Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Landelijke 5G dekking voor Vodafone


We werken continu aan de verbetering van ons krachtige GigaNet om onze klanten de beste netwerkervaringen te kunnen bieden. Voor de mobiele klanten van Vodafone betekent dit nu de introductie van het 5G netwerk. Zo kunnen we de beste vaste en mobiele infrastructuur bieden aan onze klanten. Sinds 21 juli 2020 is 5G beschikbaar in heel Nederland!


Om 5G te gebruiken heb je 3 dingen nodig; een 5G-netwerk, een 5G geschikt abonnement en een 5G geschikt toestel.

5G Abonnement
Vodafone wil deze technologie direct beschikbaar stellen voor haar klanten. Dit is de reden dat 5G voor alle bestaande en nieuwe klanten Red (Pro) klanten direct beschikbaar is in hun abonnement, zonder meerprijs. Heb je geen Red abonnement? Start klanten kunnen via My Vodafone zelf 5G activeren op hun abonnement voor € 2,- per maand extra. Ben je nog geen klant van Vodafone maar wil je wel gebruik maken van 5G? Neem dan contact met ons op. 

< Ik wil ook 5G van Vodafone >

5G Toestellen
Vodafone verkoopt op dit moment verschillende toestellen die geschikt zijn voor 5G:

  • De Samsung Galaxy S20 is verkrijgbaar in vier 5G varianten: S20, S20+, S20 FE, S20 Ultra 5G. En de Samsung Note 20. 
  • De Samsung Galaxy S21, S21+ en de Samsung S21 FE
  • De Samsung Galaxy S22, S22+ en de S22 Ultra
  • De Samsung A52s en de Galaxy Z Flip 3 & Galaxy Z Fold 3
  • De volledige iPhone 12 én iPhone 13 serie
  • De Oppo Reno 4, 4 Pro en 4 Z en de Oppo Reno 6
  • De Oppo A74 en A94
  • De Oppo Find X3 Neo
  • De Fairphone 4
  • Xiaomi 11 T, de 11 T Pro, en de Xiaomi 11 Lite NE
  • Xiaomi Redmi Note 10

Nog niet elk toestel is namelijk geschikt voor 5G. De techniek is wel in een sneltreinvaart aan het ontwikkelen. Daarom verwachten wij de komende maanden nog meer 5G-geschikte toestellen te introduceren.

 

5G en gezondheid
Als Vodafone hebben we begrip voor zorgen en vragen die leven bij de (her)plaatsing van antennes. Tegelijk streven we – vanuit collectief belang – naar een hoogwaardig en landelijk dekkend netwerk, zodat we allemaal en liefst overal bereikbaar zijn. Zeker in deze onzekere tijden is het netwerk hard nodig is om mensen, bedrijven en zorginstellingen verbonden te houden. Bij zo’n goed gespreid antennepark horen bouw- en inspraakprocedures, net als veiligheids- en blootstellingslimieten, waaraan ook wij ons houden.

Er is verder ook geen enkel bewijs dat 5G te maken heeft met het krijgen of verspreiden van het Coronavirus.

Meer informatie over dit onderwerp is te lezen op deze pagina


Veel gestelde vragen


Hoe werkt 5G?

5G maakt gebruik van radiogolven, net zoals eerdere generaties mobiel internet: 2G, 3G en 4G. Deze
radiogolven worden verstuurd via masten, als onderdeel van ons krachtige GigaNet. In Europa zijn drie nieuwe frequentiebanden voor 5G afgesproken. Dit 5G-spectrum van frequenties is in Nederland voorlopig niet beschikbaar. Maar gelukkig kan de nieuwe 5G-technologie met slimme technologie evengoed gebruikt worden met andere frequentiebanden.
Dat is precies wat wij in samenwerking met Ericsson doen: het toepassen van 5G in onze bestaande 4G
frequentiebanden. Er zijn hierdoor dus niet direct nieuwe masten nodig, en ook geen frequenties. Dit noemen we ‘Dynamic Spectrum Sharing' (DSS). Met deze technologie kan een toestel gebruik maken van 4G én 5G verbindingen. Het slimme netwerk kiest daarbij razendsnel voor 4G of 5G. Kom je in een 5G-dekkingsgebied dan schakelt je toestel dus automatisch over naar 5G. In 4G gebied maak je gebruik van ons uitstekende 4G-netwerk.

Hoe kan ik zien waar 5G beschikbaar is?
De actuele 5G dekking is te vinden op de dekkingskaart

Ik heb de Samsung Galaxy S20, maar nog geen 5G?
Om de lokale 5G-instellingen te ondersteunen moet een update gedaan worden van de softwareversie van het toestel. Dit is een reguliere software update. Deze stond klaar tussen 13 en 20 april 2020 voor alle Galaxy S20 toestellen. Volg de instructies op je toestel om de update te voltooien. Hierna kun je, wanneer je een Red abonnement hebt, of een Start abonnement met 5G add-on en 5G-dekking, direct 5G ontvangen. Je kunt dit zien in het beeldscherm van je telefoon aan het 5G-icoon (i.p.v. het 4G-icoon).


Heb je nog steeds geen 5G-ontvangst? Het kan natuurlijk zijn dan je geen dekking hebt op de locatie. Bekijk de actuele dekking

Ook kan zijn dat je een Samsung Galaxy S20 4G-model hebt (of een heel ander Samsung model). Dit model is niet geschikt om 5G te gebruiken. 

Heb je al deze stappen gecheckt maar nog steeds geen 5G? Open dan een topic. De Community helpt jou graag verder. 

Wanneer komt Apple met een 5G toestel?
Apple heeft hier nog geen indicaties voor afgegeven. Wij kunnen hier zodoende geen mededelingen over doen. 

Kan ik ook 5G gebruiken in het buitenland?
Om 5G te gebruiken in het buitenland moet Vodafone contracten afsluiten met haar partners om van dit netwerk gebruik te mogen maken. Wij zijn hier druk mee bezig. De technologie is nog erg nieuw, dus op dit moment zijn er nog geen afspraken met buitenlandse partners. Wij verwachten dat deze op korte termijn volgen. In de tussentijd kun je gebruik maken van het grootste 4G-netwerk ter wereld!

Hoe kan ik zien of ik 5G heb?
Elke klant met een Red abonnement heeft automatisch toegang tot 5G. Alle Red Pro klanten vanaf oktober 2016 ook. Wanneer je ook een geschikt 5G-toestel hebt, krijg je automatisch toegang tot het 5G-netwerk, in de meeste gevallen is dit direct.  Er zijn 2 uitzonderingen waarbij activatie tot maximaal 24 uur kan duren.

  • Wanneer je een 5G toestel hebt en van een Start abonnement naar een Red abonnement overstapt. Het abonnement moet dan eerst herkend worden in ons netwerk waarna het geactiveerd wordt. Je ontvangt een sms met bevestiging zodra 5G geactiveerd is.
  • Wanneer je een Start abonnement hebt en een 5G toestel en een 5G add-on aanschaft. Deze add-on moet dan eerst herkend worden in ons netwerk. Je ontvangt een sms met bevestiging zodra 5G geactiveerd is.

We zijn uiteraard erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn met ons 5G netwerk. Laat het ons weten in de reacties of open je eigen topic! Heb je een vraag of lukt er iets niet? Ook dan staat de Community voor je klaar. 

32 Reacties
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic