo blijf je altijd op de hoogte van updates en nieuwe antwoorden.

Hoe gebruik ik het?
Als je bijvoorbeeld zelf een nieuwe topic/post hebt aangemaakt met een vraag, dan klik je bij berichtopties op "abonneren". Nu ontvang je telkens een e-mail alert als iemand iets in jouw topic heeft gepost. Hierdoor blijf jij op de hoogte van wat er gebeurd in jouw topic en ben je er snel bij als iemand een oplossing aandraagt. Je hoeft dus niet 10x per dag te kijken of er al nieuwe berichten zijn, je krijgt hier automatisch bericht van.

Zo werkt het ook als er een bestaand topic is waarin je bent geïnteresseerd. Klik bij onderwerpopties op "abonneren" en ontvang automatisch mail alerts.

Instellingen met betrekking tot abonneren kun je op je eigen profielpagina wijzigen. Klik op mijn instellingen onder jouw profielfoto en naam op de hoofdpagina en ga vervolgens naar het tabblad "abonnementen en bladwijzers". Hier kun je alle instellingen wijzigen die met abonneren te maken hebben, zoals hoe vaak je wilt worden ingelicht over wijzigingen en wat er allemaal in het alert moet staan. Hier kun je ook aangegeven dat je bijvoorbeeld automatisch geabonneerd wilt worden op al jouw eigen topics.
Reputatie 6
Oplossingen accepteren

Wat is het?
Je kunt iemand zijn/haar antwoord markeren als oplossing voor jouw vraag. Waarom?
  • Dit helpt anderen om meteen de belangrijkste informatie in het bericht te vinden.
  • Je beloont de gebruiker voor de goede hulp en het aandragen van een oplossing tot jouw probleem.

Berichten kunnen als oplossing worden gemarkeerd door de starter van een topic (de gebruiker die de vraag stelde) of door het Forum team.

Wanneer kun je een antwoord als oplossing markeren?
Zodra jij een vraag gepost hebt en iemand een antwoord geeft, kun jij aangeven een oplossing gevonden te hebben door op de “oplossing accepteren” button onder de berichten te klikken. Deze button wordt automatisch weergegeven in berichten die je zelf geopend hebt. Dus wanneer je tevreden bent met een antwoord, of iemand zijn/haar antwoord heeft geholpen jouw probleem op te lossen, klik dan op “oplossing accepteren”.



Nadat je een antwoord als oplossing hebt gemarkeerd zal een groen vinkje verschijnen bij de topic titel, hieraan kunnen andere gebruikers van het forum zien dat jouw probleem is opgelost. Wanneer zij jouw topic openen, kunnen ze op “ga naar oplossing” klikken om direct bij het door jouw geaccepteerde antwoord uit te komen.

Geaccepteerde oplossing zijn zeer gewaardeerde bijdrages op het forum. Dit is immers bruikbare informatie voor alle andere gebruikers die op zoek zijn naar een antwoord op hun vraag. Daarom is het ook belangrijk om goede antwoorden als oplossing te markeren; dit helpt anderen sneller nuttige informatie te vinden. Daarnaast helpt het uitdelen en ontvangen van geaccepteerde oplossingen bij het verbeteren van jouw rang op het forum. Hierover lees je meer in het stuk over ranks.

Wat als ik het verkeerde antwoord als oplossing heb gemarkeerd?
Als het antwoord dat je als oplossing hebt gemarkeerd niet juist was, post dan gewoon even een nieuw berichtje in hetzelfde topic (door op antwoorden te klikken) en dan zal het Forum team jouw helpen deze actie ongedaan te maken.
Reputatie 6
Kudo’s

Wat zijn kudo’s?
Kudo’s zijn onderdeel van ons beloningssysteem waarop het forum is gebaseerd. Je moet ze zien als punten die je krijgt vanwege je goede hulp, snelle reactie of accurate informatie. Iemand een kudo geven is op het forum een soort van digitale "dankjewel".

