Sticky News

Vodafone start met 5G in Nederland

  • 23 april 2020
  • 22 reacties
  • 7143 keer bekeken
Vodafone start met 5G in Nederland
Reputatie 7

We werken continu aan de verbetering van ons krachtige GigaNet om onze klanten de beste netwerkervaringen te kunnen bieden. Voor de mobiele klanten van Vodafone betekent dit nu de introductie van het 5G netwerk. Zo kunnen we de beste vaste en mobiele infrastructuur bieden aan onze klanten. Vanaf morgen (29 april) is 5G beschikbaar in meer dan de helft van Nederland. 


Om 5G te gebruiken heb je 3 dingen nodig; een 5G-netwerk, een 5G geschikt abonnement en een 5G geschikt toestel.

5G Abonnement
Vodafone wil deze technologie direct beschikbaar stellen voor haar klanten. Dit is de reden dat 5G voor alle bestaande en nieuwe klanten Red (Pro) klanten direct beschikbaar is in hun abonnement, zonder meerprijs. Heb je geen Red abonnement? Start klanten kunnen vanaf 29 april via My Vodafone zelf 5G activeren op hun abonnement voor € 2,- per maand extra. Ben je nog geen klant van Vodafone maar wil je wel gebruik maken van 5G? Neem dan contact met ons op. 

< Ik wil ook 5G van Vodafone >

5G Toestellen
Vodafone verkoopt op dit moment twee toestellen die geschikt zijn voor 5G. De Samsung Galaxy S20 is verkrijgbaar in vier 5G varianten: S20 5G, S20+ 5G, S20 Ultra 5G, óf de Oppo Find X2 Pro. Niet elk toestel is namelijk geschikt voor 5G. De techniek is wel in een sneltreinvaart aan het ontwikkelen. Daarom verwachten wij de komende maanden meer 5G-geschikte toestellen te introduceren.
Via de Toestelchecker kun je zelf zien of een toestel al geschikt is voor 5G. 

5G en gezondheid
Als Vodafone hebben we begrip voor zorgen en vragen die leven bij de (her)plaatsing van antennes. Tegelijk streven we – vanuit collectief belang – naar een hoogwaardig en landelijk dekkend netwerk, zodat we allemaal en liefst overal bereikbaar zijn. Zeker in deze onzekere tijden is het netwerk hard nodig is om mensen, bedrijven en zorginstellingen verbonden te houden. Bij zo’n goed gespreid antennepark horen bouw- en inspraakprocedures, net als veiligheids- en blootstellingslimieten, waaraan ook wij ons houden.

Er is verder ook geen enkel bewijs dat 5G te maken heeft met het krijgen of verspreiden van het Coronavirus.

Meer informatie over dit onderwerp is te lezen op deze pagina


Veel gestelde vragen

 

Hoe werkt 5G?
5G maakt gebruik van radiogolven, net zoals eerdere generaties mobiel internet: 2G, 3G en 4G. Deze
radiogolven worden verstuurd via masten, als onderdeel van ons krachtige GigaNet. In Europa zijn drie nieuwe frequentiebanden voor 5G afgesproken. Dit 5G-spectrum van frequenties is in Nederland voorlopig niet beschikbaar. Maar gelukkig kan de nieuwe 5G-technologie met slimme technologie evengoed gebruikt worden met andere frequentiebanden.
Dat is precies wat wij in samenwerking met Ericsson doen: het toepassen van 5G in onze bestaande 4G
frequentiebanden. Er zijn hierdoor dus niet direct nieuwe masten nodig, en ook geen frequenties. Dit noemen we ‘Dynamic Spectrum Sharing' (DSS). Met deze technologie kan een toestel gebruik maken van 4G én 5G verbindingen. Het slimme netwerk kiest daarbij razendsnel voor 4G of 5G. Kom je in een 5G-dekkingsgebied dan schakelt je toestel dus automatisch over naar 5G. In 4G gebied maak je gebruik van ons uitstekende 4G-netwerk.

Hoe kan ik zien waar 5G beschikbaar is?
De actuele 5G dekking is vanaf 29 april te vinden op de dekkingskaart.