Hoe geef ik kudo’s?
Je kunt iemand een kudo geven door op het duimpje te klikken dat onder een bericht staat van een forum gebruiker. Je ziet centraal de post staan die jij wilt waarderen met een kudo. Onder dit bericht zie je een aantal knoppen, waaronder eentje met een duimpje. Door hier op te klikken geef jij een kudo en zegt daarmee “dankjewel”. Je ziet dan ook de 0 in een 1 veranderen links van het duimpje. Hieronder kort een voorbeeld.

Zie het duimpje (met rode rondje) waar je op moet klikken om een kudo te geven.




Wanneer je op het duimpje klikt zul je vervolgens ook zien dat er links een 1 komt te staan, zoals je hieronder op de afbeelding kunt zien. Dat betekent dat jij een kudo hebt gegeven!



Wanneer kan ik iemand kudo’s geven?
Vanaf het moment dat je geregistreerd bent op het forum mag je kudo’s uitdelen aan andere leden die jou goed hebben geholpen en die je wilt bedanken.

Wat kan ik met kudo’s?
Ten eerste kun je anderen kudo’s geven. Dit doe je als je iemand wilt “belonen” voor zijn goede hulp door op het duimpje te klikken zoals hierboven uitgelegd. Je kunt een post maar eenmalig een kudo geven, maar je kunt dezelfde gebruiker wel vaker kudo’s geven voor verschillende posts, waardoor zijn/haar rang zal stijgen.

Als je kudo’s krijgt, dan helpt dit mee aan jouw rangstatus binnen het forum. Hoe meer kudo’s je krijgt hoe beter jouw rang wordt en hoe meer extra’s je kunt unlocken. Daarnaast hebben we een "kudo’s leaderships board". Dit vind je terug aan de rechterkant op de hoofdpagina. Hierin kun je zien wie onze topleden zijn m.b.t. het aantal kudo’s dat zij hebben ontvangen. Hoe meer kudo’s iemand heeft, hoe meer bruikbare, goede antwoorden die persoon heeft gegeven en hoe meer hij/zij gewaardeerd wordt door andere leden.

Niet alleen het krijgen van kudo’s helpt jou mee in je rangstatus, maar ook het geven. Het is zelfs zo, dat als je tot de hogere rangen behoort jouw kudo’s meer waard zijn als je deze aan een ander geeft, 2x tot 3x zo veel zelfs.

Hoe krijg ik kudo’s?
Door goede, bruikbare antwoorden te geven, door mensen te helpen, door snelle reacties te geven etc. Mensen zullen jou kudo’s geven als jij hun zo goed helpt dat zij jou willen waarderen, door digitaal "dankjewel" te zeggen.
Reputatie 6
Ranks

Wat zijn ranks?
Ranks oftewel rangen, geven jouw “status” aan binnen het forum. Je komt binnen als nieuweling en kunt uitgroeien tot expert, afhankelijk van jouw activiteit op het forum en de waardering van anderen. Door het verzamelen van kudo’s (zoals uitgelegd in het topic kudos), het geven van goede oplossingen, bruikbare informatie en snelle reacties kun je stijgen in rang, omdat anderen aangeven jou en je posts te waarderen. Hoe hoger jouw rang hoe meer privileges je krijgt op het forum.

Waarom krijg ik een rang?
Je krijgt een rang toegekend om aan te tonen hoe actief, maar ook effectief jij bent op het forum. Maar onze ranks dienen ook om goede adviseurs en onze beste leden uit te lichten. Aan de hand van een rang kun je zien of iemand in het verleden al goede adviezen heeft gegeven en hoe zijn activiteit over het algemeen is op het forum, ook erg handig voor nieuwe leden. Zij kunnen meteen zien aan iemand zijn rang hoe gewaardeerd deze persoon is en of hij/zij al veel oplossingen heeft weten aan te dragen.