Ik heb de Samsung Galaxy S20, maar nog geen 5G?
Om de lokale 5G-instellingen te ondersteunen moet een update gedaan worden van de softwareversie van het toestel. Dit is een reguliere software update. Deze staat klaar tussen 13 en 20 april voor alle Galaxy S20 toestellen. Volg de instructies op je toestel om de update te voltooien. Hierna kun je, wanneer je een Red abonnement hebt, of een Start abonnement met 5G add-on en 5G-dekking, direct 5G ontvangen. Je kunt dit zien in het beeldscherm van je telefoon aan het 5G-icoon (i.p.v. het 4G-icoon).

Heb je nog steeds geen 5G-ontvangst? Het kan natuurlijk zijn dan je geen dekking hebt op de locatie. Bekijk de actuele dekking

Ook kan zijn dat je een Samsung Galaxy S20 4G-model hebt (of een heel ander Samsung model). Dit model is niet geschikt om 5G te gebruiken.  Je kunt dit nagaan door gebruik te maken van de Toestelchecker.

Heb je al deze stappen uitgevoerd maar nog steeds geen 5G? Open dan een topic. De Community helpt jou graag verder. 

Wanneer komt Apple met een 5G toestel?
Apple heeft hier nog geen indicaties voor afgegeven. Wij kunnen hier zodoende geen mededelingen over doen. 

Kan ik ook 5G gebruiken in het buitenland?
Om 5G te gebruiken in het buitenland moet Vodafone contracten afsluiten met haar partners om van dit netwerk gebruik te mogen maken. Wij zijn hier druk mee bezig. De technologie is nog erg nieuw, dus op dit moment zijn er nog geen afspraken met buitenlandse partners. Wij verwachten dat deze op korte termijn volgen. In de tussentijd kun je gebruik maken van het grootste 4G-netwerk ter wereld!

Hoe kan ik zien of ik 5G heb?
Elke consumenten klant met een Red abonnement heeft automatisch toegang tot 5G. Alle Red Pro klanten van af oktober 2016 ook. Wanneer je ook een geschikt 5G-toestel hebt, krijg je automatisch toegang tot het 5G-netwerk, in de meeste gevallen is dit direct.  Er zijn 2 uitzonderingen waarbij activatie tot maximaal 24 uur kan duren.

  • Wanneer je een 5G toestel hebt en van een Start abonnement naar een Red abonnement overstapt. Het abonnement moet dan eerst herkend worden in ons netwerk waarna het geactiveerd wordt. Je ontvangt een sms met bevestiging zodra 5G geactiveerd is.
  • Wanneer je een Start abonnement hebt en een 5G toestel en een 5G add-on aanschaft. Deze add-on moet dan eerst herkend worden in ons netwerk. Je ontvangt een sms met bevestiging zodra 5G geactiveerd is.

We zijn uiteraard erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn met ons 5G netwerk. Laat het ons weten in de reacties of open je eigen topic! Heb je een vraag of lukt er iets niet? Ook dan staat de Community voor je klaar. 


22 reacties

Man man man, even snel 5g er doorheen duwen op dit moment. Ik ben iig weg bij jullie, ik hoop dat de rest van de klanten dat ook doet.

Reputatie 7
Badge +22

Man man man, even snel 5g er doorheen duwen op dit moment. Ik ben iig weg bij jullie, ik hoop dat de rest van de klanten dat ook doet.

Het zal niet zo zijn dat ze dit er even snel doorheen duwen. Daar gaat maanden voorbereidingen aan vooraf en dan moet je klaar zijn voor 29 april. Alleen begrijp ik het niet helemaal want ze spreken over 5G terwijl ik ook het volgende lees: Het gaat nog niet om de volledige snelheid van 5G. Voor het volledige 5G-netwerk komen drie nieuwe frequenties beschikbaar, namelijk 700MHz, 3,5GHz en 26GHz. Een deel van deze frequenties worden later dit jaar geveild, terwijl een ander deel pas over een paar jaar volgt.

Vraag mij nu af of het dan 5G is of is het niet 4G+ overal? 
Begrijpen doe ik het nog niet helemaal, als ik eerlijk ben. Heb net de iPhone 11 Pro Max gekocht omdat via inside information, wat je ook met een flinke korrel zout moet nemen, is aangegeven dat iPhone in 2020 niet met een 5G toestel komt en als die wel komt dan komt die niet naar Europa omdat er hier nog niet zoveel vraag naar is. Ja, zeg het maar… Veel vragen hier nog eigenlijk.

Reputatie 7
Badge +22

Volgens de bekende Ming-Chi Jou zal Apple de 5G iPhone in een beperkt aantal landen uitbrengen zoals UA, Canada, Japan, Zuid-Korea en de Verenigd Koninkrijk. De kans is dus groot dat we hier in Nederland langer moeten wachten want de echte snelle frequentie op 3,5GHz worden in Nederland pas in 2022 geveild en dan pas is 5G ook echt merkbaar. 

4G is momenteel dus eigenlijk al snel genoeg. Spannend hoe het allemaal gaat verlopen.

5G MAAKT MENSEN ZIEK!

Er is geen gedegen onderzoek gedaan, alles draait om de centen mensen

 

STOP 5G!

 

Reputatie 7
Badge +22

5G MAAKT MENSEN ZIEK!

Er is geen gedegen onderzoek gedaan, alles draait om de centen mensen

 

STOP 5G!

 

Kom op zeg… als je niets anders te doen hebt.
Wees een persoon met ballen en kom dan met een verhaal en niet met zo’n prul tekstje met stoppen 5G. Echt hoor, hiermee kom je echt niet verder of haal je 5G niet uit het systeem. 

Reputatie 7
Badge +6

Nou gefeliciteerd. Oké, leuk zo'n 5G primeur.  *off-topic tekst verwijderd door moderator*

Reputatie 2
Badge +2

5G MAAKT MENSEN ZIEK!

Er is geen gedegen onderzoek gedaan, alles draait om de centen mensen

 

STOP 5G!

 

En nu wel je telefoon dagelijks gebruiken met 4G…… 

Nou heb ik een red abonnement een 5g toestel (S20 plus) en de kaart geeft aan dat ik in den haag 5g kan ontvangen de updates zijn uitgevoerd en heb ik nog steeds geen 5g.

5G icoontje inmiddels zichtbaar. Speedtest gedaan vanaf zelfde locatie, vrijwel zelfde moment waarbij er geen enkel verschil in downstream snelheid zit tussen 4G en 5G. Upstream snelheid scheelt zo goed als niet. Dat is toch jammer.

Reputatie 4
Badge +7

Hi @Krimi. Welkom op de Vodafone Community. 

Laten we ervoor zorgen dat jij ook snel connected bent met ons 5G-netwerk. Jouw toestel is in ieder geval 5G-ready en ik begrijp dat je al netjes de nieuwste software-update hebt geïnstalleerd. Heb je toevallig al geprobeerd om je toestel eens opnieuw op te starten? En staat je mobiele data aan? Staat het netwerk op 2G, 3G, 4G en 5G? En wat gebeurt er als je handmatig een ander netwerk selecteert en vervolgens weer terugzet? We horen graag!

Voor de mensen die 5G niet vertrouwen.

Hierbij een link.

https://youtu.be/ol3tAxnNccY

Hi @Krimi. Welkom op de Vodafone Community. 

Laten we ervoor zorgen dat jij ook snel connected bent met ons 5G-netwerk. Jouw toestel is in ieder geval 5G-ready en ik begrijp dat je al netjes de nieuwste software-update hebt geïnstalleerd. Heb je toevallig al geprobeerd om je toestel eens opnieuw op te starten? En staat je mobiele data aan? Staat het netwerk op 2G, 3G, 4G en 5G? En wat gebeurt er als je handmatig een ander netwerk selecteert en vervolgens weer terugzet? We horen graag!

Hallo! Ik heb een s20+, een nieuwe simkaart, alle updates gedaan, gereboot, 5G-dekking en een sms gehad dat 5G het zou moeten doen. Maar nog altijd geen 5G in beeld. Wat te doen?

Reputatie 4
Badge +7

Hi @Xenderman 
Dat is bijzonder! Vooral na het ontvangen van de SMS zou je het 5G-netwerk op moeten kunnen. Heb je toevallig al geprobeerd om handmatig een ander netwerk te selecteren en deze vervolgens weer terug te zetten naar het Vodafone netwerk? Lost dat het niet op terwijl jouw regio en toestel 5G ready zijn en je de nieuwste software hebt opgehaald, dan raad ik je aan om onze Network Check te doorlopen. Uiteindelijk wordt er dan een opdracht aangemaakt naar onze technische dienst. 