Hoe kan ik een bepaalde rang verdienen?
Door goede, bruikbare oplossingen te bieden aan andere leden. Als anderen jou waarderen met kudo’s en jouw antwoorden als oplossing accepteren, dan zal vanzelf jouw rang stijgen.

Wat heb ik eraan om een hoge rang te behalen?
Hoe hoger jouw rang, hoe meer privileges je krijgt op het forum en met betrekking tot het personaliseren van jouw account. Er zijn allerlei extra’s die je kunt unlocken op het forum door een hogere rang te bereiken. Maar we hebben voor onze meest gewaardeerde, actieve en kwalitatieve gebruikers ook erg leuke offline extra's! Daarnaast toon je met een hogere rang dat je een gewaardeerd forum lid bent en al veel anderen hulp hebt geboden.
Reputatie 6
Handtekeningen

Wat zijn handtekeningen op het forum?
Handtekeningen geven jou de mogelijkheid om een vooropgezet bericht onder jouw posts te plaatsen. Bijvoorbeeld een persoonlijke slogan, quote, favoriet toestel etc. Ook kun je hier vragen om kudo’s of om jouw posts als oplossing te accepteren, wanneer mensen deze goed vinden.

Hoe stel ik een handtekening in?
Om een handtekening aan te maken of te bewerken, ga je naar de hoofdpagina en klik je op mijn instellingen onder je profielfoto en naam. Ga dan naar je "persoonlijke informatie", daar vind je de mogelijkheid om een persoonlijke handtekening in te stellen. (Let op, deze functionaliteit zie je pas op het moment dat je de bijbehorende rang hebt bereikt.)

Je kunt basic HTML gebruiken in je handtekening om deze wat aparter te maken. Als je niet weet hoe je HTML moet gebruiken, dan kun je op het forum zelf een nieuw topic of reply aanmaken. In het tekstscherm dat verschijnt kun je een handtekening ontwerpen zoals jij dat wilt. Vervolgens klik je op de HTML tab en kopieer je de code die hierin staat. Ga daarna terug naar je instellingen. In het tekstvak van de handtekening kun je nu de code plakken die je hebt gekopieerd. Hoe hoger je rang hoe gekker je je handtekening kunt maken, met zelfs foto’s en video’s uiteindelijk.

Reputatie 6
Privéberichten

Wat zijn privéberichten?
Op ons forum heb je de mogelijkheid om privéberichten te sturen naar andere forumleden, zonder dat anderen dit kunnen lezen.

Hoe stuur ik een privébericht?
Om een ander lid van het forum een privébericht te sturen kun je op hun gebruikersnaam klikken, maakt niet uit waar op het forum je dit doet, om hun profiel te openen. Aan de rechterzijde zal je dan de optie zien "Deze gebruiker een privébericht sturen". Klik hierop en vervolgens kun je in het geopende tekstvak jouw bericht typen en versturen, net zoals een post.

Tip: Er zijn enkele instellingen met betrekking tot privéberichten die je zelf kunt wijzigen. Ga hiervoor naar jouw persoonlijke instellingen en dan naar de tab "voorkeuren". Hier vind je rechts de optie "private messenger" waar je deze settings kunt veranderen. Je hebt de mogelijkheid om privéberichten in en uit te schakelen, in te stellen hoeveel berichten worden weergegeven, en of je een email alert wilt ontvangen bij het ontvangen van een nieuw privébericht.

Waar vind ik aan mij verstuurde privéberichten?
Op de hoofdpagina van het forum zie je rechtsboven "Mijn Forum" staan waar ook jouw avatar en profielnaam staan. Hieronder staan enkele opties, zo ook Privéberichten. Als je hierop klikt kom je in jouw inbox van privéberichten. Hier vind je ook de door jouw verzonden berichten. Hieronder een aantal afbeeldingen om het te verduidelijken.