Dat handmatig verzetten heb ik al tientallen keren gedaan. Helpt niet.

Als ik die netwerkcheck doe krijg ik er alleen maar uit dat ik mn toestel moet laten repareren. Maar met een eerdere simkaart zag ik af en toe wel 5g. Dus aan het toestel ligt het niet. 5G komt uberhaupt niet voorbij in die netwerkcheck.

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb van Vodafone begrepen dat dat komt door de laatste update, @Xenderman. Door een bug in die softwareversie hebben sommige toestellen van de S20 serie geen 5G meer. Samsung werkt als het goed is aan een update.

Ik heb van Vodafone begrepen dat dat komt door de laatste update, @Xenderman. Door een bug in die softwareversie hebben sommige toestellen van de S20 serie geen 5G meer. Samsung werkt als het goed is aan een update.


oh, dit is wel een ding. Hoe lang gaat dit duren?

Reputatie 2
Badge +2

@Xenderman Geen idee, dat weet alleen Samsung. Ik hoop dat het opgelost is met de beveiligingsupdate van juni!

De nieuwe update is er! En had daarna meteen 5G in beeld 🤗

Hier ook de beveiligingsupdate van juni 2020 maar dan op een Galaxy Note 10+ 5G. Maar helaas nog altijd geen 5G en ik zit praktisch naast de zendmast (dekking is ook goed hier). Met de klantenservice naar gekeken, zeiden dat 5G nog niet actief was. Ze zeggen 5G geactiveerd te hebben, maar helaas nooit een smsje gehad noch 5G mogen ontvangen.

 

Het lijkt er bij mij op dat de Note10+ 5G simpelweg niet ondersteund wordt, ondanks dat deze wel als "geschikt" wordt getoond in de toestelchecker. De belofte dat 5G dan ook direct beschikbaar is op deze toestellen (mits in dekkingsgebied) is dan helaas (nog) niets van te merken.

@Jimz011 heb jij inmiddels al 5G op je telefoon?

Ik heb ook een Samsung note 10+ 5G maar geen 5G.

Wordt dit probleem opgelost in de toekomst?

@hus3yin nee helaas nog niet, heb zelfs een nieuwe simkaart gekregen in de winkel. Maar nadat zij contact hebben gehad met een andere medewerker, werd er gezegd dat er een update moet komen vanuit samsung. Mij werd geadviseerd het weer te proberen na de update van deze maand. Aangezien ik op een zwitserse csc heb gebruikt krijg ik de updates vaak eerder dan andere csc's dus ben ik benieuwd. Ik heb er echter een hard hoofd in. Samsung zegt namelijk dat het al had moeten werken en Vodafone zegt dat ze moeten updaten.

Het volgende probleem is csc en regio gebonden toestellen. Volgens Samsung krijgt iedere regio andere instellingen (en daarmee ook merk specifieke firmware. Bijv vodafone branded firmware). Maar in NL biedt Vodafone de Note 10+5G niet aan en is er dus ook geen firmware die specifiek op Nederland gericht is. Ik wacht in ieder geval af tot de update van deze maand. Maar nogmaals gok ik dat t niet gaat helpen. Heb me redelijk wat ingelezen over gebruikte technieken en dergelijke en volgens mij maakt vodafone geen gebruik van een door de note 10 ondersteunde techniek (maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen).

 

Zodra ik de update binnen heb (verwacht binnen 14 dagen) dan zal ik je meer laten weten.

@Jimz011 

Ik ben ook benieuwd. Het is wel merkwaardig dat de Note 10+ 5G dan wel wordt aangeboden inclusief een Vodafone abonnement via andere websites. 

Ik had juist voor deze telefoon gekozen omdat ik een note wilde en gebruik te kunnen maken van 5G. 

 

Dus in het ergste geval zou het betekenen dat we helemaal niet op 5G kunnen en we een ander toestel moeten aanschaffen daarvoor?

 

Reageer