Als je een ongelezen bericht hebt dan wordt dit als volgt weergegeven:



Door op "Privéberichten" te klikken kom je in je inbox waar jouw berichten staan en waar je eventueel ook nieuwe berichten kunt aanmaken.
Reputatie 6
Avatars

Wat zijn avatars?
Jouw avatar is de profiel afbeelding die je aan de linkerkant onder je naam ziet wanneer je een bericht post op het forum. Via je avatar kun je jouw profiel persoonlijker maken en jouw forum account een eigen identiteit geven.

Wanneer kan ik een avatar gebruiken?
Vanaf het begin kun je een avatar instellen. Als nieuwkomer kun je kiezen uit een standaard selectie avatars die wij aanbieden. Als je een hoge rang weet te bereiken kun je zelf een afbeelding uploaden welke je als avatar kunt gebruiken; weer een unlockable afhankelijk van je rang!


Hoe gebruik ik een avatar?
Ga naar mijn persoonlijke instellingen en selecteer de avatar-tab . Hier kun je kiezen uit verschillende avatars door de galerij door te bladeren. Je kunt verschillende verzamelingen kiezen, maar je kunt ook uit eigen geuploade foto’s kiezen als je rang hoog genoeg is.

Op het moment dat we jou toestaan foto’s te uploaden vanwege je status, lees dan a.u.b. de algemene voorwaarden goed door om te kijken of jouw afbeeldingen voldoen aan de eisen die gesteld worden aan avatars.
Reputatie 6
Tagging

Wat is tagging?
Het forum biedt de mogelijkheid om steekwoorden (oftewel tags) te plaatsen bij je berichten. Deze tags helpen het anderen makkelijk te maken om onderwerpen op het forum te vinden en zoeken. Als een bezoeker bijvoorbeeld zoekt op internet, dan zullen alle posts met de tag internet in het zoekresultaat verschijnen.

Wanneer kan ik een bericht taggen?
Iedereen kan tags toevoegen aan zijn of haar posts. Dit kan vanaf de eerste keer dat je een bericht hebt geplaatst.

Hoe tag ik een bericht?
Het idee achter taggen is dat je na het plaatsen van jouw bericht een aantal steekwoorden uit het bericht haalt en deze als tags toevoegd. Hierdoor zullen anderen die naar gelijkwaardige termen zoeken, makkelijker relevante berichten vinden.

Het Forum team zal ook tags aanbrengen in nieuwe topics of berichten, vooral als het over een specifiek toestel gaat. Bijvoorbeeld bij een bericht dat gaat over internetten op een Samsung Galaxy S3, zullen wij een tag “Samsung”, “Galaxy S3”, “S3” en “(mobiel) internet” toevoegen. Kijk naar onze tags als je een voorbeeld zoekt over hoe te taggen en welke termen te gebruiken. Over het algemeen kun je tags gebruiken m.b.t merk/type van jouw product en voornaamste probleem (internet, roaming, beeldscherm etc).

TIP: Vermijd lidwoorden (de, het, een), of algemene termen zoals problem, issue, vraag, deze helpen namelijk niet om het zoekresultaat te verfijnen en gebruik geen “en”, maar scheidt tags met komma’s.
Reputatie 6
Off Topic Area

Naast alle categorieën toegespitst op toestellen, Vodafone producten en diensten, hebben we ook een off-topic area. Hier mogen onze gebruikers naar hartenlust praten over onderwerpen die zij bepalen. Deze hoeven niet direct verband te houden met Vodafone of telefonie, het mag overal over gaan, maar houd alsjeblieft wel onze algemene huisregels in gedachten, zoals dit ook op de rest van het forum wordt verwacht. Dankjewel!


Reputatie 6
Inlogproblemen

Als je problemen ervaart met inloggen op het Forum, stuur ons dan a.u.b. een mail via forum.nl@vodafone.com.


Verdere informatie is in deze handleiding te vinden of in de algemene huisregels.